Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Piratebay nerstängt

Piratebay nerstängt

Så...nu läste jag på nätet att idag stängde dom ner Piratebay.

50 poliser har deltagit i en stor razzia och vad jag förstår så är även Piratbyråns sidor nerstängda, servrar beslagtagna och gud vet vad mer.

Verkar bara konstigt att piratbyråns sidor stängdes....det är ju en informationskanal.

Vad tycker ni alla...är det rätt eller fel....Piratebay har ju inget upphovsrättsskyddat mater...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 41
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

Fajjer....

Dryga böter till Polis/åklagare, hoppas jag inte på..... det är ju våra skatte pengar som skall betalas ut!!!!!

Däremot så tycker jag att det är en intressant frågeställning rent juriduskt, och det är ju därför som Pontén valde att göra tillslaget. Rent juridiskt så vill ju även han testa gränserna för vad han kan göra och inte göra.....

Men jag tror utgången av detta är ganska given!

The PirateBay kommer att öpnnas upp igen, men det kommer att ta lite tid innan allt är klart, det är i princip redan avgjort i liknande mål att man har tillstånd att "länka" till kopieringskyddad media på internet. Det står dock i artiklarna att polis säkrat vad som tros vara en mängd kopieringsskyddad information på dom hemadresser som dom gjort tillslag på, och vad detta betyder för The Piratebay målet, vet ju ingen ännu, men eventuellt så åker dom på det, och då kan det bli knivigt.......

TIPS!

Till er som fildelar.

En kommunalt anställd, eller för den delen landstingsanställd, har ju en arbetsmoral som ofta inte sträcker sig så där överdrivet långt, vilket i förlängningen innebär att dom jobbar 0800-1700. Så varför inte starta sina nedladdningar på kvällen, vackert sova, och stänga ner på morgonen när allt är klart ? desutom så har man ju en något mindre nätbelastning under natten, vilket speedar upp det hela en smula..... Kanske inte en vattentät lösning, men i alla fall en smula mer genomtänkt....

// X
"Däremot så tycker jag att det är en intressant frågeställning rent juriduskt, och det är ju därför som Pontén valde att göra tillslaget. "

Det är ju detta som är det sorgliga med de tillslag som gjorts. Pontén och hans anhängare har tidigare i stort sett sagt till polisen att de skall göra tillslag (och medverkat vid tillslagen) och det är väl starkt misstänkt att det gått till på liknande vis nu. Hur ser det ut juridiskt egentligen att en "privat" intresseorganisation gör eftersökningar och sen säger till polisen att göra tillslag.

Tyvärr verkar ju killarna som ligger bakom pirate bay ha varit så dumma att de haft piratkopierat material i sina hem. Inte smart när man kan vänta sig ett tillslag. Fast de lär väl få böter som deras "fans" hjälper till att betala.
Som Skräpis skriver kan man undra hur många kunder som skivbolagen egentligen förlorar....jag skulle själv tro att det är nog långt ifrån så mycket som påstås.
Man kan kanske räkna ut hur många gånger en CD har laddats ner, men hur kan man få fram att alla skulle gå och köpa den istället ? Finns det en CD i handeln, men man bara gillar en enda låt från den går man väl oftast hem utan den där CD:n....åtminstone lägger inte jag 200:- på en enda låt.

Vidare undrar jag hur många som laddar hem musik för att sälja den vidare ? Antar att det är en försvinnande liten del av alla fildelare. Majoriteten tar nog hem för eget bruk...

Hur ska man då komma runt det här problemet på ett sätt så att alla blir nöjda ?
Jag tror att man måste korrigera priserna till en vettig nivå på CD skivor i handeln, vidare kunna ladda ner enskilda låtar till en vettig penning från nätet, UTAN en massa knasiga kopieringsskydd och begränsningar....har jag köpt ett stycke musik vill jag kunna lyssna på det både i min dator hemma och på jobbet, i min mp3 spelare, bränna ut en CD till bilen mm.

Datorspelsskydd kan också göra en ganska less....gick och köpte BF2 när det släpptes och man ska ha skivan i när man spelar. Nu i våras sprack skivan så jag fick skicka in den för utbyte. 90:- + postens avgifter kostade det och det tog 2 veckor innan jag fick en ny DVD.
2 veckor utan BF2, vilket elände !
Förvisso kan man lägga in ett NoDVD crack, men det upptäcks ute på servrarna och då kan man bli bannad från fortsatt spel....men varför ? Nu har jag ju KÖPT skivan !

Branscherna försöker göra det svårt för oss konsumenter att använda kopierat material och det har man en viss förståelse för. Men varför gör man det egentligen....de som vill och kan kommer ju runt skydden ändå förr eller senare.
Annons
bar en lite inflikning ang internettrafiken.
De är ren och skär lögn att den minskade med 20% i sverige.
vad netnode såg var att trafiken i Stockholm minskade inte i sverige.

Sen ska inte polisen ha skit de har blivit beordrade att prioritera piratkopiering framför våldtäckter och andra våldsbrott och den ordern kommer högre upp tror det är Bodström som ligger bakom.
Och han har bevisligen blivit köpt av APB. För man driver inte igenom en lag som en majoritet av befolkningen är imot.

Nästa prioritering på listan på allvarliga brott kommer bli att kasta alla som går mot röd gubbe i fängelse. Eller ja det skulle ha varit så om det fanns nån som betala Bodström för det som typ vägverket.

Våldsbrott och mord är ju endå inte så viktigt bäst att sätta in mycekt resurser på de som kopierar musik o film.
Vem tjänar pengar på det här med PirateBay.Det tycks inte vara
någon,utan alla förlorar i stället.Dom som tjänar pengar,är väl
dom som gör tomma skivor.Eller.......

Det här med musik,och filmer,fattar jag inte riktigt.Jag har 36
kanaler på TV,och sen har jag 1.700 radiostationer,som sänder
musik dygnet runt.Om man nu kan kalla det musik.Oväsen är
väl det rätta namnet.Hur f-n hinner ni med allt.

På er låter det som,om jorden håller på att gå under,för att polisen,stänger en fildelare,som tydligen bryter mot upphovsrätten.Denna rätt har funnits,sen den första stenkakan
kom,antagligen.Kan vara längre tillbaka än så.

Det vore trevligt,att höra hur ni unga,har tänkt er att,dom som
sjunger och filmar,skall få betalt.

Skall dom leva på luft och kärlek,och klättra i kokospalmer.He,he
upphovsrättens historia
http://www.sjf.se/portal/page?_pageid=53,38511&_dad=portal&_sc
hema=PORTAL


http://www.skolutveckling.se/skolnet/kolla/upphovsratt/introduktion.html


http://susning.nu/Upphovsr%E4tt

ålder och angående varför lagen har kommit till.
läser man detta så förstår man att det inte har varit statiskt under tidens gång.
leiake...här är det nog inte frågan om hur pass mycket Media som den enskilde kan konsumera utan mer om hur vi upplever detta ingrepp i vardagslivet, att kunna bränna en egen CD till bilen utan en massa krångel med kopieringsskydd, den uråldriga byteshandeln som inskränks genom att göra det olagligt.

Filmstjärnor och musiker tjänar nog bra mycket med pengar idag fast det har kopierats och bytts mellan kompisar under alla åren....men sen är ju den rikaste också den girigaste. Har man väl tjänat sin miljon suktar man efter den andra miljonen.
Fattiglappen Bill Gates verk har ju också kopierats friskt, så vi får nog sträcka ut en hjälpande hand där också.

Som jag tidigare skrivit....förlustsiffrorna som Skiv, Film, Spel och Programskaparna visar tror jag är kraftigt övervärderade.

Jag vill dock poängtera att piratkopierande för profitens skull är totalt förkastlig....vad jag pratar om är Bosse på Hantverksgatan eller Johanna på Domargränds rätt och möjlighet att kunna ta del av varandras inköpta skivor på högst privat-bruks bas.
Hade nu Bosse drivit en "egen rörelse" att sälja piratkopierade verk till kreti och pleti hade jag säkerligen stått på skivbolagens sida.
Breeze!

Vad jag förstår,så är det samma ägare till någon form av webb-
hotell.Därigenom har han prånglat ut och sålt kopior,på både
det ena och andra.Han riskerar ju 2 års fängelse,så det är ingen
dununge,som har torskat.

Om du kan ta hem en låt för 9:- lagligt,är inte det bättre,och
känna att alla nöjda.Jag har sett sidor med frächa nya låtar
för 1§ /7:20.Det är ju en "piss" i Stilla Havet,idag.

Har du förresten,piratkopior, på progressiva glasögon,som jag kan köpa,utan kvitto,så jag slipper momsen.He,he
Du ser hur vi är.Småsnåla och giriga,och lite olagliga.

Har du samma efternamn,som en förgasare till bilar.???
leiake, tror nog att de flesta tycket att 7-9 kr för en låt är för mycket med tanke på den kassa kvalitet som mp3 innebär.

2-3 kr är nog mer lagom, då skulle tom jag tänka mig att betala

Annars tror jag på iden att ett bolag tillåter fri nedladdning av musik via sin sajt för låt säga 2-300 kr per månad, det är nog framtidens melodi.
Helst då utan dessa kopieringsskydd som nu finns på marknaden.
Provocateur!

Du kanske har knäckt nöten.Någon form av prenumeration,är
kanske framtiden,som vissa suspecta sidor har.He,he

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem