Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Piratebay nerstängt

Piratebay nerstängt

Så...nu läste jag på nätet att idag stängde dom ner Piratebay.

50 poliser har deltagit i en stor razzia och vad jag förstår så är även Piratbyråns sidor nerstängda, servrar beslagtagna och gud vet vad mer.

Verkar bara konstigt att piratbyråns sidor stängdes....det är ju en informationskanal.

Vad tycker ni alla...är det rätt eller fel....Piratebay har ju inget upphovsrättsskyddat mater...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 41
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

Härligt att Bodström vågade beordra vidare utredning av nerladdnings och kopieringsvansinnet.
Självklart att det är olagligt att bryta mot upphovsrätten. Lika självklart som att hembränt sprit är olagligt.

Att man sedan burit hem en och annan dunk är ju en annan femma, jag vet att det är olagligt iallafall.
Var ska det sluta om det tillåts att bryta mot upphovsrätten helt öppet och utan att någon reagerar.

Det verkar som om vi har både en Justitiekansler och en Justitieminister som vågar agera ...
Var ska detta sluta…..
Undrar just om båda måste avgå.

Sedan hade det ju varit bra om Polisen klarat av att beslagta rätt servrar förståss
Jag sitter och tänker på det Breeze,nämnde,att Piratebay var
en informationskanal.

Då kommer svenkalle,med hembränt.Tänk om man satte upp
lappar i ICA-affärens anslagstavla,om att vi har hembränt utan
finkel,till brakpris.Det kan man ju oxå kalla informationskanal.

Men än har ingen blivit så korkad.Men på Internet,dyker det upp
massvis med dårar,och kriminella.

Att dom inte fattar att dom är torsken på noll-time.
leiake men du förstår fortfarande inte.

"Då kommer svenkalle,med hembränt.Tänk om man satte upp
lappar i ICA-affärens anslagstavla,om att vi har hembränt utan
finkel,till brakpris.Det kan man ju oxå kalla informationskanal."
Ja visst han informerar om vad han gör som är olagligt.

Och det går inte att jämföra med TPB eftersom de inte tillhandahåller något som är olagligt enligt svensk lag. De tillhandahåller länkar till seedare. Och länkar till piratkopior är inte olagliga, det har bevisats i domstol.

Men skulle de därimot ha massa piratkopior på sina servrar då kan de bli åtalade för det, men de har en indexseringstjänst så om de har piratkopier på sina servrar så är det troligen programvara som är installerad.. Men det går ju inte heller eftersom de kör opensource på sina servrar vilket är fritt att använda.

Vad som för övrigt finns på deras privata burkar är något helt annat. Men att ha piratkopior där vore ganska dumt då de står väldigt mycket i rampljuset. Om diskarna inte är krypterade och de glömmer bort passkey till krypteringen.
Annons
Rob!

Dom skickar inte ut 50 poliser,om dom inte har kött på benen.
Här är mycket,som kommer fram.Vi avvaktar,så skall du få se,
vad den här gossen har i garderoben.
leiake jo du har rätt de kunde ju ha möts av 100-tals piratkopierar när de gick in i serverhallen så det är ju bra att de hade backup.

Sedan har ju alla co-location företag beväpnade vakter som skjuter vilt omkring sig om någon försöker ta sig in. var nog bra att de var 50 st.

Ja ironi så härligt.

och för övrigt å brukar en serverhall vara tom på folk för att det är så förbannat kallt och högt ljud. Men vem vet just i den serverhallen kanske det satt folk i varje lite mörkt hörn så polisen var rädda och behövde backup. Eller så är det bara vanlig hederlig psykologiskkrigsföring. Som APB köpte sig av Bodström.
För er som ladddar ner torrentar så finns det måånga fler sidor en piratebay, här är några:

www.mininova.org
www.isohunt.com
www.torrentreactor.com

men piratebay var såklart bäst
Breeze nämner tidigare i tråden Bill Gates. En tanke slår mig då... Jag tror inte att den mannen hade varit där han är idag utan piratkopiering av Microsofts programvaror...
Undrar just vad han egentligen anser om piratkopiering. He,he (i äkta leiakemanér)
Jag fattar noll. Jag har ju Betalt STIM avgift på alla CD jag köper och snart även på DVD. Så vad gnäller de om. Ska de hoppa på VHS och kassetband också ? MP3 spelare och minne är också beskattade. Varför ? Jo för att man kan få kopiera och lagra.

Trodde att detta var utrett sedan länge.

Tanka på, visa lite civil olydnad
/Hidden
Leiake sade: "Dom skickar inte ut 50 poliser,om dom inte har kött på benen."

Det är ju just det som de har gjort. De har skickat ut poliser efter att amerikansk regering har gjort påtryckningar på vår regering. Justitiekansliet har sedan beordrat polisen att rycka ut. Bodström har nu blivit KU-anmäld för detta eftersom det är ministerstyre vilket är synnerligen olagligt i Sverige. Om han sedan har gjort det efter påtryckningar ifrån USA så är det än värre.

Polisen har gripit de som driver pirate bay på grunden av att de länkar till upphovsrättsskyddat material. Varje bild och varje text som publiceras är i Sverige automatiskt upphovsrättsskyddad. Det betyder att i stort sett varje länkning i Sverige skulle vara olaglig med den nya lagen. Till exempel skulle IS inte ha rätt att länka till artiklar och foton från t ex aftonbladet eftersom dessa är upphovsrättsskyddade. Om IS dessutom tjänar pengar genom reklam eller annat så skor de sig på en service som till viss del innehåller upphosvrättsskyddat material som de länkar till.

Det är enbart löjligt att jämföra delning av immateriella produkter/tjänster med stöld, langning etc. Immaterialrätten är utdaterad för länge sedan och behöver antingen slopas helt eller arbetas om från grunden.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem