Fredag 3 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: InternetStart

Vilka lagar följer IS

Vilka lagar följer IS

Alltså, man kan inte sluta att förvånas över vår moderator, Mr Göcke!
Här stänger han ned trådar bara det luktar politik, och kastar därigenom lagen om yttrandefrihet i papperskorgen. Samtidigt tillåter han medlemmarna att diskutera hur man kopierar DVD-filmer, vilket enligt svensk lag är en förbjuden handling. Snacka om att följa/tolka svensk lagstiftning!!!!!!!
Antal svar på detta inlägg: 8
… ett förtydligande till loan, och alla andra som svarat i hans tråd!
Det är inte till ER jag riktar min kritik, jag hoppas att ni förstår det!
Zacko , politik vill vi inte ha på IS.

jag ber er att kontakta er hemkommun och edra politiker
i förra frågan om konst och vart pengar tar vägen.

Jag är nämligen helt på det klara med att ni då får svart på vitt vad som
gäller eller om det blir förändringar, och inte några antaganden.

hur ärliga folk är i sina boningar är inget vi kan döma på IS.
men frågar någon om hjälp så vill vi bistå om det finns lösningar.
information kan alltså utnyttjas till lagliga och olagliga åtgärder.

att kopiera en DVD, säger ju inte om det är lagligt eller olagligt.
du har klart stora problem med att kopiera eget material från en videokamera.
tekniken där är alltså snarlika de som blir olagliga.
det är programvaran som styr om det går eller inte går att
kopiera skyddat material.
Jag antar att vi när vi blir medlemmar på IS accepterar dom regler och bestämmelser som finns på IS .Det finns många forum där det är förbjudet att diskutera politik,liksom det är förbjudet att göra reklam på dom flesta forum Jag tror inte man kan åberopa yttrandefrihet på ett forum
Annons
Zacko:

Det är lugnt!

Jag förstår det.

Ytterst ansvarig är Daniel för detta Forum.Här måste vi ju åberopa tryckfrihetslagen( TF),som klart visar att det inte finns några tydliga
lagar,mot att sätta upp regler hur ett Forum skall skötas.Jag bifogar
en liten snutt om detta tjatiga ämne.


Vem ansvarar?
Tryckfrihetsförordningen kräver att det skall framgå vem som ansvarar, i juridisk mening, för texten, TF 1 kap 5 § punkt 2, och därutöver regler om vem som får ta ansvaret om det inte klart framgår. I detta fall föreligger inte några problem att avgöra vem som är ansvarig för texten. Det står i klartext på en av web sidorna.
Även om det inte står klart utsatt vem som ansvarar för en websida är det i flertalet fall enkelt att ta fram den uppgiften. Oftast lämnar internetleverantören ut denna uppgift. Om man inte får fram denna uppgift kan man göra precis som i det tryckta fallet. Internetleverantören får i sådant fall ta ansvaret enligt TF.

Givetvis bör ansvarighetsreglerna för vad som sägs på internet formuleras klart och entydigt. Några principiella problem att formulera sådana finns inte. Samma regler som gäller i övrigt i TF kan användas. De som vill säga något annonymt får leta upp någon som tar på sig rollen som ansvarig utgivare
Vargo:

Varför kan en tidning inte förbjuda en insändare att handla om politik? Jo, åsikt/yttrandefrihetslagen!
Vad skiljer ett forum från att inte följa lagen? Interna forums-regler kan aldrig ersätta svensk lagstiftning???

Sedan om jag, eller du, inte vill läsa den där insändaren i tidningen om politik, är valet självklart vårt.

Vargo, jag kan mycket väl förstå att politik är ett ämne som kan "hetsa upp" folk, och IS ska ha en gemytlig stämning... det har vi (nästan) alltid haft... och så ska det förbli.
Bubben:

ni kommer inte längre i detta Zacko.
beslutet är taget och du får rätta in dej.
vill du disskutera politik så får du göra detta på andra forum.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem