Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Har du problem med vikten

Har du problem med vikten

Enligt socialstyrelsen håller detta på att bli ett stort problem, och kommer att ta allt mer tid i anspråk på våra sjukinrättningar. Undrar om det är vårt sätt att äta och vad vi äter, eller om vi rör oss för litet. En annan teori jag läste om är att så många går långtidsarbetslösa, man kommer in i en slentrian och lär sig leva ett annat liv än tidigare.

Jag har rest mycket i USA, och där har problemet bara växt de senaste åren, och idag betraktas fetma där som en folksjukdom, det senaste läste jag i förra veckan, det gällde något om att hamburgerkedjorna inte fick använda så "smaskiga annonser", tror också att de uppmanande att servera mer färsksallad.

Undrar hur det kommer att se ut om 50 år, kanske en något överviktig person idag, då kommer att räknas som något underviktig.
Antal svar på detta inlägg: 23
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Gå och kolla in TV 1 nu så får du se ett historiskt spännande program. Ta med lite chips och annat godis och riktigt njut.
Det ska jag göra. Men jag är inte alls överviktig.Bara viktig.
Micke03, jag undrar om det med övervikt har lite med genetiska anlag att göra.
Jag själv väger 62 kg och äter jämtöver tar inte bort det feta. En grillad fet bit är ju som gelé den slinker så lätt å smakar gott dessutom. Enligt min fru så är mina händer som en grävskopa när det finns en godisskål framme.
Men hon äcklas lite när det har stekts fläsk å jag lägger brödskivor i stekflottet å bara njuter av smaken å det goda..
1958 när jag möstrade vägde jag 60 kg..så jag har trots allt bara ökat 2 kg så jag får väl hålla med frugans påstående att det är lite orättvist med vad en del kan äta, å andra inte..
Trots den vikt jag har ser jag inte undernärd ut,,
Jag hoppas att de kommer till rätta med det överviktiga redan i tidig ålder.Jag har själv bantat i nästan hela mitt liv och har ändå övervikt, skyller lite på barnafödandet samt att man har slutat röka och är väl svagt för det som är gott
Annons
Tisse, det var en av de saker jag tänkte på, men glömde skriva om, nämligen att man går upp när man slutar röka. Jag gick själv upp 9 kilo, och det tog sedan 3 månader att gå ner igen. Jag vill inte påstå att lättja är problemet i allmänhet, men det kan nog vara ett av skälen till övervikt.

Att ta bilen in till centrum är egentligen vansinnigt, svårt och dyrt att parkera, tät trafik, jag är ganska säker på om du befinner dig var som helst i Malmö och har 5 km in till centrum, så cyklar du betydligt snabbare. Bilen är nog av stor skuld, och det har ju lite med lättja att göra.
Misko Du måste vara Guda välsignad,har en här hemma som har det lika dant kan äta allt och mycket utan att det berör hans vikt .Tittar jag på ett bakelse eller liknande så går jag upp 2 kilo.men jag klarar min vikt något sånär lite hit och dit.
Ja det där med vikten är ett evigt problem. Jag höll mig fint trots barnafödande och att jag slutade röka. Men nu på äldre dar är det betydligt svårare. Man är inte lika rask, men aptiten är det inget fel på. Jag är så illa tvungen att dra in på ätandet, försöker dricka vatten för att lura magen.
pensionär: Bakelsen kan man gärna unna sig ibland..lite måste man fuska har jag lärt av min fru. Hon har i några år srängt hållt sig till GI metoden å har kommit till sin trivselvikt. Men det är också viktigt att få "fuska" ibland å äta det som man känner för, men får vara stenhård i sin diet efteråt.
Hon provade viktväktarmetoden för ett par år sen, jag fick samma mat. Resultatet blev hon gick ned 4 kg å jag gick upp samma vikt. Men hon tröttnade då det var svårt att hålla vikten med den maten. Så vissa saker är till person till person hur det funkar.
Jag kan tillägga att jag slutade röka för 3 år sen,,gick inte upp ett kilo för det, kanske lite i någon månad men sen var jag tillbaka till samma byxstorlek.
Av inläggen hittills så verkar det vara ett kvinnoproblem, eller är det så att kvinnorna är ärligare än oss män?
Nej inte ärligare kaske utan mer att vi tänker på vår vikt, även om det inte alltid lyckas. Det finns många herrar som också borde göra det men jag tror inte de bryr sig så mycke.
Bantning är ett av de största problemen. Lägg ner bantningen, ät mindre portioner och rör på fläsket, promenad kan jag rekommendera er som är gamla och ledslitna, ni kommer märka underverk efterbara några månader.

Nej det finns aboslut inga genvägar till att gå ned i vikt, förutom fettsugning. Och håller sammhället, som det ser ut idag och håller den riktningen de har så kommer det inte finnas mycket överviktiga om 50 år.

Själv är jag 5-7 kg från en bra vikt, men jag kan inte påstå att jag gör mycket för att nå den. jag har semester :)
Börjar träna i höst igen ellerja om 2 veckor när semestern är över haha.
Och innan höll jag inte heller något diet, jag äter det som är gott men jag käkar inga skogshuggar portioner eftersom jag inte har ett sådant jobb.

Man går inte upp i vikt av att sluta med nikotin man går upp i vikt för att man käkar istället för att använda nikotin, spelar ingen roll på rökning eller snusning samma för båda, eller ja majoriteten. Sluta stoppa saker i pajhålet så kommer ni inte gå upp i vikt.


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem