Torsdag 2 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Övrigt

Vem tar ansvar?

Vem tar ansvar?

Våldet i dag bland ungdomar är väldigt hög i dag och jag undrar vem tar ansvar på det som händer idag? är det vi som föräldrar? eller skolan eftersom ungdomar är där ca 6-8 timmar vardag? kanske det är nåt fel på systemet som är väldigt svag mot brotslighet?
Antal svar på detta inlägg: 30
Sidor: «1 2 3

med den uppräknade kunskapen som kent57 visar , skulle det vara intresant att höra hur han tänker att samhället/vi skall aggera.

jag hävdar att ingen är elak/ond från födseln, det är på resans gång som det går snett.
och med snett menar jag att man inte följer jängse regler som finns i omgivningen. en del är muntliga /nedskrivna /osynliga osv

och nya skapas i gruppen och som är i kollision med omgivningen.

det är ett kitt som har funnits i urminnes tider , så hur påverkar man det?
med moderna kunskaper.
Tack Göcke för att jag inte är ensam om tron att man föds oskyldig,men sedan färgas av omgivningen. Men din svåra fråga har jag inget svar på!
Jag trodde allt fler börjat inse att terapi och psykologi mest är trams och att majoriteten av psykiska sjukdomar m.m., beror på kemisk obalans.

Att det finns människor som födds med defekter, som t.ex. paranoia, schrizofreni, sadism osv. Det är inget man förvärvar på vägen, utan föds med.

Sedan ska man inte glömma att människan är ett djur som behöver bra förebilder, något som det inte finns i överflöd av idag.

Det där med att man haft fel färg på brandbilen-flummet kommer iaf dö ut med 40-talisterna, hoppas jag.

Nej, har man gått över gränsen och dödat någon ska man aldrig få komma ut igen. Lås in skiten och kasta bort nyckeln. Dödsstraff vore ju ännu bättre.

Jag hoppas på hårdare och längre straff, rymningssäkra fängelser, fler poliser och bättre förebilder.

Näe, nu orkar jag inte kommentera era flum-ideer mer...
Annons
meningen var inte att bråka här visst varje av oss har sitt sätt att tänka och vi borde respektera detta men vi som föräldrar vad kan vi göra för att våra barn ska inte gå vilse?är det inte vi som föräldrar tar ansvar för våra barns uppfostran?är inte vi som är skyldiga för det de gör? kan nån säga vad i helsikte barn som är under 18 år gör i stan efter kl 24:00? borde inte föräldrar vara mer intereserad av det vad gör deras barn? med vem dem har kontakt?vad har de för problem?försök att vara som en vän i stället för föräldrar? massa såna frågor som vi borde tänka på.straff är o undviklgt för de som begår brott annars det ska aldrigt funka.vissa som har gemfört med kina och usa och jag tror att det var största fel att gemför sverige med dem länderna. var snäll och tänk mer på det va vi skulle göra istället för att vi ska undvika våra plikter som föräldrar
I koncentrat...

1. Mänskor gör - och har i alla tider gjort - handlingar som resterande delen av samhället måste skydda sig mot. Mord, våld, stöld etc är inte p ngt vis ngt som ett demokratiskt samhälle kan acceptera. Tyvärr måste samhället (=vi som inte utövar detta) skydda oss och det minst inhumana är att frihetsberöva de mänskor som inte kan leva på samma premisser som det övriga samhället.

2. "Ett fängelse är en spegelbild i koncentrat av det samhälle vi genererat".... skillnaden är allt för ofta bara att fängelset enbart rymmer de som blivit ertappade... Vem av oss "laglydiga" kan svära oss fria, två våra händer, när det gäller en total skuldfrihet? Inte jag men kanske du... Och bortsett från dig då, så befinner sig alla andra i en glidande "ärlighetens skala"... ("Du" = läsaren)

1. Mänskors natur förändras över tid - oavsett om alla eller ingen föds ond så kan alla över tid föändras från god till ond och vice versa - därför är frihetsberövande ett "ont gott" eftersom det faktiskt kan leda till att mänskor får tillfälle att ändras. Dödsstraff däremot är oerhört kostsamt, misstagen är vetenskapligt belagda (dvs man mördar fel mänska som hämnd/straff) och livstid så som det används i de länder som vi i sverige åberopar som "rättvist" tar inte den mänskliga naturen i beaktande. Mänskor kan förändras.

2. Jag tror inte att ett samhälle finns på jorden som inte på ngt sätt generar utanförskap, mobbning, orättvisor, girighet, avundsjuka, hämnd, hat, lögn etc. Och orsaken till det är att mänskor rymmer alla de sidorna p ngt sätt. De som inte kan utföra den "sociala balansakten" utan att bli alltför glupsk eller klumpig kommer att "åka dit" - bli ertappad - men i grund o botten handlar det inte om skuld utan graden av ansvar. Alla är vi skyldiga i ngn mån.

Summa = förhäv dig inte. Gränserna mellan "gott o ont" är så makalöst tunna ibland. Mänskor brister. Gör fel. Älskar. Ljuger. Hatar. Gör gott. Stjäl.
Bygg ett samhälle som tidigt fångar in mina, dina, våra brister o fel - alla i en glidande skala - bygg ett rättvist samhälle - utopi? Jo, men sluta hetsa upp dig o gör dig inte märkvärdigare än vad du är. Det är dina barn samhället (=vi) låser in när det sker....
Parklife vem flummar

om nu alla är kemiska bomber så varför inte knapra lite tabletter allihopa.
jag tror nämligen att vi alla lite tillmans isåfall har defekter som behöver kureras om det är kemiskt betingat.

angående frågeställaren dhia , så anser jag att förräldrarna har ansvaret tills de är myndiga.
skolan försöker ta sitt ansvar under skoltid.
men kan inte hindra 14-16åringar att vara ute mellan 24.00-02.00 natten mellan fredag-lördag och bli tidningsrubriker.
Tack Parkleif, orkar inte heller läsa dem,längre!!
dhia: Du har rätt i mycke, visst är det Du som förälder som har det största ansvaret för ditt barn.Vägleda dem om rätt och fel m.m. och sätta upp regler! Så svar på Din fråga "Vem tar ansvar?" Borde bli Föräldrarna. När inte de gör det, ja då langas deras barn över till samhället och där finner barna bara sin egen vilsenhet!
dhia: Jag undrar hur du ens kan tänka tanken, att det är skolan som skulle stå för barnens fostran/agerande???? Visst, vissa barn är i skola/barnomorg 6-8 tim/dag VARDAGAR!!! Var är de övrig tid? Jo, förhoppningsvis hemma med sina föräldrar och kompisar, med min mattekunskap blir det fler timmar på "hemmaplan", eller?

JAG ANSER ATT BARNEN SKA VARA FÄRDIGFOSTRADE INNAN DET ENS BÖRJAR I SKOLAN och att FÖRÄLDRAR, skola och hela den övriga baletten hjälps åt med den SOCIALA TRÄNINGEN (den existerar knappt)!

Jag arbetar själv inom skola och skolbarnomsorg och jag måste säga att;
Vissa barn har ett sånt fruktansvärt sätt och språk att jag tappar hakan.
Det är könsord, mordhot, sparkar och slag mot både barn och vuxna, dessa barn är 6-7 år!! Tack för mig!
@Mimmi61 håler med dig vad gäller barnet agerandet i skolan själv var med när jag praktiserat 6 veckor, men jag sa och säger nu det allra främst vi föräldrar som tar ansvar för uppfostran,det är viktigast grunden som vi bygger från början men skolan också måste ta ansvar under den tiden som är barnen i skolan. skicka de som barn som uppför sig fel till deras föräldrar. Barnen måste lära sie respekt för sina lärare och för sin skola. om vi misar grunden från böjan då är det kört . jag skulle aldrig akceptera det att barn visar inte respekt för sina föräldrar och för sina lärare och inte bara det även för personer som är äldre. jag är säkert 100% att några här som håler inte med mig men jag ser det som svaghet på de föräldrar som lär inte sina barn respekt.
OK! Så var det full fart på diskussionen, men samtidigt som det tjafsas här om hur VI ska lösa det kriminella så kommer det in nya nyheter hela tiden som: Flera skadade i skottdrama på skola i USA...

Det är väl ett land med döds straff?! Och lite väl frisläppt vapen handel... Är själv en fd jägare som vet hur mycket det krävs för att få vapen licens i Sverige, och knivlagen är ett stort skämt.

T.ex. Stilett knivar, butter fly knivar bl.a. är enligt lag total förbjudna i Sverige, men du kan i vilken affär som helst köpa dig en laser slipad förskärare. Eller varför inte mora kniv eller dylikt.

Sen skylls det på alkohol att det är en orsak, ok det är det till stor del. Men ofta ligger det en lättare psykisk störning bakom det hela, "Svartsjuka", japp det är en psykisk störning.

Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem