1.5 procentenheter- 1.0 procent- 0.5 procentenheter. Vad är skillnaden på procent och procentenheter? Jag har aldrig riktigt förstått när dom på ex TV säger att något har förändrats, ibland i procent och ibland i procentenheter. Ok om procentenheter är tiondelar av en procent...eller...
jag blir inte eller är väl inte nog klok för att förstå utan hjälp...Leiake var är du???
Nattinatti
jag blir inte eller är väl inte nog klok för att förstå utan hjälp...Leiake var är du???

Antal svar på detta inlägg: 1
Ta t ex. räntan på
ett banklån som minskar med två procentenheter, från 8 till 6 procentenheter, då är den
procentuella minskningen av räntekostnaden hela 25 procent. Många tror att räntan minskar
med 2 procent vilket självklart är fel eftersom det rätta uttrycket är att räntan gått ned med 2
procentenheter.
Solklart eller?
ett banklån som minskar med två procentenheter, från 8 till 6 procentenheter, då är den
procentuella minskningen av räntekostnaden hela 25 procent. Många tror att räntan minskar
med 2 procent vilket självklart är fel eftersom det rätta uttrycket är att räntan gått ned med 2
procentenheter.
Solklart eller?
Sida:
Skriv ett svar
Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.
Logga in eller klicka här för att bli medlem