Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

GPS-navigator

GPS-navigator

Hej därute!
Jag kommer senare i sommar att lämna Gotland tillfälligt (vilket är ovanligt) och är då i behov av en GPS till bilen. Jag har ingen erfarenhet av dylika men det har säkert ni "fastlänningar".
Är inte i behov av annat än norden-kartor och behöver inte bluetooth eller MP3. Har ni några tips och råd att ge?
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

Viktor!

Det är bortkastade pengar om du bara skall göra en enstaka resa. Det går
att hitta med en vanlig papperskarta för 30:-.

På Gotland kan du väl köra med förbundna ögon antar jag.

Men du är kanske nyfiken oxå????på en GPS.
Själv har jag funderat i flera år. Men jag hittar till ICA utan GPS.
Viktor
Kan rekommendera TomTom ONE XL Europe. Har haft Garmin Nuvi 300 tidigare men TomTom är mycket bättre. Numera finns ju även iPhone med inbyggd GPS som är riktigt bra. Googla runt o kolla.
Idag hälsnigar från Uppsala där jag verkat i 17 år....som att komma hem.
Viktor
Om du har solen på höger sida så kör du norrut och tvärtom när du ska söderut.
Enkelt.
Myrorna bygger sina stackar åt söder.

Jag har själv provat att köra med GPS och det har ju funkat både i Stockholm och på Sicilien. Vid dessa tillfällen har det varit bra att ha, men de är inte helt säkra och ibland visar de fel.

Tänk på att kartorna först och främst är utformade över städerna, medans landsbygdskartorna är ganska dåliga.

Såg också att några GPS-tillverkare skulle sluta att uppdatera Europakartorna. Det var Magellan bl.a.
Några tester hittar du här:
http://www.alltommotor.se/tester/gps/tre-val-med-olika-profil-1.6736 Överlägsen vinnare: Navigon 2200/2210 - imponerande bra funktionalitet och kartomfång för bara 1.500 kronor. Årets fynd! (December 2008)


http://alatest.se/produkttester/gps/recertified-navigon-2100-max-4-3-gps-navig
ation/po3-74694292,15/
Annons
Jag har sålt navigatorer i många år och baserar mitt val på felfrekvens och klagomål från kunder.

Navigon och Garmin är tveklöst dom som håller bäst och har minst klagomål, speciellt prisvärd tycker jag att Navigon är. Alla har säkert delade åsikter om detta, men som sagt, jag bryr mig inte så mycket om vad som sägs i tester utan kollar vad folk säger och hur många som kommer in på service. Detta är min personliga åsikt.

Navigon kan du hitta billigt på många ställen och dom fungerar väldigt bra.
Svårt att rekommendera något speciellt eftersom alla har olika behov.......

En sak som jag lärt mig uppskatta är TMC (Traffic Messaging Channel) som ger dig "live uppdateringar" om vägarbeten, olyckor och andra hinder på vägen.

Men som föregående talare är det väl Garmin och eventuellt Mio som jag tycker är bra.

Ett bra tips är att följa leiakes råd..
Komplettera gärna med en hyfsad kompass.

Det är mycket mer givande att navigera på riktigt!
Jag hade en TOMTOM ONE, som sedermera av okänd anledning blev helt svart, den blev nästan två år. Eftersom det tidigare framkommit att det kostar skjortan att uppdatera kartan så bestämde jag mej för att köpa en ny TOMTOM ONE med en förhoppningsvis nyare karta. Ställer man in GPS.en på kortaste körsträcka så får man se upp med alla slags konstiga vägar som inte finns i verkligheten eller som finns kvar igenväxt sen långt tillbaka i tiden. Jag påstår att den uppdatering som erbjuds är inte värdig begreppet ”uppdatering” ens vad kostnaden är. (Gamla kartor blir som nya) med hjälp av mera finesser i själva GPS.en. Jag såg på TV-programmet PLUS igår, där en snacksalig herre förklarade vad kostsamt en kartuppdatering måste vara och att uppdateringar bör ske två ggr om året… skitsnack ansåg jag. Jag skiter dessutom fullständigt i hur många finesser det finns i en GPS, det är kartan som för mej ska vara aktuell och till ett för mej överkommlgt pris..
wyatt!

Yrkesmässigt så är ju GPS bra. Nästan oumbärligt i dagens läge. Tänk vad tid och svordomar som sparas.

Men privat. Knappast! Men är man prylgalen så är man.

Undrar om inte detta finns i dom nyare mobilerna.

Det finns i många mobiler, men det kan bli grymt dyrt om man får kartan via gprs/3g.
Där gäller det att se upp.

Det går ju att köpa en gps för under tusnlappen.

Det kanske räcker?

När jag åker till sthlm(inte ofta) så börjar jag köra med gps, för att sedan svära och stänga av den.
Den funkar inte alls där nere.

Iofs så är den inte purfärk, den kartan som är i nu men det har varit lika hela tiden med den.

Ett exempel var inne i helsingfors. Det var fyrfiligt och jag fick order om att hålla höger, ända tills det blev rödljus. Då skulle jag sväng vänster och det var ingen höjdare att byta fyra filer sidled, så jag svängde höger och lät den göra en ny rutt.
Den senaste kartan för Garmin nuvi 300-360 finns på en känd sida att hämta hem. Man måste sedan låsa upp kartan och det kräver lite kunskap. Min Garmin från 2005 uppdaterade jag med 2008 kartan (Nordic). Man måste deleta img-filen och kopiera den nya så funkar allt perfekt. Det gick inte att lägga den på en SD-kort. När jag från början skulle uppgradera Garmin så kostade nya kartan ca 1600 kr och fler nya GPS:er kostar ca så. Den uppgraderade Garmin har nu en av sönerna.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem