Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Bredbandet kopplar ned

Bredbandet kopplar ned

Är det någon som kan komma med förslag vad som är fel när bredbandet kopplar ned efter 15-20 minuter. Om man då går in i nätverksanslutningarna och reparerar anslutningen så funkar det ett tag igen, osv?
Antal svar på detta inlägg: 45
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

Rob:
Brukar inte leasetiden för en IP-adress vara 7 dagar om man kör DHCP?
tejay4u leastiden förnas typ var 20:e min.. Så om du har telia och stänger av ditt modem och låter det stå i 20 min så har du släppt dit ip du fick av dem då kan vem som helst koppla upp och få det. men är det ingen som gör det så får du tillbaka det ip nummret så snart du kopplar upp igen, eftersom deras switch har kvar din MAC adress i sin lista som den associerar till det IPt. Sen vet jag inte hur ofta de för nyar den listan.
Hej PerAsk! Utsikts stadsnät rullar uppkopplingen på i minst 24 timmar och ofta i flera dyngn om man inte loggar ur själv. Och fast IP adress. Mitt problem är att datorn startar upp själv. Måste slå av strömmen till modemet.
Annons
Bengan verkar ha wakeupfunktionen igång på sitt nätverkskort


PerAsk , har din kompis luft-kabel och adsl
rasar anslutningen efter exakt tid eller är det olika varenda gång.
anledningen till att bredbandet kopplas ner var 15e minut kan vara att de är fel firmware po modemet/routern. för de hade ja osse problem med när ja skaffa mitt 24mbits lina med ett netgear modem/router, då kopplas de osse ner var 15e minut.
ja ringde till supporten på min internetleverantör och fråga dom stup i kvarten, men de fick t.o.m skicka en tekniker för att lösa problemet..
o de visade sej vara fel version po modemets firmware.

har du netgear?
Tack för svaret Göcke, jag har ingen aning om vad Wakeupfunktion är. Hur kan jag fixa detta.
Kompisen har talat med Banhof supporten som tror att det är nätverkskortet som spökar.
Nu kommer han dock att byta dator idag, så får vi se om problemet kvarstår efteråt.
bengan , wakeup funktionen är som det låter en finnes där
nätverkskortet går i vila om ingen trafik finns och sedan aktiverar datorn igen om det kommer trafik.
beroende på vilket nätverkskort du har så står det lite olika i
menyerna och en del kort har egna administrations program för detta.
du kan kontrollera med att högerklicka på
mina nätverksanslutningar ,
välja
öppna nätverksanslutningar
högerklicka på lokalt nätverk
välja egenskaper
välja konfigurera , anslutning (där det ser ut att vara ett kretskort)
välj avancerat
och leta upp något som börjar med wake....
och välja att den aldrig skall gå i vila. eller testa dig fram
Göcke, hade 3 som började med Wake en var enable, gjorde om till disable. Hoppas det var OK. Tack!!!
Funkade inte, startade från vänteläge efter några minuter.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem