Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Ny dator

Ny dator

Hej!

Finns det några hyggliga personer som vill hjälpa mig i djungeln att köpa ny dator? Jag har tittat på en ny dator en Dell Dimension 9150 som jag tycker verkar bra och priset passar mig perfekt. Kan ni nu hyggliga människor här säga om jag i så fall köper en bra dator och att priset är rätt för just den datorn eller kan jag få en bättre dator någon annanstans till samma pris? Hoppas att ni vill hjälpa mig så jag gör det rätta för jag vet att det finns mycket kunnigt folk här på forumet.

Tackar på förhand!

//Raj-Raj
Antal svar på detta inlägg: 28
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Raj-Raj kör själv den senaste 9150 privat, är helnöjd med den.

Jag är även nöjd med telefonsupporten och alla annan backup
som de har gjort under alla år jag har jobbat med Dell.

Du kan säker bygga dig en egen dator för en billigare peng.
men då får du supporta dig själv.

även websupporten är suverän från Dell, du hittar det du skall
och behöver om det är uppdateringar eller drivrutiner mm.
till just din maskin och din konfiguration.
Hej Raj-Raj!

Kan bara instämma med ovanstående talare. Jag köpte min 9150 för 3 månader sen och är helnöjd. Visst kan du få tag i en något billigare variant med samma prestenda, men då du får så mycket mer när du köper av Dell så kan jag varmt rekommendera det.

Lycka till!
Tack för svaren!

Ni har övertygat mig så jag har redan beställt en. Det följer ju med Windows Media Ceneter Edition 2005 kan man installera om den med win xp och garntin ändå gäller, glömde att fråga säljaren? Ni kan kanske svara på det annars får jag ringa Dell igen.
Annons
Dell, inte igen för mig. Köpte en bärbar Dell, "värsting" för drygt 20 000 kr november 2004 till min fru för att just slippa "hemmasupporten" så att datorn skulla vara färdig, med programvaror. Det visade sig att det inte helt oväsentliga tecknet @ (snabel-a) slutade fungera efer installation av Servicepack 2.till Windows XP och Dells slutgiltiga lösning var att de inte supportade SP2 till XP och att OM jag installerade på SP2 igan, fick jag skylla mig själv. Till deras försvar ska jag säga tt de hjälpte till och supportade mig i mina försök att få igång datorn men, att lösningen var att de inte supportar SP2 i XP var för mig horribelt och jag ville häva köpet, ganom att det tog 2 månader från inköp till dess att datorn verkligen fungerade (utan SP2.)
En kamrat som bott en längre tid i USA, köpte en bärbar dell i Sverige med internationell garanti. Hårddisken har kraschat och bytts ut fler gånger än vad han villl minnas. Inget återköp utan en liten handdator kom som plåster på såren. Dell är nog jättebra, till dess man vekligen får problem.
Raj-Raj
din Dell kommer preinstallerad och skall packas upp och efter det så skall du skapa en rescue disk [ en installations cd ]
efter det du har skapat din säkerhets cd som är motsvarigheten till microsofts OS-cd , kan du installera vilket os du vill på datorn.

varför inte installera två OS på datorn samtidigt, såkallat dualboot
då får du välja vilket OS du vill köra vid starten.

En del tror att garantien ligger i OS-et från Dell,
det gör det ju inte
Microsoft grejar uppdateringar och patchar för sina produkter
och dell fixar sitt ansvar för hårdvara och egna drivrutiner till
datorn.

Det är alltså väldigt viktigt att skilja vad som är vad i garantier
och att du själv ansvara att det installeras, om automatiken
inte är igång.
Men Göcke, i fallet som jag beskrev, skyller ju parterna para på varandra. Att snabel-a slutar fungera, men bevisligen fungerar knappen, blir ju ett mjukvaruproblem enligt Dell men Microsoft hävdar att det är ett Dell-problem genom att Servicepack2 bevisligen fungerar på andra datorer. Till och med andra Dell-datorer. Det var just bara min modell som inte funkade. Hur kan det sluta med att Dell inte tar ansvaret?
frille , det fanns många andra datorer av andra märken som fick
problem i början med upgraderingen till XPsp1 och Xpsp2.
det är aldrig något unikt, det har varit så här i alla år.

Det gör att man aldrig skall kasta sig huvudstupa över en ny
uppgradering innan man har kontrolerat att all hårvara stöds med
drivrutiner , bla.
att lansera servicepacken från Microsoft och ändra drivrutiner går inte alltid hand i hand.

Vad som orsakade ditt problem vet jag inte.
men en gissning, är att M$ skrev över drivrutinerna för ditt tangentbord och Dell hade inte någon nyskriven till hands.
och den äldre versionen fungerade inte.

men Dell levererar en preinstallation, den ansvarar de för
vad som sedan händer under tidens gång med nyinstallation av annan programvara, hårdvara osv , kan man man ju inte lasta enbart Dell för.
Men de tar sin del med att ändra drivrutierna om det behövs.
under en viss tidsrymd.
Göcke: Det var ett mycket bättre svar än det jag fått tidigare av parterna. Tack!

Jag förstår att jag kom ikläm mellan parterna. Microsoft släppte SP2 på svenska i början av september 2004. Detta, med mina probelm på Dellen, hände i november december 2004. Det gick inte då att köra "Windows Update" utan att mycket aktivt bromsa installationen av SP2.

En fråga till dock. Jag har alltid fått lära mig att uppgradera operativsystemet löpande till den senaste officiella versionen, av säkerhetsskäl. När jag nu i detta exempel gör detta, vems är då felet? Microsoft eller Dell? Ska man inte köra Microsoft "tvingande" uppgraderingar utan ska man först kolla med hårdvaruleverantören? Det stod till och med på Dells hemsida att de rekommenderade SP2 till sina maskiner, men, det tog man bort efter det att jag påpekat att det stod där.

frille
när du gör säkerhetsuppgraderingar som kommer löpande så
är det ju för att M$ har problem med personer som hackar sönder deras produkt. M$ täpper till hålen och andra öppnar upp dem igen. om det sedan visar sig att det även är andra program
som inte tillhör M$ så får vi hoppas att de också sjuter till med assistans för att täppa till problemen. mitt i denna smet så kommer alltid hårdvaru tillverkarna att komma i kläm med att
deras drivrutiner också får sig en törn. efersom även de gör annan mjukvara och med det även kan skapa hål i försvaret.
[ det är ju även i dessa paket en del bugg fixar som rättas till ]


katten på råttan, råttan på repet osv.

det är en ständig kamp mellan det goda och det onda.

när det gäller servicepacken så ligger det mer på planet att
för att få vara med där så skall allt M$ sertifieras innan de får komma med i paketen och det är inte alltid så lätt att hålla tidsramarna. utav olika anledningar som bara de inblandade känner till.
men med servicepaken så kommer ju det oftast
med nya drivrutiner och stöd för det nya och då förhoppningsvis även det gammla.

därav just konflikten mellan vem som är ansvarig till vad i frågan

hoppas att jag har öppnat lite på problemen och inte skapat nya
Göcke: Tack för ditt svar igen.

Raj-Raj: och tack till dig att jag har fått låna din tråd att reda ut en fråga som förvisso rörde Dell, men något i utkanten av ärendet.

Dell: Tänk om ni hade kunnat svar mig som Göcke. Och att istället för att bara sagt "vi stödjer inte SP2" sagt att, "ok, Microsoft har strulat till det med koden som bevisligen fungerade förut. Låt oss få titta på lösningen så meddelar vi dig när det känns ok att ladda ner SP2".


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem