Torsdag 2 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Ny dator

Ny dator

Hej!

Finns det några hyggliga personer som vill hjälpa mig i djungeln att köpa ny dator? Jag har tittat på en ny dator en Dell Dimension 9150 som jag tycker verkar bra och priset passar mig perfekt. Kan ni nu hyggliga människor här säga om jag i så fall köper en bra dator och att priset är rätt för just den datorn eller kan jag få en bättre dator någon annanstans till samma pris? Hoppas att ni vill hjälpa mig så jag gör det rätta för jag vet att det finns mycket kunnigt folk här på forumet.

Tackar på förhand!

//Raj-Raj
Antal svar på detta inlägg: 28
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Det är alltid roligt å läsa era diskussioner om datorproblem. För en tid sen skrev jag om mitt problem "piratkopia". Nu har jag köpt en ny dator med XP förinstallerad och som amatör så undrar jag, är inte XP microsoft`s operativsystem och är det inte hos dem man uppdaterar? Jag tolkar ovanstående som att det är datortillverkaren som bestämmer vilka uppdateringar som är tillåtna. Jag kanske missförstår problemet men isåfall lär man väl sig nått nytt!
Du har ett så kallat OEM-system,och då går supporten genom
datortillverkaren,men Windows sköter uppdateringarna genom
Windows Update.
Tack för svaret! Jag hoppas att Packard Bell inte har tummen i nåt hål när jag uppdaterar!
Annons
när det gäller mikrokoder, bios och drivrutiner så ligger ansvaret på hårdvaruleverantören att ta fram dem och dennes underleverantörer. och det är alltid dit ni skall vända er i första hand för att fråga om dessa uppgraderingar.
Packard Bell,har nog tummen i många hål,så du får troligen
frågor om uppdatering,av deras produkter.

Dom har ju smugit in vissa program,men det är bara positivt,
så du skall följa deras anvisningar.Då har du minsta möjliga trubbel.

Det var en kvinna som köpte en Packard Bell nyligen,på
Elgiganten i Örebro.Hon har säkert tips att ge dig.Hette hon Wilma,tror jag.Sök henne!!!!

Gå in på Sök i Forumet.Skriv Wilma.
Packard Bell suger.. Var över o hjälpte grannen med hans antivirusprogram som kom förinstallerat. Och efter mycket om och men så fick jag bort så det inte startade så han kunde installera det antivirusprogram han har köpt.

Men se på fan IE sluta funka som det skulle och även Outlook express som han använde eftersom det jäkla skitprogrammet har tagit över allting och integrerats för djupt. Men efter en installation av Firefox och thunderbird så kunde han surfa och kolla sina mail och skriva ut saker igen.

Så en liten varning är på plats för Packard och deras försinstallation av gissa vad jo Norton det sämsta antivirusprogrammet igenom tiderna.

Spelar ingen roll om folk här har bra upplevelser av Norton, 100000+ personer har inte fel norton är dåligt.
Det är troligen fel handhavande,som ställer till trassel med Norton.Vad har dina granne gjort,innan han kontaktade dig.
Han har inte läst instruktionsboken i alla fulla fall.Gör man saker
baklänges,så blir allting svårare.

Om vi kunde få ett expertuttalande av vår Göcke.Tack!!
Ett så ansett företag som Norton,kan inte leva och frodas,med en
så dålig produkt,det måste vara något mystiskt.Jag har hört att
Norton,dämpar farten,och lite av varje,men det måste ju vara nys
när konkurrensen är mördande.

Sitter själv med ett tyskt antivirus.Dom har så mycket på sina
servrar,att det går knappt att uppdatera,när trafiken är som värst
Dom började med 2 servrar,nu verkar dom ha 7 st.
Detta är gratis,så jag lever med det.
Jag har Norton och är väl inte helt nöjd. Det som har hänt mej två gånger är att Norton blockerar så jag kan inte ta hem mina mail. Det jag har fått gjort då är att avinstallera hela Norton, ta hem mina mail och installera om Norton igen....med en massa uppdateringar. Inte kul!! Jag vill lova att det är inte gjort på en kafferast!!
Så jag har bestämt att om det händer igen så tar jag bort skiten och lägger in ett annat antivirus, fast jag vet inte vad jag ska ha då, den dagen den sorgen.

Angående Packard Bell, det var min första dator jag köpte 1994, inga problem då. Den jag har idag är lite plock från alla möjliga håll.
Jag har Dell på jobbet och haft så i många år så inga problem med det märket. Nu är det så att jag vill stirra återförsäljaren i ögonen när han berättar om alla fördelar med just den produkten han försöker få mig att köpa, bara för att se om pupillerna ändrar storlek under samtalet.

Norton var förinstallerad även på den här datorn, men eftersom jag kört Panda i många år så blev det inga problem där.

Jag har iallafall lärt mig lite om OEM och då blir problemet större, alltså inte bara Dell utan alla leverantörer av maskinvaror har väl underleverantörer? Hur vet man nånsin att det man köper innehåller enbart orginaldelar?
leiake med tanke på att farbrorn fråga om hjälp så har han nog inte försökt nånting skulle jag tro. Ett program ska alltid gå att avinstallera vilket ofta är väldigt svårt eller helt omöjligt utan manuellt handhavande när det gäller norton. Finns hur mycket diskussioner som helst om det på nätet. Många tror de avinstallerat det men det ligger alltid filer från det kvar och skräpar.
I det här fallet så fanns det ingen möjlighet att avinstallera eftersom det fanns inget sånt i varken lägg till tabort program eller i programmappen.

Och anledningen till att de är så stora är att de säljs förinstallerat på massa OEM datorer.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem