Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Formatera och installera Windows XP

Formatera och installera Windows XP

Hej!

Nu har det blivit dags för mig att rensa datorn och installera om Windows XP. Den är alldeles för seg nu. Jag har tagit backup på alla mina filer så allt det är klart.

Men nu när jag vill formatera hårddisken för att få det helt rent så kommer jag inte åt den funktionen. Var och hur gör jag det?

Jag har testat att starta om datorn med Windows XP skivan i, men då får jag inte möjligheten att radera C utan det enda valet jag hittar är att installera Windows XP på befintlig hårddisk.

Tacksam för lite hjälp hur jag ska göra.

Sedan har jag förtstått att man måste vara försiktig i början med att brandväggen är påslagen, antivirus aktiverat och att så fort som möjligt uppgradera med alla windows patchar för att få ett säkert system.

Mvh Daniel
Antal svar på detta inlägg: 22
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Jag har tagit bort ännu mer program och jag tycker det verkar märkas en liten förbättring faktiskt. Men nu är det nästan inga program kvar och msconfig har jag också rensat, har bara skype, norton och zonealarm annars inget. Frågan är om det nu är bättre att behålla det som det är eller göra en ominstallation av windows xp ändå.

Det är mycket möjligt att en fläkt håller på att lägga av, hur kollar jag det? (Jag har en Dell 8250)

Telamundo, ja jag vet inte svaret på din fråga. Kanske får man det alternativet? Jag har inte vågat gå så långt än.
klart att du kan gå vidare i ominstallationen därifrån du har stannat. du måste komma fram till valmöjligheter att installera om eller reparera befintlig installation.

annars så har dell en liten kryptisk sida att följa här

https://support.dell.com/support/topics/global.aspx/support/dsn/en/t
ree?c=us&cs=19&l=en&s=dhs&journalid=&treeid=FFA33DA99941FEDF
E030030ABD62041A

klipp o klistar hela länken

OBS! det är olika för modellerna så man måste ta rätt version
Du kommer att få frågan om du vill uppgradera eller göra en nyinstallation, senare kommer installationen att säga till om att den hittat en windowsmapp. Det frågas då om du vill behålla befintlig windows installation eller ta bort den.
välj ta bort.
Men det formateras aldrig, övriga mappar du kommer att ligga kvar på samma plats, program mappen m.m.
Men installerade program fungerar inte längre då hela windows installationen är ny och då även registret.

Så sudda/avinstallera alla program/mappar du kan förutom windowsmappen.

Installera windows och andra program du vill ha, kör defrag direkt efter. Så har jag gjort vid några tillfällen, blir som nytt.
Annons
angående fläckten är det säkrast att lyfta av huven och se att fläcktarna roterar och inte är för dammiga.
en del har fått igång maskinen bara genom dammsugning av fläcktarna.
Har svårt att se att en flä*kt skulle påverka en formatering av hd om allt annat fungerar.

Hemmabygge eller märkesdator är helt ointressant - när du har formaterat är disken nollställd och klar för nyinstallation.

Till skillnad mot WinMe och tidigare behöver du i WinXP inte formatera innan du börjar installera, det ingår i XP-installationen.

Detta förutsatt att du har fått en riktig WinXP-disc med datorn. Det är möjligen här Dell kan komma in i bilden genom att leverera en modifierad disc, själv undviker jag Dell och några till.

Har du rätt skiva så ser du till (i bios) att datorn kan boota från cd - stoppar i skivan, startar datorn, svarar på ett antal frågor och får så småningom frågan om du vill formatera och vilket filsystem.

Lycka till
Ok, då om jag har förstått det rätt behöver man inte längre formatera för när man gör en ominstallation så skapas det en ny fräsch windows mapp. Däremot får man manuellt gå in och radera resten, vilket gör att det i princip blir samma sak som en omformatering, bara att man deleter själv istället.

Jag har faktiskt lyckats ta bort så pass mycket att jag kommer försöka mig på att behålla det nu. Körde en defrag nyss med Diskeeper som verkade gå ganska bra. Synd bara att datorerna alltid ska bli sega efter ett tag.

Tack för alla tips!
läser man på på dell sida så är det en del turer man kan göra.

och fläckten och formatering var inget jag parade ihop.
det var varför datorn går trögt som jag nämnde det.

jag har samanställt vad de skriver sänder över rubbet.

men läs det först innan du reser vidare.
Daniel!

Defrag är bra och Diskeeper är ett bra verktyg men det som oftast tynger ner en dator som kört ett tag är ett illa tilltygat register. Du behöver oftast en klocka med många decimaler för att mäta effekten av en defrag - förutsatt att du inte kör defrag med för långa intervall (år). 1/mån kan vara lagom.

Vad Windows än ska göra så går det till registerfilen och frågar. Dvs defrag kan påverka diskkommunikationen men inte datorns prestanda i övrigt. Det som gör att en ny(om)installerad dator känns bättre är en ny slimmad registerfil. Hur du än använder datorn kommer du att bygga på registret med både det ena och det andra.

Det som ligger närmast en ominstallation är inte en discdefrag utan en registerrensning. Finns flera bra program på nätet och en del är faktiskt både bra och gratis.

Men en nyinstallation känns alltid som en ny start!
Komplettering,

Det kan ju också finnas en av din leverantör gömd partition på disken (fult men vanligt) som innehåller Win eller annat och det hittar du oftast med fdisk eller något 3p-program.
Ok då förstår jag bättre. Det där med registerresning låter intressant. Har ni något förslag på program som man kan använda för det?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem