Söndag 28 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Windows Defender är klart

Windows Defender är klart

Hej!

Ville bara upplysa om att Window Defender är färdigt!

Dom som vill kan ju ladda ner programmet och pröva det!

Vad jag fattat det som tar det bort 100% av spyware, trojaner etc.

Det förutsätter givetvis att man har Windows Original så klart!

Window Defender hittar ni på www.microsoft.com

Pröva gärna och säg sen vad ni tycker!

Antal svar på detta inlägg: 41
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

Bubben du behöver inte förklara vad du anser tror händer om du inte kan ta bort dem. kan du inte det utan att formatera om eller radera hela disken
har du inte lärt dej något. bara sett vad användaren redan ser händer.

det kallar jag inte att lära sig.

att lära sig något är att se vad för otyg du har i datorn, och veta hur man
rensar bort endast det som har tillkommit som skräp.
kan du det , då kan du hjälpa andra.

men att radera andras hårdiskar som alternativ till skiten som man får in
är ju just det alla luras till att göra.

tycker ni att det är att hjälpa andra , så har ni hamnat på fel linje.

jag tycker Huckleberrys lista i tråden
http://www.internetstart.se/forum/las.asp?id=41273
är ett bra exempel att utgå ifrån.

det behöver inte vara så inveklat svårt. och besvärligt.
och man behöver inte höja problemen till skyarna. som oövervinnerliga.

det någon skapar kan en annan rasera, det är tyvär människan i ett nötskal
men det går alltid att bygga upp igen. och jag gillar ickeförstörande
åtgärder. Det stärker en betydligt mer i sitt kunnande.

jag stöder backuper och Ghostar som hjälpmedel för er som inte är teknisk
intreserade. att formatera om och installera nytt är att gå för långt.
att hamna i den sitsen är alltså alvarlig, om man har egna filer som inte är
sparade på andra media. Jag accepterar även att ni tar hjälp via seriösa
program. som verkligen stöder användarna mot drägget.

Men räkna inte med att de har skydd mot allt.
men kännetecknande för dem är att de vill göra en oförstörande återställning av ditt system.
inte att du skall uppmanas att formatera om disken
Göcke:

Nu har du nog missförstått lite..

Jag har INTE sagt att andra ska göra som mig!

SJÄLKLART kan man hålla på att pilla och trilla bland filerna och leta efter skadlig hemmagjord programvara och filer och radera register med ccleaner m.m

Det är det jättemånga som gör!

Men personligen är jag inte säker på att jag tar bort rätt fil från rätt program om den ev. är korslänkad och då sabbar jag ett annat program också som i sin tur sabbar ett tredje m.m

Utöver det har jag vare sig lust eller intresse av att gå igenom hela utforskaren bland 30.000 filer.

Och eftersom mina kunskaper om varenda fil som ser misstänkt ut är begränsad tar jag det säkra före det osäkra!

Nej Bubben jag tror inte jag har missförstått dej
jag tycker bara att du jobbade på fel sätt.

Huckleberry har nog slagit i spiken, han kom lite före med sitt inlägg.

Hoppas att du i alla fall får nya infallsvinklar på hur du skall gå till väga.

själv så har jag aldeles nyligen tagit hem en image på 2.8GB
och installerat mellan dessa två inlägg .
så det behöver inte ta 6 timmar av ens liv.

med andra ord , man kan jobba på olika sätt, en del bra och inte så krävande, och en del mer svettiga.
jag föredrar att inte jobba i motvind.

ha en bra söndags eftermiddag
Annons
Från början var ju denna tråden meningen att upplysa om att äntligen Microsoft kommit ut med ett anti-spyware program efter många år och jag ville mest veta hur säkert det var i jämförelse med andra program..

Därför undrade jag om någon testat att ladda hem eller tillverka egna spyware och trojaner dom kunde köra mot Windows Defender för att kolla tillförlitligheten..

Jag vet att det finns dom som är superbra på sånt och inte gör något annat än att sitta och försöka knäcka system/program..

Men tyvärr var jag klantig nog att själv testa och sedan inte vara 100% säker på att allt var raderat..

Det fick jag ju sota för..men är jag inte 110% säker på att ett virus/trojan/spyware etc. är borta vilket jag inte var så tog jag det säkra före det osäkra och mig gör det inget..

Kan vi återgå till huvudtemat så man vet vilket program som är bäst?

Bubben, Microsoft har haft sin produkt ute under en längre tid som beta innan den släptes som produkt, den har testats.

Och anses som en färdig produkt när den lanseras.
att det finns hål i den kommer det att göra, det vet alla som har jobbat med datorer sen urminnes tider.
och att den kommer att attackeras från illvillga personer är helt klart.

Microsoft har även köpt upp ett antal säkerhetsföretag så de är alltså
inte tappade bakom en vagn från den sidan heller.

Men om du gillar produkten så installera den och gå med i deras sammarbete, med att lämna uppgifter om buggar och tips som du kan och får göra som medlem. Då stärker du alla som använder produkten.
vh göcke
Joo..

Avslutningsvis ville jag bara säga att man SKA bocka i ADVANCED membership i microsoft spynet..

Vad som menas med det är jag heller inte riktigt säker på men jag tror att alla program som inte Defender känner igen skickas för analys!!!

Genom detta får vi i framtiden säkrare operativsystem hoppas jag..

Som ett ex. är det nu hela 61 säkerhetsuppdateringar på windows update sedan windows xp släpptes och det kallar jag INTE ett säkert operativsystem..

Det finns inget OS som kommer vara 100% säkert eftersom det hela tiden finns personer som vill knäcka det.
Att tro att det finns något fulländat system är att ljuga för sig själv.
Att microsoft gör ett program för att skydda användarna är bara bra, men det kommer alltid att finnas program som den inte tar.

"Bara för att en bil är krocksäker kan man inte köra ur som helst"
Det är i slutändan föraren som har ansvaret och inte tillverkaren

Tyvärr så är det oftas utomstående personer som hittar fel och buggar i Microsoft OS, vissa gör MS uppmärksamma och vissa inte. Det är då de upptäcks som säkerhetsluckor.
OM MS hade hittade dessa själv hade det inte blivit sån "hysteri" varje gång en lucka hittas.
Men ibland har det redan gått en tid och skador kan ha skett.
Sen finns det företag och privatpersoner som finner luckor och kommer med små bra program som hjälper till vid ev. hot och attacker för att MS egna inte räcker till.
Tex på http://www.castlecops.com/ finns det många bra program som klarar det som Defender säger sig klara. Skilladen är att MS inte får kontrollen på användaren.
+att de inte är så tunga för datorn att driva.
Huckleberry:

Nee..självklart kommer det inte att finnas ett OP som är 100% säkert men man tycker ju ändå att det STÖRSTA föetaget i världen på OP BORDE förutsett detta och gjort det mycket bättre!

Nja..man ska nog använda internet fullt ut om man ändå betalar 400:-/mån så man får valuta för pengarna!

Och sist men inte minst..om ett företag bygger ett hus så är det väl bara bra om inte huset möglar eller att taket rasar in eller läcker när det regnar!

Då är det ju upp till byggföretaget att åtgärda detta!

Nu avslutar jag denna diskussion och väntar med spänning på resultaten från dom som hårdtestat Windows Defender!

Hejsan!

Nu fick jag äntligen svar från Microsoft varför andra anti-spyware program verkar hitta flera saker än defender:

Fråga:
Varför hittar ad-aware, spybot s&d och spyware doctor mera spyware, trojaner m.m än windows defender och vilket är egentligen det bästa gratisprogrammet???

Svar:
Hej,

Din fråga är en mycket bra sådan och i egenskap av teknikägare för Windows Defender i Europa så ska jag försöka ge dig ett bra svar.

Windows Defender bygger, precis som många andra antispionprogramvaror, på signaturkod. Detta gör att skulle en viss variant av spionprogrammet X ändra det lilla minsta på sig så kommer i princip samtliga detektionsprogramvaror att misslyckas med att hitta det. När vi har låtit oberoende testorganisationer utföra en massa olika försök så har Windows Defender fått 100% passrate på "in the wild" kod, dvs kod som vi vet existerar ute på internet. Nu kan det vara så att just när du har provat så är vi precis på gång att släppa de senaste uppdateringarna där just programmet som du testar mot finns med. Vi släpper f.n. signaturerna två ggr per vecka och som sagt utan dessa så faller alla typer av anti-xxx platt till marken.


Sen är det också så att både Adware och SpyBot (har inte själv provat med spyware doctor) även hittar sådant som kanske inte vi håller med om är spyware. I detta fall cookies. Cookies i sin naturliga form är inte spyware och kommer aldrig kunna bli då de är en textfil och inte körbar kod eller komponenter till en spionprogramvara. Internet Explorer har dessutom redan inbyggt skydd för att kunna avgöra om det är 3e parts cookies som försöker skriva sig till din IE session.


En annan faktor kan också vara hur programmet ser ut vid installation, om du ex. väljer att installera en programvara där det klart och tydligt står i användareavtalet att detta program kommer att installera reklamprogrammet Y som i sin tur berättar utan att försöka dölja att det är ett rekamprogram, så är det väldigt svårt att lägga till detektion för dessa då du har aktivt valt att godkänna att detta program att få lov att installera sig.


Personligen så har jag bara bra erfarenhet avv Windows Defender och jag ser ju gärna att du kör med detta program men om du upplever att något av de andra programmen ger dig en bättre upplevelse så välj detta istället. Tänk bara på att köra med ett för annars kan du får hur mycket problem som helst med din dator då olika typer av Antispion kan börja krocka med varandra.

Vill du vet mer om vilka krav vi ställer för att ett program ska klassas som spyware så kan du läsa mer på följande sida:
http://www.microsoft.com/athome/security/spyware/software/msft/analysis.m
spx

(klipp och klistra)

Det förkortas OS inte OP ;)
OperativSystem


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem