Söndag 28 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Ingen anslutning

Ingen anslutning

Vad kan det vara fel på datorn när man får lilla gula triangeln på nätverksikonen och medd. ingen eller dålig anslutning till nätverket.
Det är ett modem som fungerar testat på en annan dator och bredbandsbolaget har kontakt med modemet....
Kan det vara nätverkskortet? någon inställning som ändrat sig självt?
Går inte att reparera, stänga av och starta om eller systemåterställning.
Virusprogrammet? Ska det plötsligt ha fått nojan? Antivir är det plus spycatcher! Syns inget i enhetshanteraren heller. Något tips från någon som känner igen detta fenomen?
Antal svar på detta inlägg: 41
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

Jag får ALLTID upp den gula trinangeln med samma meddelande som dig Jan_e. Hos mig är problemet att jag måste lära mig hålla reda på vad jag stängde först, modemet eller datorn.
Stänger jag datorn först o modemet i andra hand, måste jag slå på modemet före datorn nästa gång o då slipper jag triangeln.
Bra Seniorita , ett av problemen som kan uppstå
Duktik förklaring Seniorita nu borde Jan fatta
utom att han behöver (svära)b enligt visa.
Annons
Jan_e>> jag vet inte om du fått någon hjälp..Denna tråd blev lite stökig...Det gäller att du får en ip-adress typ 192.168..... Kolla det genom att i start knappen klick på "kör" och sedan skriver du "cmd" Dos fönster kommer fram och där skriver du "ipconfig" Där skall du då se om IPadress finns...

Kanske någon annan har sagt det men....annars kanske du får starta om modemet och datorn.....eller/och göra en ny nätverksanslutning....

Det är de tips jag kan ge dig
Har testat modemet på en annan dator med samma kabel och då var det inga problem att komma in i den. Har även provat med en helt annan anslutning utan modem (min egen) i testat kort och även det negativt.
Nätverksanslutningar inställda såsom min burk med atuomatisk erhållen adress. Försöker man "reparera" så går det inte för man får ingen ny adress..... Kör jag ipconfig så får jag adressen 169.254.xxxx
Varför hänga upp sig på j streck a.........
Inge klokare just nu men det är väl så att det klarnar med tiden...
och er hjälp förhoppningsvis. Lite kul är det iaf.
Hej Jan-e.

Jag skall försöka att förklara för dig hur det här fungerar, men det är inte säkert att alla håller med ? ( Brukar vara så här på Forumet )

Den gula triangeln betyder att din dator ej har blivit tilldelad någon nätverksadress från ditt modem ( IP nummer ).

Vet inte vad du har för modem, men det borde ju gå att surfa till modemet inbyggda webgränssnitt och kommunicera med det.

Dom vanliga adresserna till ditt modem är : 192.168.0.1 eller 192.168.1.1

Om det är så, så löser du det genom att gå in och tilldela din dator en adress i samma nät.

Gå in på "nätverksanslutning" högerklicka på din anslutning och välj "egenskaper"

Markera TCP/IP och gå in på egenskaper på denna ( Klicka längst till höger under rutan ).

I fälten så fyller du i dina uppgifter.

Har du 192.168.0.1 till modemet, så döper du din dator till 192.168.0.2, anger subnet till 255.255.255.0 och defalut gateway till 192.168.0.1 som är ditt modems adress. Ange även prioriterad DNS Server till 192.168.0.1 så att din dator hämtar upp rätt DNS:er från modemet.

Vad du har gjort nu är en fast och statisk koppling mellan din dator och ditt modem, och du kommer med 98% chans att bli av med din gula trekant.

I dom fall det inte fungerar med en statisk adress, så föreligger det nästan alltid ett hårdvarufel.....

Lycka till

// X
Jan_e , har du löst ditt problem nu ?
Nix men gula triangeln är borta. Nu är det en liten blipp som är vilse och letar på nätverksikonen och jag kommer inte in i modemet med något av dess ip nummer. Av vad jag förstår av xenix så borde jag komma in i modemet åtminstone även om det inte är anslutet till nätet. (Det kan jag göra från en annan dator.) Och surfa med statiskt ip nummer till modemet då. Hårdvarufel? Provade med ett annat nätverkskort med samma resultat.
Det som är orginal sitter i moderkortet men det ska väl inte göra någon skillnad egentligen eller kan det spöka för ett annat kort på något vis?
börja om från början! (men läs allt först)
prova skapa en ny lokal nätverksanslutning

högerklicka på den lille ikonen nere till höger (lokalt nätverk)
öppna nätverksanslutningar
skapa en ny anslutning osv.

jag tror du har en korrupt nätverks-anslutningsrutin.
inte hårdvarufel. orsakad av att du har skiftat hårdvara.
eller har gjort fel vid ett annat tillfälle.
eller att du spärras på att det är en ny macadress i ditt
nätverkskort

sen måste du klargöra för oss vad det är som du kallar modem.
är det ett adsl-modem med inbyggd router??
och flera anslutningar (4st för lokalt nätverk) LAN

eller är det en burk som bara har två anslutningar, tele och dator.
det är bra om du talar om vilken typ av abbonemang du har och hos vem. det kan också hjälpa till att lösa en del knutar.
eftersom en del leverantörer låser på macadress.
och då kan vi ge dej råd tills vi blir pensionärer.
för då har du bara att ringa supporten eller använda rätt macadress.

Du har också som nämnts erhållit en del uppgifter från din leverantör.
använd dig av de uppgifterna.

OBS! detta är ingen felsökning, den följer den gängse mallen
av strömmande tips. som alla gillar att ge.

Hade du en dator som kunde ansluta så ser du där hur inställningarna skall vara, du behöver inte gissa.
Hej, Jan_e. Jag vet inte vilken kunskapsnivå du ligger på i detta samanhang, hoppas du ursäktar om jag är övertydlig.
Det verkar som de flesta här utgår ifrån att du använder en bredbandsrouter, d v s en apparat som möjliggör delning av ditt internetabonnemang mellan flera datorer.
Så jag undrar, är det så?
Om inte, så sitter troligvis ditt modem rakt i datorn.
Sitter det kopplat med en USB-kabel eller nätverkskabel?

Om ditt IP-nummer börjar med 169.254 har din dator själv hittat på denna adress. De gör så när de inte kommer i kontakt med en server som tilldelar dem en adress (DHCP-server). Om du delar internet med en bredbandsrouter är det troligvis så att din bredbandsrouter "kör" en sådan server och delar ut adresser på nätverket. De adresser börjar troligvis på 192.168, detta är en adress som man kan ha i privata nät men som inte finns på internet. Den riktiga adressen som du använder för att kommunicera på internet finns i din bredbandsrouter. Min bredbandsrouter har fått en IP-adress från Telia som börjar med 81.228.192.

Om du inte delar internet mellan flera datorer har du ingen DHCP-server hemma hos dig, utan använder den som din internetleverantör har. Den adress du har antyder att du inte kommer når din internetleverantör. Om de kan nå ditt modem ligger felet troligvis på "din" sida av modemet. Du skriver att du inte har några konstigheter i Enhetshanteraren. Då borde ju nätverkskortet vara OK.

Har du kollat alla kablar? Testa med en annan nätverkskabel. o s v

/Claes

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem