Söndag 28 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Ingen anslutning

Ingen anslutning

Vad kan det vara fel på datorn när man får lilla gula triangeln på nätverksikonen och medd. ingen eller dålig anslutning till nätverket.
Det är ett modem som fungerar testat på en annan dator och bredbandsbolaget har kontakt med modemet....
Kan det vara nätverkskortet? någon inställning som ändrat sig självt?
Går inte att reparera, stänga av och starta om eller systemåterställning.
Virusprogrammet? Ska det plötsligt ha fått nojan? Antivir är det plus spycatcher! Syns inget i enhetshanteraren heller. Något tips från någon som känner igen detta fenomen?
Antal svar på detta inlägg: 41
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

är du säker att du inte har flera utag där bak på modemet så att du har kopplat fel.
finns det flera utag så är det 3x och 4x som skall användas.

är du säker att du inte behöver omaktivera tjänsten hos bredbandsbolaget
via webbläsaren och adressen http : // 10.255.1.33
det gör du genom att ställa in tcp/ip till
Erhåll en ip-adress automatiskt
Erhåll adress till DNS-servern automatiskt
och starta om din dator.
starta webläsaren och surfa till adressen.
helt klart är att vi inte har hela sanningen i det hela.
Jane_e du försöker alltså köra din polares utrustning hemma hos dej
och det är inte bredbansabolaget.
vilken leverantör har du då?
och vad heter ditt modem.
Göcke: Jag försöker inte koppla upp mig hemma utan bara få bort den gula triangeln, då kan jag börja kommunicera med modemet och sen ska det gå att surfa. BBB kan kommunicera med modemet så den biten är ok.
Så jag behöver inte omaktivera abbonemanget utan "bara komma ut ur burken" skulle man kunna säga. Det känns som jag sitter fast före nätkortet. Det måste vara något som hindrar åtkomsten till nätkortet....
Det är helt ok i enhetshanteraren ok jag har avinstallerat och igen.
Jag har radio så jag har inget modem utan loggar in på deras antenn (via en router eftersom vi har fyra burkar som behöver vara uppkopplade) med hjälp av min lilla antenn som fn sitter i en gran 3m upp..
Min leverantör heter RBCom/Dataphone.
Annons
vet du Jan_e
om du försöker att få en dynamisk ipaddress från ingen ting så får du
denna triangel.
modemet som sådant ger dig inte någon ipaddress om den inte har en inbyggd dhcp och att den är aktiverad.

men om du ger nätverkskortet en fast ipaddress som någon föreslog
tidigt tex
192.168.0.2 eller 192.168.1.2
och nätverksmask 255.255.255.0 så bör du få upp datorn utan att få
196.... nummret och men en varning att nätverket inte kan nås (är anslutet).
Är det någon annan än jag som inte förstår hur det här hänger ihop ?

Jan_e - kan du förklara litet för oss... ( mig ), eftersom jag vill hjälpa till.

I vilken ordning sitter grejerna ihop ?

Din dator - Modem - Router - Antenn

Du nämnde också att du hade fyra burkar som skulle kopplas in, det går ju inte i så fall...

Då måste det vara :

Dator - Router - Modem - Antenn

Är det så, då måste du ju snacka med routern, och inte med modemet ang. din IP adress ?

Kan du inte, en gång för alla, skriva in dom exakta förhållandena som råder vad gäller inkopplingsordning av hårdvaran, samt vilken sorts hårdvara det är typ :

Dator (Dell) - router (Dlink DSL604T ) - Modem ( Zyxel prest. 660M ) - Antenn (Radiolänk till BBB )

Det är då mycket enklare för oss att förstå hur man skall lösa ekvationen, och varför det inte fungerar......

// X
OK
Modemet har ingenting med min uppkoppling att göra!
Jag har fyra datorer till en router som går till antenn och sen vidare till masten. Den uppkopplingen fungerar hur fint som helst och är inte problemet, jag beskrev den eftersom frågan ställdes.
Burken som inte fungerar hör inte hemma här egentligen utan den är på besök för att jag ska försöka fixa den. Normalt sett så ska jag kunna plugga in den hos mig och komma ut på nätet med den utan modemet.
Men för att komma ut på nätet med modemet (från sin ordinarie plats) måste man kunna koppla uppsig mot modemet bara till en början men det går inte heller. Så felet är före modemet och troligen före nätkortet eller så är det ett virus typ som hindrar åtkomsten till nätkortet.
Jan_e , prova först att koppla upp dej mot de grejor du är van att köra på hemma hos dig, blanda inte in kompisens modem, den kommer du inte att kunna köra hemma hos dej barfota. med de knapphändiga uppgifter vi har om modemet.
och det skulle inte skada med lite info på de grejor du har hemma också
som Xenix skrev.

du har varit inne på antydningar om virus och brandvägg.
vilken brandvägg har du i den trilskande datorn?
har du kunskap om hur man läser loggarna?
vet du om det går någon server på den trilskande datorn.?
och vilket virusskydd har du?
körs det XPhome eller XPpro på den.
Om du på en av de fungerande datorerna öppnar ett dos-fönster genom att välja Start>kör, skriva cmd och klicka ok. Sedan i det svarta fönstret skriva "ipconfig/all" och tryck enter
Du bör få upp en text liknande den nedan
Ethernet-kort Anslutning till lokalt nätverk:

Anslutningsspecifika DNS-suffix . :
Beskrivning . . . . . . . . . . . : Intel(R) PRO/100 VE Network Connection
Fysisk adress . . . . . . . . . . : 00-08-02-6A-69-9F
DHCP aktiverat . . . . . . . . . : Ja
Autokonfiguration aktiverat . . . : Ja
IP-adress . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.188
Nätmask . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standard-gateway . . . . . . . . : 192.168.0.1
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
DNS-servrar . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
Lånet erhölls . . . . . . . . . . : den 6 november 2006 17:59:50
Lånet upphör . . . . . . . . . . : den 13 november 2006 17:59:50

Det intressanta här är, är DHCP aktiverat? om det är det, kan du då sätta denna dators nätverkskabel i datorn du vill få igång och öppna ett likadant fönster på den. Kolla att DHCP är aktiverat även på denna dator sedan skriva: ipconfig/relese tryck enter, sedan ipconfig/renew och enter. Får du fortfarande IP 169.254.x.x? Detta är endast möjligt om DHCP är aktiverat på den dator som fungerade från början.

Om det på den dator som du når internet på står:
DHCP aktiverat . . . . . . . . . : Nej
har denna dator fast IP och du behöver sätta fast IP även på den som du vill koppla upp.
De gånger jag inte fått IP via DHCP p g a malware har det funkat att rensa datorn med Adaware. Finns här http://www.internetstart.se/download.asp
Hur går det Janne, har du tröttnat på alla smarta förslag?
Kan nu meddela att jag löste problemet i måndags 6/11.
Tack för alla hjälpsamma inlägg men felet ej i nätkortet utan ett "virus" som Pandan tog bort efter att jag installerat den istället för de andra antivirusprogrammen (Antivir och Spycatcher). Nu fungerar uppkopplingen igen och man kan kommunicera med modemet fastän man inte är uppkopplad. Testade också att scanna med Ad-aware innan pandan men det hjälpte ju inte heller som jag skrev tidigare.
Än en gång tack för visat intresse. Nu kan man

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem