Söndag 28 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Ingen anslutning

Ingen anslutning

Vad kan det vara fel på datorn när man får lilla gula triangeln på nätverksikonen och medd. ingen eller dålig anslutning till nätverket.
Det är ett modem som fungerar testat på en annan dator och bredbandsbolaget har kontakt med modemet....
Kan det vara nätverkskortet? någon inställning som ändrat sig självt?
Går inte att reparera, stänga av och starta om eller systemåterställning.
Virusprogrammet? Ska det plötsligt ha fått nojan? Antivir är det plus spycatcher! Syns inget i enhetshanteraren heller. Något tips från någon som känner igen detta fenomen?
Antal svar på detta inlägg: 41
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

Jan_e

Om du kommer åt ditt modem från en annan dator, så vet du ju allt det här med IP adresser, så det känns som om vi har kastat bort tiden lite.

Att du inte kommer åt modemet från denna datorn kan bero på att du faktiskt inte har någon router ? Alltså endast ett modem som endast kan hantera en uppkopplad dator åt gången.

Det kan också bero på att någon har kört en nätverksguide på din dator och talat om för den att den skall ansluta på ett visst sätt, te.x genom annan dator etc.. Denna koppling är svår att bli av med i XP, och jag rekommenderar att du avinstallerar nätverkskortet i enhetshanteraren och börjar om från scratch!

Det låter som om det kunde vara ett uppenbart fel som helt enkelt bara har undgått dig....

// X
Inte min burk, den gick inte att ansluta med en morgon... shit happens och jag tror inte att någon gjort fel utan möjligtvis att den får stå på över nätter och så?? Det brukar vara bra att stänga av emellanåt, eller?
Det är ett adsl modem till bredbandsbolaget och den har bara en in och en ut. Som sagt dom kommer dit och den funkar att koppla in sig på med en annan dator så kabeln är okay samt att min kabel till min uppkoppling inte gör någon skillnad, nada internet där med. (när jag kopplar in mig utan modemet)
Jag har via min router radiolänk och det brukar bara vara att slänga in nätverkskabeln så är man med! Med de ip nummer jag fått från BB så ska man komma in adsl modemet på liknande sätt som jag kommer in i min router, inget konstigt med det egentligen. Har satt i ett annat kort som dottern har haft i sin gamla dator och installerat det men med samma gula triangel i alla fall. Så felet borde vara i windows och man kanske ska kolla där på något sätt. Det kanske går att reparera eller installera om windows men jag vill inte dona för mycket utan att säkra bokföringen som finns på datorn. Det bästa kanske är att formatera om den men det är aldrig kul att spara en massa grejor och hålla på med gamla dokument egentligen.
det här låter som ett problem som fanns i våras, när de uppgraderade
hastigheten, då var det många som inte kunde köra för att deras kablar
inte kunde klara den hastigheten. och användarna var tvungna att byta cat5-kabeln till cat6, problemen bara dök upp en morrgon. och när de ringde supporten så stog alla frågande.

hur många meter kabel är det mellan modem och utag i väggen
och mellan modem och dator

annars så tycker jag Xenix kan vara inne på rätt väg.
och värd att testa
Annons
Om man avinstallerar nätkortet så ser man EN grön lampa på modemet men när det installeras igen så lyser TVÅ! Och försöker man reparera så går det inte för att ip adressen inte kan förnyas. Sen är det en detalj som jag inte reagerat så mycket på men det kan vara viktigt, spycatcher stoppar ett program som heter Dollarrevenue (det som skickar reklam till datorn och är grymt irriterande) kan det vara så att det spökar. Jag har försökt hitta något på nätet som kan ta bort det då inget jag har gör det, såsom adaware eller antivir och nämnda spycatcher. Jag kanske också gör något fel när jag installerar nätkortet igen...
På'n igen bara, tacksam för all hjälp jag får
Göcke: Det är ett adsl-modem till telejacket med standardlängder på kablaget.
Sen att det är en 0.5 anslutning gör ingen glad men den ska uppgraderas när datorn har kontakt med världen igen....
Jag blir något förvirrad av den beskrivning du ger i ditt senaste inlägg... Jag tror mig förstå att du endast har ett modem som har en kabel från BBB, och en kabel in i din dator. Huruvida du stänger av din dator ibland tror jag inte spelar någon roll. Du skriver att du kopplar in dig utan modem, hur gör du det? (Jag har ingen kunskap om BBB)
Du skriver att "Jag har via min router radiolänk" Är det andra datorer som får länk via WLAN (radio)?
Vad jag förstår har du fått IP-nummer av BBB, detta måste du nog sätta som fast, antingen i din router om du har en sådan, eller i din dator.

Du ska nog inte lyssna för mycket på mig, kolla mer med någon som också har BBB.
Jag har varit med om att spyware stängt av nätverket, oerhört sällan, men kanske två ggr...
Claes: Datorn som bråkar är inte min den har jag tagit hem till mig och dess adsl modem från bbb så jag kan inte köra den i mitt telejack men det spelar ingen roll för jag måste kunna koppla upp datorn mot modemet till att börja med. När jag provar min uppkoppling här hemma i den datorn så funkar inte det heller, när det normalt sett går att stoppa in min nätverkskabel i nätkortet och surfa på så är det fortfarande en gul triangel med eller utan modem således.
Jag bor på landet och måste ha radiolänk då det är enda alternativet när man bor för långt bort från sista axestationen.
Jag börjar fundera på om det kan vara något åt det hållet med "Dollarrevenue".
Det är inte så att det sitter fast IP på denna dator då?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem