Söndag 5 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: InternetStart

Forum är tyst - skolfrågor viktiga

Forum är tyst - skolfrågor viktiga

Vad är det som inte händer?
Ingen vågar skriva, ingen har synpunkter...
Jag anser i alla fall att det är åt "hellsike" med denna tystnad. Nog finns det väl många saker att diskutera som inte gör att vi "kliver över gränsen".

Just nu anser jag skolfrågan vara mycket viktig. De som har lätt för sig i skolarbetet försummas i skolan. Visst måste man ta hand om de "svaga", men vad gör man för de som är flera steg framför alla andra? Ska dessa ungdomar bara skyfflas undan och hållas tysta på bekostnad av de som behöver mer hjälp?
Jag anser att det omedelbart måste bli fler resurser i skolan, annars går vi miste om de som i framtiden kan driva företag och/eller leda vårt land.
Har jag helt fel?
Antal svar på detta inlägg: 27
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Jag håller med dig, men det luktar politik i denna tråd så jag säger inget mer.
Jag trodde inte detta var politik, utan mera vanliga mänskliga frågeställningar.
Om detta är politik, då kan vi ju inte prata om något - eller?
Synpunkter på olika åsikter från politiska partier, det ger jag 17 i, jag ville bara att vi talar om behovet av åtgärder för att stärka starka och svaga i skolan. Är det politik?
Isf är det bara datafrågor och annat "lull-lull" som kan få vara med på IS.
poppo
du har mitt stöd men eftersom dessa frågor anser moddarna är politik så lägger ja ner men som sagt de är en viktig fråga du tar upp/peter
Annons
skol frågor är politik. Eftersom det endast är regeringen och dess valda på kommunnivå och regering som kan ta beslut om saker och ting.
Varför föregripa moderatörerna och antaga det värsta, visst är detta en fråga som bör kunna diskuteras. Jag vet att många har personliga erfarenheter av avstängningar, men därför så behöver vi väl inte göra det ännu värre, genom att skicka "pikar" till höger o vänster.

Tror säkert att detta går att diskutera, men vi måste inte nödvändigtvis blanda in politik eller hur.

Poppo, om det verkligen är som du säger, så är det väldigt illa. Jag har ingen erfarenhet av hur skolan fungerar idag, men redan på den tiden när jag gick i skolan så var detta ett problem, och hur det skall lösas vet inte jag, men däremot så tycker jag inte det är fel att de svagaste får extra hjälp, men naturligtvis inte om det skall gå ut över de s.k duktiga eleverna, de kan väl aktiveras på andra sätt, eller är detta något man förbisett i den svenska skolan idag?
Du får inte ta illa upp poppo men hur väl vi än menar med detta så kommer det ramla in politik i denna tråd, det kommer väl förmodligen börj med att den sa det och den sa det. Då menar jag att folk kommer att hänvisa till politiska partier. Men jag håller med dig i frågan att vi måste satsa mer på skolan och inte bara det.

tack å hej, leverpastej
Politik, vad då?
Kan man inte få tycka och önska utan att ta ställning till höger, vänster, framåt, bakåt - eller?
Det här är en viktig fråga såväl för oss "gamlingar" som för de som ska ta över efter oss.
Jag utgår ifrån att vi får fortsätta ha synpunkter på hur det är nu och hur det kanske kan bli bättre. Utan politiska värderingar!
Eller är det helt omöjligt med sådana samtal?
Vad beträffar sakfrågan, är det inga ungdomar på Forumet som kan bekräfta eller dementera påståendet, skulle vilja höra era synpunkter.

Poppo! Instämmer helt i dina inlägg, nu tycker jag vi håller oss till ämnet, och inte till hur moderatorerna sköter sitt jobb.
men hur vi än vänder och vrider på detta så kommer ju moddarna att lägga sej i och tala om vad vi får säga och inte.....så e detta forum tyvärr
Som jag sa i en annan tråd innan så är alla samhällsfrågor politiska på ett el annat sätt svårt att komma förbi det men visst kan man diskutera vad som kan göras utan att det ska vara politiskt. Man behöver inte blanda in de olika partierna utan utgå ifrån vad som man skulle kunna göra.

Visst är det så att de duktiga eleverna får gå åt sidan för de mindre duktiga i skolan. Jag tror att lärarna glömmer bort att alla behöver uppmärksamhet oavsett varför. Är det elever som behöver mycket stöd så brukar det finnas extra personal för dessa o då kan lärarna koncentrera sig på de andra. Annars får lärarna tänka till vad som kan göras kanske med hjälp av föräldrarna jag menar dem har kanske några bra idéer. Jag tror att det ligger mycket på läraren vad denna prioriterar.

Nästan i allt så är det dem duktiga, skötsamma som får gå undan, glöms bort el inte får hjälp, det är inte bara i skolvärlden utan även ute i samhället, det är något som alltid har varit, det är nog vi människor som behöver tänka om lite.

Kanske ska vi tänka på vad barn o alla andra kan o inte bara vad de inte kan. Utgå ifrån deras egna förutsättningar redan från början. För alla är vi duktiga på något. (Även om det är att vara sämst).

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem