Söndag 5 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: InternetStart

Forum är tyst - skolfrågor viktiga

Forum är tyst - skolfrågor viktiga

Vad är det som inte händer?
Ingen vågar skriva, ingen har synpunkter...
Jag anser i alla fall att det är åt "hellsike" med denna tystnad. Nog finns det väl många saker att diskutera som inte gör att vi "kliver över gränsen".

Just nu anser jag skolfrågan vara mycket viktig. De som har lätt för sig i skolarbetet försummas i skolan. Visst måste man ta hand om de "svaga", men vad gör man för de som är flera steg framför alla andra? Ska dessa ungdomar bara skyfflas undan och hållas tysta på bekostnad av de som behöver mer hjälp?
Jag anser att det omedelbart måste bli fler resurser i skolan, annars går vi miste om de som i framtiden kan driva företag och/eller leda vårt land.
Har jag helt fel?
Antal svar på detta inlägg: 27
Sidor: «1 2 3

Missdrygast, jag åker då och då till USA, och bor då hos en kusin i California. Hon sysselsätter sig med att åka runt i sin privata bil för att leta reda på ungdomar, som borde vara i skolan. De är en grupp som tillhör en underavdelning inom polisen, och har inga rättigheter att gripa någon, deras uppgift är att tipsa polisen, som kommer och hämtar ungdomarna för att köra dem till skolan, jag förespråkar inte en polisstat, men det är väl så skolplikt borde fungera, det hörs ju på namnet vad det handlar om.
Poppo ännu en intressant tråd, men utan politik är denna tråd svårhanterlig eftersom skolan i allra högsta grad är just politik. Det enda jag kan tillföra utan att trampa över gränsen är att duktiga elever klarar sig alltid mycket bättre än de som har svårt för det traditionellt skolastiska. Här måste jag sluta för annars passerar jag gränsen för det tillåtna!
missdrygast så här är det ofta och det är heller inget nytt under solen att allt som hamnar i påse har varit i säck!
Daniel:

Du måste ju förstå varför det finns tveksamheter hos oss användare kring att diskutera skolan som ju faktiskt är en politiskt styrd organisation.

Det blir ju inte heller enklare genom ditt uttalande att "...men gör det utan att göra politiska utalanden (det är det vi menar med politik)."
Kan ni inte en gång för alla göra klart och tydligt vad som egentligen gäller och helst skriva in det i reglerna så det blir lätt att hitta, så kanske vi kan slippa sånt här tjat i fortsättningen.

Ledsen om det blev off topic, men jag var bara tvungen...
Annons
Andreas!

Kul att du hörde av dig. Trodde du hade spolat IS helt. Ditt inlägg är ett
tydligt bevis på hur Daniel missförstår detta med politik. Vi är inte
intresserade av att agitera för några partier, utan vi vill diskutera
samhällsfrågor i största allmänhet, utan att få skuldkänslor och ångest.He,he

För min del är jag glad åt många saker. Fastighetsskatten har sänkts för min del. Jag har fått högre pension och utbetalningar från alla håll. Nu
snackar dom om tänderna. Passar mig precis. Räntan har gått upp. Perfekt
för mig, då jag inte har pengarna i madrassen.

Men då kommer den stora frågan. Håller detta i längden att vara så generösa. Jag tror det "brakar" åt helsike.

Skolfrågan handlar ju om invandringen. Dom som kommer hit har det svårt
att hänga med. Då blir dom besvärliga.
Det är inte bara invandrar barn som har svårt att hänga med. Faktiskt många sk svenska barn kan ha lika svårt fast på ett annat plan. Att inte förstå språket skapar naturligtvis problem. Men det finns många barn av annat ursprung som är minst lika om inte mer duktiga än svenska barn. Att ha lätt för att lära har inget med nationalitet att göra.
Nä jag tror ändå att det hänger på lärarna, deras vilja o sätt att tänka. Sen kan man alltid dra in annat men så är det i allt. Lärarna måste göra det bästa av situationen, skapa nya vägar att gå.
Föräldra ansvaret måste oxå vara där det är inte skolan el förskolan som ska uppfostra våra barn det är vi föräldrar.
Så fort något inte fungerar så är det lätt att skylla på samhället el annat. Det är bara vi själva som kan åstadkomma det vi vill åstadkomma.
Precis som det är lätt att se barns brister o inte vad dem faktiskt kan, att utgå ifrån deras egna förutsättningar o bygga vidare på dem.
Alla barn ska har rätt till rätt sorts undervisning för dem o det är lärare o dyl som får se till att dem får det.
Poppos skolfråga hoppar över i denna nystartade tråd.

http://www.internetstart.se/forum/las.asp?id=49467
Denna fråga behöver inte diskuteras ur en politisk vinkel. Snarare är det en viktig fråga inom pedagogik och dess praktiker.

Så länge det finns svaga elever bör dessa få den hjälp de behöver och givetvis måste också den elev som är stark få stimulans till utveckling.

Kanske kan enkla lösningar som inte kräver ekonomiska resurser komma fram vid diskussioner som denna. Att utveckla skolpedagogiken och förändra den tar tid. De ideér som genomförs idag är ideér som är över 100 år gamla. Den svenska pedagogen Ellen Key talade redan vid 1900-talets början om mindre klasser, individuell undervisning och läranden i praktisk miljö etc. Jag tycker att läroplanen ser bra ut på pappret men det måste till att läraren är engagerad och fantasifull för att det skall fungera. Många nya lärare vågar inte ta för sig och kanske lever vissa kvar med bilden av den undervisning de själva blev "utsatta" för. Det är lätt att tänka "det blev ju folk av mig också" istället för att gå bort ifrån det gamla och anpassa undervisningen efter alla elever, inte bara de svaga.

Vi skulle ju aldrig säga till 100 tusentals vuxna att de måste lära sig en viss sak under en viss period. Men detta gör vi med våra barn. Vem är det som kommit på idén att man måste läsa om Turkiet vecka 18 och om småfåglar vecka 19!?

Nej, planering bör ske efter barnets intresse och egna upptäckarglädje. Barn är nyfikna av naturen, tyvärr tar skolan ofta död på den nyfikenheten.

Stimulera barnet, utmana barnet och låt det lära i egen takt, snabbt eller långsamt. Det spelar ju ingen roll när i livet man har en viss kunskap! (inte riktigt sant, kan vara bra att veta att tomten inte finns på riktigt när man är 20 år, men ni fattar)

Upp till kamp!

Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem