Lördag 18 maj 2024 vecka 20
Forum
Kategori: InternetStart

Forum är tyst - skolfrågor viktiga

Forum är tyst - skolfrågor viktiga

Vad är det som inte händer?
Ingen vågar skriva, ingen har synpunkter...
Jag anser i alla fall att det är åt "hellsike" med denna tystnad. Nog finns det väl många saker att diskutera som inte gör att vi "kliver över gränsen".

Just nu anser jag skolfrågan vara mycket viktig. De som har lätt för sig i skolarbetet försummas i skolan. Visst måste man ta hand om de "svaga", men vad gör man för de som är flera steg framför alla andra? Ska dessa ungdomar bara skyfflas undan och hållas tysta på bekostnad av de som behöver mer hjälp?
Jag anser att det omedelbart måste bli fler resurser i skolan, annars går vi miste om de som i framtiden kan driva företag och/eller leda vårt land.
Har jag helt fel?
Antal svar på detta inlägg: 27
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Om någon/några har synpunkter på denna viktiga fråga och inte törs medverka då får jag väl se till att tråden stängs.
I s f var det sista gången jag kände för att skriva något och få tankar och idéer ventilerade.

Eftersom jag inte har några datorrelaterade frågor, som är de som är mest förekommande, så tack och adjö!
Poppo, lugn!

Du har inte fått någon kritik för denna tråd, och om någon inte vågar svara så är det deras problem. Vi andra kan väl fortsätta, för det är en mycket intressant fråga, så lås inte tråden, den är värd mer än så!
Jag har hur många åsikter och synpunkter som helst i frågan, men jag tror tyvärr inte att det är någon idé att ta det här...

Men om jag tittar förbi IS snart igen och ser att tråden är igång och "okejad" kanske jag skriver något då...
Annons
Håller med dig i sak Poppo (vet av egen erfarenhet). Men eftersom vi i vår politiskt korrekta samhällsdebatt i Sverige inte har någon, sedan Bert & Ian, som vågar uttala en åsikt och stå för den, kommer vi sannolikt att få dras med medelmåttighet i Sverige. Jantelagen går igen i nästan allt i samhället och därför tror jag att vi aldrig kommer till den punkten då vi saluterar framgång. Vi saluterar den mindre begåvade som nått medelmåttigheten istället.

De som redan har ska fasen inte ha mer inte...
Tompaxox!
Om jag förstår Dig rätt så ska den som går ut i livet med höga betyg inte ha större möjlighet till ett bra jobb än den som "sovit" hela studietiden?

Jag inbillar mig att detta inte är en politisk fråga, utan en fråga för lärare och rektor vid respektive skola hur de bedömer respektive elev.
Om det är så illa att man kan "sova" sig igenom skoltiden, är det ju bedrövligt ställt i den svenska skolan. Var kommer föräldraansvaret in?

Jag anser också att det är illa när man får ha både mössa, hörlurar, dataspel, mobiltelefon m m med sig i klassrummet.
Orden disciplin och respekt, finns de inte längre?
Återigen, inte politik utan det är bara mormor/farmor som har synpunkter.
Håller fullständigt med dig Poppo. Jag blir inte mycket till debattör :) Eftersom vi haft ett samhälle som hyllat det, om inte kommunistiskt röda så åtm det lite rosa och hyllat lika-för-alla principen och tagit hand om individer som inte presterat så väl så har tyvärr "sov"-taktiken fungerat i det att man har faktiskt klarat sig ganska bra ändå. Detta tror jag inte ligger på rektorerna i förstone utan det är naturligtvis en spegling av samhället.

Givetvis ska den med höga betyg ha möjlighet till ett bra jobb. Men man får heller inte, som din tråd handlar om, glömma bort begåvningar som inte passar in i "etablissemanget" men som tyvärr många gånger glöms bort och därför slöar till.
Poppo,

IS har aldrig hävdat att diskutera skolan har med politik att göra, det tänkte vi inte på förrän ni själva tog upp det i tråden... Att diskutera önskemål om förbättringar om allt möjligt får ni ju givetvis att göra men gör det utan att göra politiska utalanden (det är det vi menar med politik).

Det märkliga tycker jag är att du själv vill disktuera skolan men leder själv diskussionen in i att diskutera "vår moderering"?? Att vilja prata om skolan men med rubriken "Forum är tyst" hmmm.. och i InternetStart kategorin.. ja det gör ju inte saken bättre. :-/
(vi moderatorer har inte gjort något)

Min rekommendation är följande: Skapa en ny tråd, förslagsvis i kategorin Familj, med en passande titel, tex Förbättra skolan och diskutera frågan istället för att gå in i ytterligare en diskussion om moderering.

Mvh
Daniel
Daniel, jag tror att trådar som denna: http://www.internetstart.se/forum/las.asp?id=41318 gjort att det politiska har hårdragits lite från båda håll. Stängd tråd som eventuellt kanske kunde bli lite politik i utan att det blivit det. Känns lite grann som att det är dagsformen som avgör ibland. Därför kan nog tonen bli lite sarkastisk ibland från vårt håll.
Eftersom jag nyss gått i skolan så kan jag säga det att INTE e det de duktiga som får gå åt sidan för de mindre duktiga....de som e mindre duktiga glöms bort och de som e stökiga få hållas för det e ingen som törs eller orkar ta tag i dom. Det här är min erfarenhet från skolan iaf

Missdrygast
Jag kom på en sak till.....Vi har en granne och dom har en son som går i 8:an och han skiter totalt i skolan. Han har lätt att lära sej men skiter i det bara. Men hans mamma tvingar inte honom att gå till skolan , vill han va hemma så visst får han det. Om han skolkar så ringer han hem och hon kommer och hämtar honom.......visst e det väl så att vi har skolplikt i sverige?! Men mamman säger att hon inte tänker tvinga honom att gå i skolan eftersom hon själv slutade då hon gick i sexan!!! Vilket jäkla resonemang tycker jag.....om han måste gå till skolan och nån tar tag i den biten så kanske han har en chans att lära sej nåt och kan få ett vettigt jobb eller ska han bara få driva omkring!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem