Fredag 3 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Hjälp datorproblem

Hjälp datorproblem

Håller på hjälper min farfar med hans gamla dator en 800 hz som han har Xp på. men den har krashat och när jag skulle installera om så vill den inte helt enkelt . Har ändrat bootsekvensen och allt ,till och med satt Cd på alla tre men den hoppar bara över och kör fram tills att den frågar om man vill starta i felsäkert läge osv ni vet, va fan beror detta på ? och hur fan beter jag mig för att fixa det ? har liksom aldrig varit med om maken ? ps och den vill fan inte starta på felsäkert eller andra alternativ heller då statar den bara om ... '


Tacksam för råd
Antal svar på detta inlägg: 26
Sidor: «1 2 3 Nästa »

förmodligen så har han tappat stödet i bios för sin cd drive , precis som PerAsk nämner, det händer när bakupbatteriet inte kan hålla kvar informationen längre.
och den inte känner igen enheten.

bootordningen bör vara att den tar cd-spelaren före HD
Ja den kör på till den kommer till felmedelandet att den kanske inte stängdes av som vanligt osv sen kan man ju välja om man vill starta normalt eller i felsäkert läge eller med senast fungerande inställningar , men inget av dom funkar den startar bara om och kommer tillbaka till samma ställe igen bilden blir blå jättesnabbt innan den startar om.
Men om CD'n finns listad i "bios/enheter" bör den ju inte ha blivit borttappad
Annons
är det en extern usb disk . så måste ju bios stödja boot från usb, och i vilket fall som helst så måste den boota före HD-n som den gör nu
och då är frågan får han det valet med en annan snabbtangent eller styrs det i bios

HD-n har något fel i bootfilerna/filsystemet eller att det är ett hårdvarufel som gör att den bootar om
sätter man i skivan och ställer in att den ska boota från cd eller andra alternativ så går den iallafall till ovannämda felmedelande , det är det som är grejen vad man än säger så gör den lika, som om den inte bryr sig att man ändrar i biosen
När datorn startar så läser bioset in först minne och vilka hårddiskar och Cd/DVD finns på IDE 1 och 2. Nästa bild visar bland annat storlekarna på disk mine och längst ner Bootföljden, har man XP skivan i så brukar det fråga (på äldre datorer i vart fall) om man vill starta datorn från Cd-skivan och då får man trycka på en tangent (spelar ingen roll vilken) för och starta från CD-skivan.

Sen beror det på om Cd-n är bränd eller original, vissa CD-läsare hittar inte brända skivor (typ äldre Cd-läsare)
okej ja kan ju vara hårddisken kanske den är ju gammal så den har väl gett upp helt enkelt
okej har ju provat med min läsare också men det var lika dant då, fast den är ny och den vet jag funkar med alla skivor
Påminner detta om ditt problem?

http://forums.windrivers.com/showthread.php?t=77168
När jag startar min dator med XP-skivan i får jag fram denna bild:

http://i25.tinypic.com/b3sun6.jpg

högst uppe ser man att den har registrerat DCD-läsaren (Sec Master) och lite nedanför även DVD-brännaren

Nästan Längst nere ser man att den ska boota från CD-en (i mitt fall från DVD-n)

Längst nere får jag denna frånan:

"Tryck ned valfri tangent om du vill starta med CD-skivan", trycker jag inte ner en tangent inom några secunder ja då fortsätter XP-en att starta upp...

Om din XP-skiva är bränd då kanske det saknas startsektionen för att installationen ska börja och ignorerar CD helt och fortseter att boota från HD-en..

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem