Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Något växer på min hårddisk

Något växer på min hårddisk

Min dator har ett flertal gånger nu meddelat att det är ont om utrymme på enhet C: Varje gång har jag flyttat över bilder och musik m.m. för att få mera utrymme. Efter ett tag är det likadant igen, utan att jag har laddat ner någonting. Kanske några mejl som inkommit bara. När jag kollar mina mappar så märker jag under C:/User/Igge (där jag haft mina saker) att högerklickar jag på den och väljer EGENSKAPER för att se storleken på den mappen, så ser jag att den räknar upp och växer hela tiden. Jag flyttade över allt som fanns under Igge, och alla mappar är numera tomma, men det enda jag inte vågade flytta på är en dat-fil som heter ntuser.dat Den är på 8,25 Mb. Och den blir INTE större. Måste finnas några dolda filer, tänkte jag, men det var likadangt där. Ntuser-Log1 och ntuser-Log2, samt två filer med en massa siffror och som också slutar på LOG1 resp. LOG2. LOG1 innehåller 256 kb. LOG2 0 byte. Nt-user 1 innehåller också 256 kb och nt-user 2 0 byte. Själva filen ntuser.dat, som inte var dold är på 8,25 Mb och har dagens datum. Ingen av dessa räknar upp sig i storlek, men själva mappen Igge står och räknar. 215 mappar är konstant, men filantal och storlek räknas hela tiden upp. Och hårddisken blir full så småningom. Jag virussökt ntuser filen med olika verktyg, men det visar inget.
Vad kan man göra? Någon som vet?
Antal svar på detta inlägg: 53
Sidor: 1 2 3 4 5 6 Nästa »

Vi hade ett liknande problem som Spotify orsakar. Använder du detta program?
Här kan du läsa i forumet ang Spotify, om du nu använder detta
http://www.internetstart.se/forum/las.asp?id=94627
Utan att vara expert, kan jag tänka mig att återställningspunker
vilka skapas regelbundet tar stort utrymme. Här handlar det om
GigaByte. Jag brukar gå in i CCleaner och se alla de säkerhetspunkter
som skapats från en dag/period till en annan. Finns säkert annat sätt
att läsa av detta. Men det känner jag inte till. Om man vill kan man
från CCleaner radera ett knippe. Men då måste man vara medveten om
att perioden/datum för ev. Systemåtetställningspunkter reduseras. Så
det är på eget bevåg.

Den sista systemåterställnnigspunkten kan inte raderas av misstag,
som ren säkerhetsåtgärd, då den är Inaktiv
Experter:
Rätta mig om jag har fel i detta..
Annons
Har inte så många återställningspunkter, men Spotify. Ska jag bort den?
Hoppas att du är riktigt skyddad så att ingen skum människa har tagit över din dator, mindre troligt, men risken finns. Kör igenom dina säkerhetsprogram om du inte redan gjort det. Jag har både Spotify och Voddler och min HD fylls inte.
LYCKA TILL.
Vore ju synd att för den skull ta bort Spotify.
Min Cache står automatiskt inställd på 1 Gig av 10 möjliga.
Om det inte är som i mitt tidigare inlägg. då vet jag inte.
Det verkar som du inte har Defender aktivt. för den skapar en Sys.Återst.punkt regelbundet.
Kanske Göcke vet, nu när han har låtit oss hållas en stund.
Jag använder inte Spotify särskilt ofta, men jag har den. Jag gjorde som i länken och minskade cachen till 5 GB. Men utrymmet på hårddidken minskar ändå. När jag startade datorn hade jag 1,28 GB. Sedan surfade jag lite och läste Aftonbladet. När jag kollade igen så hade jag 1,16 GB. Spotify var avstängd igen efter att jag minskat cachen....
Jag har Defender aktivt och kört flera antivirus och trojanprogram. En del hänger sig när jag försöker och står bara och tuggar. Annas har jag F-secure som virusprogram. Använder Ad-aware också, men försökt med en del andra också som jag hittat på Pc-för allas sida. Fortfarande 1, 16 GB när jag kollade nu...
Mappen Igge står fortfarande och räknar. Blir större alltså. Men det verkar som om den börjar räkna från början igen efter jag stängt av datorn. Nu var den uppe i 3,51 GB. Ska kolla igen.. 4,10GB nu
har du bara 1,16 GB ledigt idag ligger du risigt till
det är ju en västanfjärt i dag.
så många cachar som är igång.
och hur sköter sen datorn den egna minnescachen osv.

klart att du har problem

även webläsarna har ju egna cachar , så jag kan inte sia var du går i taket först.

Hur stor disk (partition) har du.
och hard du flera
och har du program som du kan undvara, avinstalera dem

ni har varit inne på systempunkter, möjligt att någon kan tas bort.
men jag skulle sattsa på allt annat, än systemet först.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem