Torsdag 9 maj 2024 vecka 19
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Vad ska vi göra med våra gamla ?

Vad ska vi göra med våra gamla ?

Jag märkte för ca 2 veckor sen att nåt höll på att hända på det äldreboende där min mamma bor , dom höpp på att ta bort larmet tack o lov så blev min mamma en av fem som prioriterades med ett larm som hon har runt halse jag fick inget veta och nu läste jag på text tv att sen den 15 juni ska dementa inte få skydåtgärdas att dom inte får bli inlåsta kan jag förstå men att dom inte ska få ...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 33
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Dar jag jobbar har de gamla larm som latt gar upp om det fastnar, och kan man inte larma sjalv sa ar det rorelselarm som galler och dom fungerar bra. Att alla ska ha ett larm ar en sjalv klarhet sa de gamla kanner sig trygga och kan sova gottoch veta att dom kan larma aven pa natten.
kentr10!

Jag sitter och läser ditt felstavade inlägg.

"är man så dum att man blir gamal får man skylla sig själv"

Nu börjar jag känna mig gammal. På kvällen ligger jag och undrar om
jag vaknar i morgon med en "stroke".

Jag är inte rädd att dö. Men att ligga och plågas i flera år. Det gör mig
nervös. Mycket nevös. Minst sagt.

Kunde man inte få skriva ett avtal.

Om jag blir ett vårdkolli. Vill jag dö omgående genom giftinjektion.

Tänk er att ligga förlamad i kanske 10 år och glo i taket.

>kentr10< Vadå skylla sig själv !? Ibland skriver du så dumt så man blir knäpp på dig det är ta mig tusan inget man väljer det är livets gång sen finns det dom som går bort i förtid men dom får väl oxå skylla sig själva även om det är nån annan som brakt dom om livet .

>rutan< det är inte personalen jag klagar på .
Annons
Ingen hade någon kommentar om mitt förslag till avtal om att befrias från
detta jordeliv i händelse av att bli vårdkolli.

Jag har sett så mycket under årens lopp.

Den äldrevård vi har idag är inte human. Den är tortyrliknande i vissa lägen.

Om jag kunde skriva under ett avtal idag om att slippa lida på ett äldreboende.
Då skrev jag på direkt. Utan klausuler och en massa "skit".

Jag hade faktiskt känt mig trygg.
För minst tio år sedan skrev jag något sådant där åt mamma som hon sedan skrev under. Hon ville inte ha livsuppehållande behandling med maskiner om det betydde att hon bara skulle ligga där som ett kolli resten av.

Hur stort värde ett sådant papper har vet jag inte, men det kan ju iallafall inte skada att ha ett sådant.
kentr10
Vid vilken ålder tycker du man ska ta livet av sig??? För att slippa bli gammal.
Jag gillar inte heller tanken på att bli ett vårdpaket , men det kan jag som sagt fixa genom att skriva just ett paper om att jag inte vill ha livsuppehållande hjälp.

Vad det gäller min mamma så är inte hon där än som sagt tiden är inte riktigt inne för henne att gå bort men hon är dåligt och självklart förstår jag att det finns bara en väg , men hon tog inte ställning om hur hon ville att hennes vård skulle se ut så när det tiden kommer får jag väl se vad som händer , hon är för virrig nu för att kunna ta ställning till sånt plus att jag vill inte gå in på det nu när hon faktisk är så dålig det ännda som förmodligen skulle ske är att hon skulle bli mycke mer deprimerad och ledsen och det vill jag inte att hon ska behöva bli det är illa nog som det är .
Igår var jag iväg med lilla mamma till Regionsjukhuset. Det är ju jobbiga resor det där, bara en j-a massa väntan på ett klent resultat. Det jag funderade på denna gången är alla dessa larmknappar. Vi hann ju givetvis inte mer än fram till sjukhuset innan mamma ville gå på toaletten.
Nu har jag aldrig varit med och hjälpt henne med sådant där, och sedan så underlättar det att vara två då mamma har svårt att gå och stå.
Jag kontaktade ett biträde som hjälpte till. När mamma väl satt på toaletten så sade biträdet att jag skulle trycka på larmknappen när mamma var klar.

Vilket jag också gjorde när det var så dags. Inte sjuttsingen kommer det någon. Det är likadant på ålderdomshemmet där hon bor. Mamma trycker på knappen, men inte f-n kommer det någon!
Jag börjar misstro alla de där larmknapparna. Vad har ni för erfarenheter? Sitter de bara där för syns skull?

Varför inte göra som Hasse och Tage sa i någon sketch:
"Bunt ihop dom och släng på soptippen".
Lätt som en plätt och problemet är löst!
>Estrid< Inte dom gamla men Socialstyrelsen och vissa andra kan jag tänka mig att bunta ihop o slänga på soptippen He he .

Fast här om dagen så blev jag väldigt arg på mamma så jag fick räkna till 10 och tänka på att hon inte riktig fattar vad hon säger och gör . Dessa ungar ( det är ju vad dom är när dom är gamla ) busungar

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem