Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Vad ska vi göra med våra gamla ?

Vad ska vi göra med våra gamla ?

Jag märkte för ca 2 veckor sen att nåt höll på att hända på det äldreboende där min mamma bor , dom höpp på att ta bort larmet tack o lov så blev min mamma en av fem som prioriterades med ett larm som hon har runt halse jag fick inget veta och nu läste jag på text tv att sen den 15 juni ska dementa inte få skydåtgärdas att dom inte får bli inlåsta kan jag förstå men att dom inte ska få ...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 33
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Jag kan bara tala för särskilt boende. Det lärde jag mig under 7 år som min
mor var "gäst" där. All included som det heter i annonserna.

Det var bra. Larmknappar nere vid golvet på flera ställen och en på armen.

Dagtid så funkade det hjälpligt. Max 20 minuter så kom det hjälp.

På natten var det en ibland två som skötte 50 gamlingar. Då kunde det ta
timmar innan någon dök upp enligt min mor.

Många intagna på hemmet visste inte ens att det var larmknappar som var röda och
var placerade nere vid golvlisten.

Sedan fanns det vissa som i sin förtvivlan och oro tryckte på larmet i tid och
otid. Många använde inte ens larmet. Dom gallskrek rätt ut. Uj,Uj!

Larm i all ära. Men det är inget att lita på. Hamnar man på ett sådant boende
så skall man ta på sig blöja direkt. Dygnet runt. Tro mig.

Det är tidskrävande att byta på en gammal människa som har "bajsat" ner
sig utan blöja. Det är inte som en baby som ligger på skötbordet och väger 4 kg.

Jag har bytt blöjor på både små och stora.
vård av gammla , kräver personal som kan och törs ta sig tid.
ingen personal , inga larmknappar som fungerar.

det är vår åldringsvård i ett nötskal i dag.

tar de sen till stoppuret som jag hörde om för en tid sen, då blir man ju mörkrädd, sjukvård och åldringsvård som löpande band princip är det morgondagens vårdform?? effektivisering till döds.

det är ju klart att alla blir ett kolli om alla skall droggas till passivitet.

och då ramlar man snart på dödshjälp som medel. och som säkert blir mer regel än undantag.

är det verkligen så vi ville ha det???
Göcke!

Jag vore väldigt glad om dödshjälp infördes på ett tidigt stadium. Varför sitta
och lida på ett äldreboende.

Dom som vill lida skall ju få göra det. Givetvis!

Men man skulle få välja. Ungefär som att välja webbläsare. Det är svårt
innan man bestämt sig. Men till slut........!

Annons
Det är ju väldigt tråkigt för anhöriga och som nu så har vi tydligen inget att säga till om .

När jag jobbade innom äldreomsorgen så sprang jag bena av mig då det larmades o skreks men det va ju mitt jobb så det va inget o klaga på , orkar man inte med det eller inte gillar läget är det fktisk bara o byta jobb och det vore det bästa för dom gamla oxå för dom är inga dockor utan riktiga människor .

Det där med dödshjälp är en svår fråga tycker jag , jag är både för och imott
Hoppas att jag får en trevlig robot som

underhåller och passar upp på mig när det blir dags.

http://trygghetslarm.nu/content/view/236/2/
Det vore väl nästan bättre om de plockade bort alla larmknappar så att man vet vad som gäller.
Om man som min mamma har för vana att tilla omkull lite nu och då så duger det inte med att dyka upp efter en kvart.
Vi kanske har dödshjälp här iallafall trots allt?
>Kriklund< Det ligger nåt i det du säger , min mamma kommer inte åt larmet på halsen när hon störtdyker plus att det finns inte i hennes minne att hon har den där just då och det tar sin tid innan personalen hör nåt och sitter dom ute som dom gör nu på sommaren så hör dom ingenting :(

Det är väl en typ av dödshjälp
Eftersom jag inte heller är ung längre, känner jag det som att "man vill bunta ihop alla gamlingar" för att sedan slänga dem på soptippen"!
>Estrid< Aha jag förstår hur du menar , så ska man inte behöva känna

Jag anser att ålder är inget att bry sig om det är hur man är som betyder nåt och jag tycker det är jätte kul när man träffar på unga äldre som har livslust och en massa glädje
Jag tyckte att min mamma hade tur som hamnade på ett boende där de inte är fler än 8 patienter och 3 i personalen. Så de är inte så fruktansvärt underbemannade, men det verkar inte spela någon roll.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem