Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Spel, mobil och teknik

Gamla mobiltelefoner

Gamla mobiltelefoner

Hittade en tidning från 1994, och blev då påmind om hur de såg ut förr våra mobiler. Miniatyriseringen gör allt mindre saker nuför tiden, men höll man denna så stog man stadigt ca 1kg vägde de nog.

www.internetstart.se/bildgalleri/pics/04130.jpg

har ni egna bilder på gamla telefoner så vore det kul att se utvecklingen.
Antal svar på detta inlägg: 9
Dåvarande SJ hade i början av 1970 tagit fram denna mobil (driftradio)
en AGA/sonab produkt som sedan blev Ericsson

burken vägde ca 1,2kg och inget man stoppade i fickan

www.internetstart.se/bildgalleri/pics/04131.jpg

är det någon som jobbat med denna.??
Här är min första mobiltelefon. Den skulle jag behållit för min nya klarar jag inte
av att sköta. Den nya går faktiskt att ringa med om man skulle behöva det.
Konstigt nog.

Jag ser här i Mariestad att folk har bekymmer med sina smartphone. Dom går och
spelar spel och snubblar. Tror jag!

www.internetstart.se/bildgalleri/pics/04132.png

Google har köpt Motorola för 12,5 miljarder, så skratta inte över min C139.
Den var ruskigt bra.

Riktigt kuliga bilder...

-Den första svenska mobiltelefonen vägde 40 kg
-En mobiltelefon kostade 25.000 kr år 1981

källa: tekniska museet i Stockholm

Har hänt en del sedan dess
Annons
Länk till Tekniska museumet
http://www.tekniskamuseet.se/1/968.html

Jo nog har det hänt mycket , tänk bara på alla burkar med radiorör som fyllde hela bakluckan på bilen, och när man ringde använde man fingerskiva.

vet ni att slår man en nia på en sådan och säger midsommarkransen så går den med rätt hastighet om den stannar samtidigt som man avslutar ordet.

Hade en av de första NMT burkarna monterad i min bil, det hade tagit en hel dag att montera allt.
Några tjuvar demonterade allt på 30minuter på parkeringplattsen, när jag tog en fika i ÅBY.
Om de viste , jag hade anställt dem på stört, om de hade varit kvar.
Göcke
Jag blev lokförare 1974 och då hade vi inga telefoner på loken. Vi hade ett rör som vi skrev ett meddelade på och kastade ut till stinsen på station.Sen kom en drifttelefon som vi pluggade in i en dosa på en kontaktledningsstolpe och den var utrustad med vev för att få kontakt. Sen kom banverkets driftradio som du har en bild på och den fick man ställa in på olika driftområden för att få kontakt. Den användes mest för interna samtal då den var programmerad med kortnummer.
Den satt alltid i hållare på loket. Sen fick vi mobiltelefoner... Snacka om utveckling men det är inte så många år.
loket55 , 1974 styrde jag växlingslok på bangården i Halsberg på prov via radio, rätt maffigt projekt.

Drifttelefonen använde vi ingenjörer att ringa övriga europa innan NMT var utbyggt. Vi ringde radio luxenburg och busringde bangårdarna i Tyskland mfl.
Men som du sa det tog nog hela 70talet innan allt kom på platts.
och var ju egentligen endast till för att nå internt vid SJ

Hela Pendeltågssytemet skulle ju ha dessa vid förarplattserna,
som monterades i Älvsjö.

När sen Mobiltelefonerna blev fickvänliga , tog det riktig fart.

Minns att jag var över till Motorola och fick se en spiontelefon utformad som ett armbandsur och hade satelitkontakt, deras mobiltelefoner var fortfarande som tegelstenar. Man trodde inte sina ögon. Detta var 1972, man kunde ana vart det skulle bära hän redan då.

Nu går man omkring med en Fon och har mer kontakt en någonsin
den plingar för mail och msn , FB och kalenderhändelse , allt som du vill.
och du följer polarna i USA eller var den än är med bilder och GPs positionering

allt detta på en tid av knappt 40år och den senaste tekniken är ju inte äldre än 5-6år
Sån här var min första mobil jag hade:

http://pics.livejournal.com/vintage_mobile/pic/0009wfc8/s640x480

Kul att kolla på den nu, sen har det blivit en del märkena: Nokia, Eriksson, Samsung men även andra.

Det är ganska fantastikt vad vår generation har varit med om. När jag växte upp så lyssnade vi på karusellen på radio. 1958. lagom till vm i fotboll kom farsan hem med en svartvit 17 tummare,tung som ett hus, då kunde man se andy pandy!Vi har varit på månen etc.etc etc.Nu är det robotar i fabrikerna m.m.
Undrar om nästa generation får vara med om lika mycket?
Min första mobil var en Ericsson A1018s som jag fick av farsan på julafton för länge sen..

http://www.internetstart.se/bildgalleri/pics/04135.jpg

Det var den första Erikssonmodellen som man kunde byta skal på knappsatsen om jag inte minns fel?

Jag fick dessutom ett Jubileums Coca Cola-skal av min plastsyrras pojkvän, så jag hade den vinröda varianten av mobilen med detta skal:

http://www.internetstart.se/bildgalleri/pics/04136.jpg

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem