Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Hobby och motor

Alkohol och bilkörning

Alkohol och bilkörning

Att man inte ska köra bil på fyllan,är väl en självklarhet. Men hur överdrivit är det !!

Jag dricker alltid 33 cl starköl när jag varit i stan och ätit. Har blivit stannad ett par ggr. när jag kört hem av polis och fått blåsa. Då visa det inget i deras mätare! Trots att det bara gått en halv timma efter att jag ätit och druckit!

Så, jag tror att det är starkt överdrivit att man inte kan dricka öl till maten!

Skrämselpropaganda hävda jag! Hur skulle det se ut i Europa om man inte kunde dricka öl till maten?

Man blir inte en sämre bilförare av 33cl öl! Låt vara att det är starköl runt 5,5.
Antal svar på detta inlägg: 40
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

0.2 prolle, va ä dä?

-här snackar vi promille alltså...

En kraftigt berusad 27-årig kvinna körde in i två garagedörrar och en parkerad bil på Alnö, utanför Sundsvall. När polisen mätte alkoholkoncentrationen var den hela 4,61 promille, uppger SVT Mittnytt.





tamäfaan
En burk med en halvliter öl med volym-% 5,0 innehåller nästan 7 cl. 40%-ig vodka. Det tror man inte att det är så mycket, förrän man provat.

Efter 3 burkar så är man som en "borrsväng" i hjärnan och är ingen lämplig
bilförare. Räknar man om 12 %-igt vin så är en helflaska för mycket för att
köra båt. Det vet han som var kapten på Costa Concordia.

* Hur mycket starksprit (40 %) motsvarar 50 cl (0,5 L) starköl med 5 volymprocent alkohol?
Lösning: 5 * 0,5 * 2,5 = 6,25 cl

Alkolås överallt förordas, men så har vi ju "knarket". Det går inte att stoppa med
alkolås. Narkotikalåset är inte uppfunnit än. Tror man kan fixa det genom att
titta i backspegeln om pupillen är mogen för bilkörning.
LasseS60, du får kanske erkänna att ett flertal levande personer hade änglavakt där. Garageportar och bilar kan man reparera och skaffa nya,,, men människor, njaeee. Jag såg den där rubriken jag med, helt sanslöst. Och leiake, instämmer helt i ditt inlägg, det finns "folk", också finns det folk. Regnigt Sthlm nu, hälsn, L.
Annons
Tycker i alla fall att det som är tillåtet i ett land i EU, är förbjudet i ett annat. Jag menar, jag körde bra, i ovan miljö, där på en starköl, men här går det inte... Vem tror sig veta att man är sämre bilförare vid 0,5 än vid 0,2, när det är så låga nivåer. Nu vet ju inte jag om jag kom upp i 0,5 på en öl. "Två öl kan du alltid ta, sa de på flera ställen". De måste ju tänkt till i Danmark, när de sänkte till 0,5. I Sverige finns för mycket hysteriskt folk...
Tyvärr igge, du får nog dras med att alla inte är eniga med dig i fallet. Du säger att du körde bra, ok, det var din åsikt, men, men. Om du tänker på ditt uttryck om "för mycket hysteriskt folk" nästa gång någon eller några blir ihjälkörda av en alkoholpåverkad person sittande på fel ställe, dvs bakom ratten i en bil på allmän väg, då kanske din åsikt ändras en aning. Må gott nu. L.
Samma med dig Lagera, du får stå ut med att man inte är enig med dig heller. Jag var inte ensam i bilen, och körde helt lagligt. Många blir ihjälkörda fast föraren inte är alkoholpåverkad. Man borde se över körkunskaperna i det här landet istället för att jaga folk som tagit en öl till maten. De riktiga rattfylleristerna har låångt över 0,2. För dem spelar det ingen roll om det är 0,2 eller 0,5. Det kör med mycket högre promillen i blodet. De borde så klart rensas bort. Det är de som utgör fara i trafiken
Igge, helt klart att det finns alla sorters bilförare, bra, mindre bra och till och med dåliga. Oftast har ju det att göra med rutiner och vana att vistats bland andra fordon på vägarna.MEN, allt det där ursäktar dock inte att alkoholen ska puttas åt sidan och göras till en bagatell, då är vi på mycket fel spår i vår trafik. Hur det sedan bedöms i andra länder har ju liksom inte med saken att göra här i vårt land. Nu kör vi vidare och med tanke på våra medtrafikanter, bilister, gående, cyklande alla som rör sig utomhus. Ha det gött Igge.
Skulle tro att det är betydligt fler 70-80+ åringar som kör bil som är betydligt farligare än en yngre människa som tagit en öl till lunchen.......

Vilka är det som kör rätt ut i korsningar..........oftast
Vilka är det som kör mot mötande trafik på motorvägen......oftast
Ok,sista ordet härifrån i denna fråga. Ålder eller inte, spelar ingen roll. Lagen gäller lika för alla oavsett ung eller gammal. Hälsn. L.
Allt är inte det bästa bara för att det är lag. Det finns lagar som har ändrats. Håller förstås med Emans Jag hävdar fortfarande att jag kör lika bra (eller dåligt) om jag har 0,2 eller 0,5 promille, och jag tycker det är gott med en öl till maten, men som sagt, en del borde inte köra alls, även om de har 0,0 promille

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem