Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Hobby och motor

Alkohol och bilkörning

Alkohol och bilkörning

Att man inte ska köra bil på fyllan,är väl en självklarhet. Men hur överdrivit är det !!

Jag dricker alltid 33 cl starköl när jag varit i stan och ätit. Har blivit stannad ett par ggr. när jag kört hem av polis och fått blåsa. Då visa det inget i deras mätare! Trots att det bara gått en halv timma efter att jag ätit och druckit!

Så, jag tror att det är starkt överdrivit att man inte kan dricka öl till maten!

Skrämselpropaganda hävda jag! Hur skulle det se ut i Europa om man inte kunde dricka öl till maten?

Man blir inte en sämre bilförare av 33cl öl! Låt vara att det är starköl runt 5,5.
Antal svar på detta inlägg: 40
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Den som är intresserad kan läsa lite mer om alkohol och droger i trafiken i denna rapport som är baserad på fakta och inte så mycket tyckande.
All fakta pekar på att det är större risker med alkohol i trafiken sedan att en stor del av dom som kör fulla har ett missbruk i bakgrunden spelar ingen roll för det är fortfarande en större risk med alkohol i blodet.


I mitten ser ni en PDF fil ni kan klicka på och öppna.
http://publikationswebbutik.vv.se/shopping/ShowItem____5297.aspx


Mer information/statistik.
http://www.mhf.se/sv-SE/rattfylleri/info-om-rattfylleri/
statistik/

Lite kompletterande om "gamlingar" som någon nämnde längre upp i tråden.
Dom är inte ett dugg farligare än 18-19 åringar och om detta kan ni läsa här.

http://korkortonline.se/teori/olyckor/#statistik
Emans jag håller med,,,en 74åring är farligare i trafiken än en med 1,5promille
Annons
mickel !

Du menar att en nykter 74-åring är farligare i trafiken även när han går på trottoaren, än en 55-årig bilist som har hällt i sig ett helrör. Du kan ha rätt.

Övergångsställen är som att gå på en hängbro i Indien. Livsfarligt i Göteborg.
Men icke i Mariestad. Där stannar bilarna verkligen ordentligt när dom ser en
gammal gubbe. Jag är imponerad av denna trafikkultur.



Nu var det ju fråga om en starköl till maten och förutsättningen var att man hade max 0,2 promille. Jag vill absolut inte möta bilar där föraren har 1.5 promille oavsett ålder.
Emans, äntligen börjar de bli ordning här,, alkohol hör INTE hemma i bilförarens kropp, oavsett mängden. Må ju vara hans liv, men andras skall vara oskadade! Godnatt.
En öl till maten har inte med missbruk att göra. Borde vara tillåtet
Hej igen, Igge, klart du kan ta en eller flera öl till maten, men, inte ut i bilen sedan. Där sprack det. Inget missbruk av en eller två öl, men som sagt det var där det. Hälsn. L.
För lite mer än 1 år sedan blev jag påkörd med min bil, skadorna blev omfattande bakaxeln slets loss samt ofattande plåtskador bilen bakom fick hela fronten intryckt.Vägen avständ och ett par bilar från räddningtjänsten samt 3 ambulanser kom och fraktade oss till närmaste sjukhus för kontroll.Inga direkta personskador blev det men föraren som orsakade detta sa att han endast har druckit 1 öl 0,5l.fast att när blodprov m.m. blev tagit visade det strax under 0,9 promille.
Det blev en dyr färd för vedebörande person då skadorna på bilarna blev lite över en ½ mille då inga försäkringar gälde så det var bara att ta lite nya banklån och se glad ut. Staffet då. Ja lite samhällstjänst ock lite böter och indraget körkort. Allt för en öl.

musse !

Tror du på verkligen på rattfylleristen. Alla alkoholister ljuger utan undantag.
Inte ens om vederbörande var 1,45 cm lång och vägde 48 kg så kan man få
så mycket promille i blodet av en öl.

-Varför ljuger vi så mycket.
-Vi är politiker i blodet allihop.

Säger man sanningen så betraktas man som suspekt. Då tror folk att man ljuger
när dom får höra den verkliga sanningen


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem