Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Struligt Bredband

Struligt Bredband

Jag har trådlöst bredband hos Tele2,
det har nu ett par månader strulat.
Plötsligt får jag upp "DU ÄR INTE ANSLUTEN"!
Eller "DEN SIDAN KAN INTE VISAS"!
Då ligger signalen på "nätverkskornen" i botten
och allt går i snigelfart på datorn.
Hur gör man för att byta Bredband?
Antal svar på detta inlägg: 32
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

om det är ett modem , så är det motsvarigheten till
(dongeln eller en mobiltelefon eller en lite större låda med telefonchipet i ) alltså en anordning för att kontakta T2 via mobilt bredband (mobiltelefon)

de kan även byggas in i en router i den, men likt f... så skall den ringa upp och ansluta till t2 och är beroende av att det finns täckning. och att masten den når inte är överbelastad.

lådan har ett modell-namn pensionär, du kan väl läsa av det och förmedla oss vad det står under den , men hoppa över mac och id
mördande reklam eller enkelt så det förslår ??
http://korta.nu/wr12w


uppstart
http://korta.nu/k0tao


den trekantig stapel visa hur stark signalen är från masten
en dålig sådan , är katastrof, och åker den upp och ned , så är det en riktig dålig placering möjligen..
Jag har 4G Tele2 mobilt bredband. Huwei dongel E398 och ett Dovado trådlöst modem. Dongeln har uttag för yttre antenn så jag har en 4G riktantenn ute på väggen.

Funkar kanon så jag har sagt upp den fasta linan.

Du behöver komma in i modemet och se vad det säger. Mata in 192.168.0.1 i adressfältet. Många modem har den adressen.
Annons
Det står Thomson ! och sedan massa olika serienummer !
Hej pensionär! Ser ut som du helt enkelt inte har tillräcklig täckning, flytta runt routern där det kan tänkas vara bättre täckning t.ex. fönster eller annat hyllplan.
Samt snurra runt i alla vädersträck och kolla åt vilket håll staplarna går upp som högst. Eller skaffa en antenn till routern som kan kosta runt 1000:-, ev. kan du klaga hos Tele2 så kanske dom bjuder dig på en dylik, det har visst hänt har jag läst på FAQ! http://www.grdata.se/Tele2-4G-externa-antenner.html
Lycka till!
har man bra täckning och lagom mycket trafik , brukar det aldrig vara några problem.

Men Tele2 skall bistå dig pensionär, det kan aldrig vara användaren som skall jaga upplysningar själv. (de lovar ju att det skall fungera)

Thomson //namn?? //


kör man även trådlöst mellan routern och datorn, så får den inte vara för nära eller för långt bort.
Routern är ju kopplad till ett el uttag med en ganska kort sladd,
så jag kan inte hålla på och flytta den runt var som helst ! ?
pensionär!

Har du ett Thomson modem/router så är det stenåldern. Du måste kontakta
Tele2/Bredbandsbolaget/Telenor omgående och be dom skicka ett nytt.
Vi kan inte hjälpa dig på detta Forum. Tyvärr!

tomasc!

Tele2 säljer av bredbandet till Telenor


Media

Kinnevik-ägda Tele2 säljer sin svenska kabel- och fiberverksamhet till Telenor för 794 miljoner kronor. Affären omfattar 125 000 fasta bredbandskunder, 750 000 digital-tv-kunder samt en verksamhet som omsatte 530 miljoner kronor under förra året.
Göcke, Routern. (modemet) står ungefär 2½ - 3 m. från datorn.
Det står också (b g) Wi Fi under modemet.
pensionär , om routern har kort sladd eller ej , är det ju bara att använda skarvsladd för 230v~

om jag har fattat det rätt så kör du ju trådlöst mellan dator och routern

så du kan ställa den i ett annat rum och testa , eller i ett annat hörn (fönster)

webProwl2 nämner ju hur du skall gå till väga. ovan


en våglängd för detta är riktigt kort, så att förflytta den någon dm/m/ osv kan göra underverk.

men jag undrar om inte Tele2 har lurat på dig gammalt mög , för att rensa hyllorna

går det så går det,, men som sagt det är Tele2 som skall bistå dig med nya grejor. innan de säljer av..
det skall bara fungera för dig.


// flytta den längre ifrån datorn fö b... så nära har du inge glädje av den (/b]

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem