Söndag 28 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Struligt Bredband

Struligt Bredband

Jag har trådlöst bredband hos Tele2,
det har nu ett par månader strulat.
Plötsligt får jag upp "DU ÄR INTE ANSLUTEN"!
Eller "DEN SIDAN KAN INTE VISAS"!
Då ligger signalen på "nätverkskornen" i botten
och allt går i snigelfart på datorn.
Hur gör man för att byta Bredband?
Antal svar på detta inlägg: 32
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Men det är ju en svart smal sladd som sitter fast i en sådan där
svart stor stickontakt som omfördelar strömmen tror jag den
kan jag ju inte mixtra med en skarv sladd !??
Den står i ett annat rum med en halv-vägg emellan kanske är det
3 -3½ m.
bor du i hyreshus? med betongväggar

man får ju ta med router och ac/dc omvandlaren dit man kan få 230v~
Ett missförstånd tänkte inte så långt som till ett gren sladds förlängning !
3-dje gången jag svarar men kommer inte längre än till
förhandsgranskning så får jag upp "Sidan kan inte visas "
Tack alla som försökt hjälpa ! Jag får nog be någon ringa T2 för mig för
själv hör jag ju inte !
Annons
Kan du få någon att hjälpa dig ringa Tele2, så hoppas vi att du får igång det
lycka till
Pensionär; Extra riktantenner för mobilt bredband bör man nog undvika. Det kan vara en sista utväg, men är inget för gemene man/kvinna. Om jag minns rätt så är topografin i och runt Lerum/Partille besvärlig för mobil data. "Höga berg och djupa dalar" kan skärma av så att signalen inte går fram.

Det tycks råda en viss förvirring vad som är router och vad som är modem. Normalt så är det två olika saker. Modemet tar upp signalen och skickar den antingen dirkt till datorn, eller via en router till datorn. Modemet måste man ha, en router kan man vara utan.

Jag har mobilt bredband från Telia med deras egna modem, bl.a Huawei E3276 och Huawei E392. Det är dessa modem som en del lite vanvördigt kallar för sticka. En fördel med Telia är att de har butiker där man kan gå in och fråga om något strular.

Jag använder inte någon router utan kopplar laptops direkt via en ca. 4-5m lång usb-kabel till ett modem som är placerad på vägg eller vid fönster. Om man har ett modem till varje dator så slipper man mellanliggande router som inte alltid är så lätta att ställa in.
Tack Nilho ! Det var en jättebra förklarning, av vad jag blivit förvirrad av
skillnaden med ett Modem och Router !!
Jag har Tele2´s modem.
Jag får som sagt fråga Tele2 varför anslutningen hoppar upp och ner minuter
mellan varandra.
ett mobilt bredbandsmodem (usb-stickan (dongeln) ) till varenda dator ger ju en extra kostnad för varje modem och om man inte via leverantören kan ha flera simkort
med typ familjeabonnemang .

har du en smartfon, som alla (kanske) har i en familj i dag, så har ni redan där var sitt mobilt bredband. Funkar ypperligt att koppla upp sig med , när man är på resande fot.

kör man stationärt i hemmet , är en mobilt bredbandsmodem kopplat till en router för trådlös överföring (modemet inbyggt i burken !!) att föredra. då kan man ansluta allt som går att köra trådlöst dit, typ skrivare mfl som kommer mer och mer. (externa antenner är sista utvägen)

pensionär har stor sannolikhet störningar i det mobila bredbands motagningen och Tele2 borde fixa det, alternativt så står routern alldeles för nära datorn. så störningar uppkommer den vägen

alternativ tre är att det finns flera som använder samma kanal som routern i grannområdet så problem uppstår.

allternativ fyra är att det trådlösa i datorn är så gammal att routern inte gillar den anslutningens möjlighet att köra i en gammal mod.
jag hade jäkla problem med bredbandsbolaget så ja sa upp abonnemanget, det funka hur bra som helst aldrig några problem, problemen kom sedan dom blev uppköpta/sålda.
Mitt struliga bredband är löst, efter ett samtal med Tele2,
så fixade de allt! Nu surfar jag hej vilt och är jätte nöjd !
pensionär!

Det hörs ända till Mariestad hur glad du är.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem