Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Ont om ledigt diskutrymme

Ont om ledigt diskutrymme

Blir hela tiden uppmanad att öka diskutrymmet Lenovo Recovery (Q:) 12,39 GB.
Har bytt ut tidigare disk 500 GB till Samsung SSD 250 GB i OS W10. I Windows diskhantering finns bara alternativet att krympa partitioner. Om man krymper säg disk (C:) 232,89 GB med t.ex 5 GB kommer då dessa 5 GB att automatiskt öka Recoverydisken (Q:) med 5 GB till 17,39 GB?
Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: 1 2 Nästa »

om du får meddelandet att recovery partitionen måste ökas så har du något som lagras där som förmodligen inte hör till recovery partitionen grund filer
Kolla WINSXS den gror som ogräset. Har haft problemet uppe förr med Microsoft som rekommenderade en större hdd !! Diskrensning gick med 7an men 10an ? Att plocka bort winsxs är alla emot och det förstår jag.
Recovery partitionen ska inte öka. Då är något fel.
Inte ens en diskrensning har där att göra
Annons
Laptops Lenovo B590, HD 500GB, OS W7pro + W8pro som aldrig installerades. Jag hade dessutom en Samsung SSD 250GB liggande. Strax innan W10 hämtades byttes HD-disken 500GB ut mot SSD-disken 250GB.

Nu är datorn Lenovo och Windows inte överens hur de vill redovisa diskarna. Enligt Lenovo är C-disken på 232,89 GB och recovery på 12,39 GB. Enligt Windows är C-disken på 443,85 GB och recovery på 20,44 GB varav 8 GB ledigt.

Det har ju varit problem med Samsungdiskar SSD tidigare här på IS. Recovery (Q:) disken blev sannolikt för liten när HD 500 GB ersattes med SSD 250.

Det blir alltför irriterande att behålla W10 och att ständigt bli påmind om att recovery disken är för liten.
Om du har installerat det senaste windows 10, så finns det gamla windows kvar. Klicka på C: och kolla om du har en mapp som heter windows.old. Finns den kvar så kan du ta bort den genom att köra diskrensning. Där finns många GB att frigöra.
Jag skulle installera om w10 och blåsa recoverydelen , den gör ingen nytta i w10

Förlåt om jag tränger mig på men vad innehåller recovery partitionen?

Kan det få oanade konsekvenser att ta bort denna vid en ominstallation av Windows 10?
Recoverypartitionen ska bara innehålla det som behövs för att backa datorn till det vi för bara ett år sedan kallade fabrikare. Då lästes dessa filer för att återställa datorn.
En sådan skapas från datortillverkaren. Inte från microsoft. Även i dag om man köper en dator med windows 10 förinstalerat. Så finns denna recovery partition.

Kan min recoverypartition ligga kvar från den tiden som jag hade Windows 8.1? Har nämligen aldrig vågat röra denna partition.

Då kan jag ordna ett återställningsmedium och sedan radera recoverypartitionen?

Har du något bra sätt att ta bort denna partition för man kan inte ta bort denna i diskhantering?
Lenovo levereras med en recoverykopia på det operativ som fanns på datorn vid inköp. Den levereras också med ett program One Key Recovery som man kan använda för att återställa från recoverypartitionen. Men den blir ju, om inte värdelös, men nästan efter första uppdateringen. One Key Recoveryprogrammet kan man använda för att skapa nya kopior av sitt system på valbar enhet tex en fristående hårddisk, och återskapa därifrån. Själv backar jag upp mitt system med OKR-programmet en gång i månaden och även kört restore med det. Den backar upp rubbet du har på C-partitionen. En hederlig fabrikare.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem