Lördag 4 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: InternetStart

Hackers är tråkiga

Hackers är tråkiga

Om ni kollar på IS startsida till vä. Användbart/Avancerad klocka för....

Tänk så mycket jobb han lagt ner,och nu detta.

Läs själva

Hur skall det bli slut på detta.Dödsstraff eller kastrering????
Antal svar på detta inlägg: 60
Sidor: «1 2 3 4 5 6

Seniorita , du är inte ansvarig idag, din IP-adress får du via din internetleverantör, det är de som håller i adressen så att du kan surfa.

men de kan också byta IP om det vid behov behövs ändras.
av någon anledning. tex vid dynamisk IP tilldelning

alternativet är att dela ut IP-adresser till alla levande vid födseln och till all
elektronik som komuniserar osv.
då kan vi snacka om att se vad och när allt körs. eller??
Göcke:

Nee..jag vet inte alls om jag håller med dig!

Om nån står och bankar på min hemmadörr så är det ofredande och hemfridsbrott och det är också olagligt!!!

Likaså borde det gälla om nån står och bankar på min brandvägg som vill ha kontakt med min dator eller ta sig in!!!

Voff!!!
du får tänka hur du vill Bubben, jag tror inte jag vill omvandla dej.
tror du på att vara lost in space så gör det.

men jag lovar , du borde vara mer rädd och f..b för helt andra saker
som vanlig användare.

att det finns rötägg som vill förstöra, det vet vi.
det är ju därför vi måsste lasta datorerna med en massa verktyg som
skall förhindra detta.

men för att hoppa tillbaka till ursprunget , så är de inte hacker´s
de är tjuvar/vandaler och spioner i mina ögon
att inte kalla dem för vad de är , är en media grej.
där de vill ge dessa typer mer kunnande än de kan.

jag kan dra parrallelen
om jag utbildar en person till teleingenjör
och den personen använder sina kunskaper till att stjäla andras
information på dina bankort för att sedan tillskansa sig dina pengar.

är den personens brott att kallas teleingenjör eller hackare?
nä han är bara en simpel tjuv och bedragare
men han kommer förmodligen i media att kallas hackare
fast kunskapsnivån ligger på en teleingenjörs nivå kanske.

och personen som fixar utrustningen på platts kanske inte ens behöver
den nivån på sina kunskaper. han kanske bara vet hur man monterar
grejorna. och kan sammla in informationen.
Annons
Bubben: Du har nog inte riktigt förstått det Göcke säger. Han menar att det som din brandvägg säger är intrångsförsök inte alltid är det. Det är inte alltid (faktiskt väldigt sällan) aktiva försök att komma in i din dator. Det är istället servrar som försöker "prata" med din dator.

Säg att du kör ett program som pratar med en server någon annanstans i världen (många program gör det) och sedan stänger du det programmet. Då stängs den porten som har använts, men servern som du tidigare pratade med kanske inte förstår direkt att du slutat "prata" med den och därför knackar den på din port några gånger innan den förstår att du stängt ner programmet. Dessa knackningar utlöser "larmet" i brandväggen eftersom du stängde porten när du stängde av programmet. Det blir alltså falsk larm som du sedan tror är intrångsförsök.

Bry dig alltså inte om antalet larm som brandväggen räknar upp.
Har du antivirusprogram, brandvägg och antispionprogram som du håller uppdaterade så behöver du inte oroa dig.
Hacking har jag vart utsatt för ett antal gånger... men alla dom är amatörer som betalade någon som kunde sånt. Jag gjorde en polisanmälan med massor av bevis som räckte för att de trodde på mig, men dom kunde inte göra nåt åt det eftersom det INTE är olagligt! Idiotiskt tycker jag!

England ligger några år före! DÄR är det olagligt! Där kan polisen spåra dom jättelätt och det blir dryga böter!! (ja vet inte om jag ändrar mig på tråden om högre böter men det handlade ju om trafik)
Det som ni för det första kallar kriminella hackers är i själva verket inte detta utan kallars crackers som knäcker sidor lösenord och förstör därav namnet så skyll fan inte på hackersen dvs jag för vad crackersena gör=P
Hackers är BRA när dom ser till att öka säkerheten på banker osv..men när dom skriver EGNA program bara för att sabba för vanligt folk är dom inte så himla bra...

Och NEJ...en cracker knäcker lösenord till spel enbart vad jag fattat det som!

Eller?
hacker är inte namnet för att gör något brottsligt

utan benämningen på en person med god insikt på hur något fungerar
och som i grunden gör saker till det bättre

ett annat namn i positiv anda är fixare.

men fixare kan även vara en brottsling, som sätts att gör speciella brottsliga handlingar.
Göcke:

Nee...självklart INTE eftersom du försvarar dom!

Men läs innantill och försök förstså vad jag menar!!!
Så trött man kan bli. En cracker bryter koder, gör intrång, kodar virus med mera. Det är inte bara en som knäcker koder till spel och film.
En hacker är en duktig programmerare.
Bubben du har nog varken förstått uttrycken eller hur kommunikation över internet fungerar och hur den påverkar din brandvägg. Läs de svar som kommer i forumet så kanske du förstår att alla varningar från brandväggen inte är hot och att hackers är bra människor som gör att du kan använda din dator överhuvudtaget.

Sida:
« 4 5 6


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem