Söndag 5 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Övrigt

Kan man lita på media?

Kan man lita på media?

Kan man verkligen lita på medias nyhetsbevakning som opartisk och att den speglar verkligheten?

Nej, vill jag påstå!

Har varit inne och tittat en del på vårt nya nyhetsflöde från TV4 och har blivit förvånad över hur stor utsräckning den verkar fylla ett syfte att vara en propaganda maskin.
Artiklarna handlade om den "nya" alliansen, "de rödgröna" som de nu vill kalla sig.
TV4 påstådde endast ett par timmar efter tillkännagivandet av samarbetet att hela 6 av 10 var positivt inställda till det nya slagkraftiga regeringsalternativet... hur man nu har hunnit genomföra en vettig undersökning på den tiden förtäljer inte historien.
Nåväl, när man sen läste läsarkommentarerna så framkom en helt annan bild där man var allt annat än positiva... grovt uppskattat vill jag säga att de negativa kommentarerna stod för ungefär 95%.

Vad gör TV4 nyheterna då... jo, negativa läsarkommentarer censureras friskt, någon kanske med fog, men majoriteten som raderades var kritiska, kanske lite elaka men ändock rumsrena... bl.a åkte den egna kommentaren i slasken... därefter låser man kommentarsfunktionen.

Nu är frågan inte av politisk natur, utan om man kan lita på svensk media överhuvudtaget... eller är media mycket ute efter att försöka styra folkets åsikter?
Uppenbarligen drar man sig ju inte alls för att förvanska, undanhålla, vilseleda och censurera efter behag!
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

Breeze , det är klart att du inte kan lita på en tidnings eller kanals nyhetsbevakning, alla är styrda av ägarstrukturer som i sin tur vill
få ut mesta möjliga av sina pengar.

Det är alltså upp till oss betraktare att sila den ström av media som
vi faktiskt får i oss dagligen, det är vår skyldighet att källgranska.
och kan vi inte det så gå inte på rubrikerna, de är alltid till för att
fånga vår reaktion och få oss att reagera.

oavsätt vilken politisk färg de tillhör.
Jo, när det gäller blaskor som Aftonbladet och Expressen är detta givet, där kan man ju nästan utgå ifrån att det mesta är dikt och förbannad lögn.

Men en så pass "seriös" nyhetsförmedlare som TV4, med eget, ordentligt nyhetsprogram på bästa sändningstid i TV, vad har de att tjäna på att sprida desinformation?
Ekonomiska faktorer då...
Nu har det ju framkommit en hel del elände om massmedia i allmänhet, hur man vinklat nyhetsinslagen och mörkat fakta... Elisabeth Höglund var ju en av de som lät handen falla från mun och berättade om hur de blivit beordrade att tala tyst om vissa saker. Och detta var i SVT nyhetsredaktion av alla ställen... den källa man var invaggad i tron att de verkligen var opartiska.
Uppenbarligen fanns inga ekonomiska motiv att ta hänsyn till i detta fall... SVT lever ju på våra påtvingade licenspengar och statsbidrag.

Inget av detta förklarar varför kommentarer som går emot budskapen i rapporteringarna censureras. Varför vill media tvinga oss på en viss åsikt genom att vi inte får höra kritikerna.
Upprepar man en lögn tillräckligt många gånger tror man till slut att det är sant...

Jag undrar hur många här har fått inlägg raderade helt enkelt för att de inte har legat i linje med artiklarnas budskap ?

På sista tiden har jag varit ute och surfat runt en hel del på vissa specialicerade bloggar där författarna har grävt djupt för att källgranska sitt eget specialintresse... och det är ofattbart hur mycket som undanhålls allmänheten !
Svensk media suger verkligen big time !
Tack Breeze för att du sätter citationstecken " " runt seriös. Jag kan inte med bästa vilja påstå att TV4 är seriösa
Annons
Vet ni , att prenumerera på rss flöden som passar vår egen smak skulle passa oss förträffligt.
Tänk er att bara det vi vill läsa kommer in som nyheter.
Vore inte det bra.....

vi filterar bort allt annat
En tidning hade rubrik på första sidan.

" SÅ MÅNGA HAR SLUTAT RÖKA DENNA VECKA

se sidan 15. Då hamnade man bland dödsannonserna. Dom hade ju faktiskt rätt. Ibland kan man lita på media.
Nyheterna kan ju spridas lite hur som helst,precis som det passa dom,för stunden.

Är en nyhet sann? man kan ju skriva vad man vill. Det räcker med att skriva ett???? efter sin påstodda rubrik. Då klara man sig.

Tänk om man slapp och de stora rubrikerna på första sidan,med ett stort ?? efter.

Men då skulle försäljningen minska. Det är ju rubrikerna man säljer på.

Sant eller inte? Eller ren lögn!
Breeze !!

Intressant kommentar du har om nyheternas snabba slutsats med att 6 av 10 är positiva.

citat "TV4 påstådde endast ett par timmar efter tillkännagivandet av samarbetet att hela 6 av 10 var positivt inställda till det nya slagkraftiga regeringsalternativet... hur man nu har hunnit genomföra en vettig undersökning på den tiden förtäljer inte historien." slut citat

Samtidigt skriver du själv att 95% av kommentarerna är negativa.

citat "Nåväl, när man sen läste läsarkommentarerna så framkom en helt annan bild där man var allt annat än positiva... grovt uppskattat vill jag säga att de negativa kommentarerna stod för ungefär 95%." slut citat

Gör du inte samma sak som nyheterna när du skriver så?
Dom säger att 60 % av någonting är positiva, vad vet vi inte för det förtäljer inte hisorien.
Du säger att 95% av kommentarerna är negativa men å andra sidan vet vi inte hur många dessa är.

Svårt att jämföra päron och äpple eller?
Så fungerar det, man vinklar det åt det håll som passar en själv bäst...

peace
Wacko...
Nja... när man sitter halva kvällen och följer tråden, uppdaterar sidan med någon minuts mellanrum och ser hur nya kommentarer tillkommer bara för att ett par minuter senare spårlöst försvinna så är det inte riktig gripet ur luften.

Brukar inte skriva något som jag inte har belägg för, och brukar hålla tyst om jag inte har en aning om vad det handlar om.
"Lyssna och lär" är en devis jag gärna följer...
Söker Du bevis har jag tyvärr inga... dum som man är så kunde man ju ha tagit skärmdumpar med jämna mellanrum för att visa på vad som händer, men det brukar man inte direkt göra.

95% var en uppskattning... av 5 hela sidor fanns en enda positiv kommentar som var i linje med artikeln... och den raderades såklart inte ! Säger vi då att det är 10 kommentarer på varje sida = 50 totalt och en enda är positiv ger då 1/50=2%...
Breeze!!
Nog är det så att man tar till sig det man samtycker med,
och det man inte samtycker med, då blir man vaksam ,
och misstror !

Om en enkät säger att så och så många tycker...

Men Du tycker inte så, då händer det säkert att Du inte
kan tänka Dig att så många inte tyckte som Du, och misstror enkäten!

Bekymra Dig inte det är mänskligt!!
pensionär!

Jag fattar inte något. Men du har säkert rätt.

Du tror inte du har fått fel tabletter.

Men Brezze är en vaken man. Helt klart. Men ibland för långa inlägg. Vi har en till Wacko. För långa inlägg. Tyvärr.

Men jag älskar er båda två. Men jag orkar inte läsa era långa inlägg.
Ni gräver en grop åt er själva. Varför. När ni är så bra!!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem