Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: InternetStart

Nationaliteter på IS

Nationaliteter på IS

Bland alla medlemmar här på IS måste det finnas folk ifrån många länder i världen, skulle vara roligt att veta hur många olika här finns.

Jag börjar, född i England 1939 och flyttade till Sverige 1948
Antal svar på detta inlägg: 22
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Ja du per66 då är du mer svensk än jag, jag är född i sverige 1959 och har t o m bott i samma kommun, Luleå hela mitt liv (förutom 9 månader i Boden då jag gjorde militärtjänst). Men du har ju varit svensk längre än mig.
Malmöit
Född -66
Bott i Sverige (Sthlm) sedan 1998

/Zap
Jag är från Vettet, men är född och uppvuxen i Onödan

Jag är född och uppvuxen helt i sverige.
Annons
En del påstår att jag är född i farstun. Den farstun låg i Södermanland.
Bor man lite norr om Nyköping är man visst Riks-svensk.
Jag är född i Jönköping, men som Finsk medborgare eftersom båda mina föräldrar var från Finland. Numer är jag Svensk medborgare sedan ca 35 år.
När jag var liten flyttade vi till Piteå så jag är uppvuxen där i norrland. Nu bor jag sedan ca 40år i Vaxholm tre mil utanför Stockholm. Vad kallas en sån som jag? Jag vet ibland inte vad jag ska svara när folk frågar vart jag kommer i från.
Om man har svårt att solidarisera sig till ett visst Moders-Land. Då finns begreppet Världsmedborgare vilket är rätt att ta till tycker jag.
Född i norra Norge, sen några år som sjöman.
Kom till Sverige 1976, efter att ha jobbat fyra år i Dominikanska Republiken.
Dominikanska republiken Ingarm, där var jag när jag jobbade på ett svenskt kryssningsfartyg som hette Stella Polaris 1958.

Minns en marknadsplats och ett stort vitt slott, på samma kryssningsfartyg besökte vi de norska fjordarna ända upp till Nordkap
Världsmedborgare är nog det rätta. Mina barn kan använda det begreppet, eftersom deras far är Amerikansk och Svensk medborgare och jag själv Finsk Svensk.
Min man är född i USA av Svenska föräldrar, hans mormor kom från Norge morfar var av Valonsläkt så nog är mina barn Världsmedborgare.
Jag tillhör en minoritetsbefolkning i Sverige. Jag är nämnligen Svensk. Född i
Alingsås av friska föräldrar med vallonblod i ådrorna.

Vallonerna kom till Sverige som kunniga i järnsmide. Från Frankrike tror jag.

Utan invandring så hade Sverige inte funnits på kartan.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem