Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Veckodagar

Veckodagar

Någon som vet varför man ändrade så att vecka börjar med måndag istället för söndag årskiftet 72/73? Jag vet att det ändrades då, men varför? På alla gamla VHS apparater och annan utländsk elekotronik med kalender, så börjar veckan fortfarande med söndag. Hur pass ensamma är vi med att börja veckan med måndag?
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

Veckodagarna blev ISO standardicerade 1972
men Amerika har fortfarande söndagen som första dag
[http://sv.wikipedia.org/wiki/Vecka] ..
Faller sig rätt naturligt (tycker jag...)
Söndagen avslutningen på veckan...Måndag,Arbetsdag igen...
Bara en reflektion..
Ja de där amerikarna ska alltid vara speciella, vill INTE rätta sig efter resten av världen, de verkar ju oxå vara motståndare till metersystemet/Kgvikter bl.a.
Annons
Men å andra sidan,det där att skriva dagens datum som:'09 11 27,när det naturliga måste vara:27 11 '09...
Konstigt,måste vara någon politiker...
Naturligare vore det väl att avsluta och påbörja veckan med en vilodag, bln. Men varför ÄNDRA, när det varit som i USA i hundratals år? Vad var vitsen med att lägga ned jobb på det, när det egentligen inte spelar någon större roll? Skapar ju bara oreda när inte ALLA ändrade. Har alla i Europa ändrat? Någon som vet?
Vi har ju även sommartid/vintertid att fundera över

En annan sak att fundera över är varför februari har 28 dagar när andra månader får ha 31 dagar? Där hade man väl kunna jämna ut det lite grann?

Varför börjar alltid den nya dagen 00:00? Det är ju natt då.


Det var väl Thore Skogman som skrev en sång
om att han önskade det var "Söndag varje dag,
och en större helg mitt i veckan!"

Det vore något de!
det är väl skit samma om det anses börga med en söndag och sluta med en lördag, eller om det börgar med en måndag och sluta med en söndag.

det viktigaste är att med standardiseringen , så går det att mångfaldiga
en enhetlig vecka/månad som en struktur.

Allt annat är religöst betingat.

somliga har vilodagen fortfarande på Lördagen, som var vilodagen i det gamaltestamentliga, tror jag det var.
och vi i europa har haft söndagen som vilodag länge.
allt detta blev bara för mycket att hålla isär.
sen har vi andra former av religösa veckodagar som inte alls passade in på oss i europa. skall man jaga vekodagar efter det religösa , så skulle det inte gå att
föra en vettig arbetsvecka, det gick ju inte att samsas före 2:a värdskriget hur många dagar en vecka skulle innehålla heller.
och sen har vi muslimerna som har fredagen som helgedag och lördag som första dag.
så nog har iso standarden gett veckan en mening.

angående medlemsländer i Europa så är det
alla som är knutna till CEN
Österrike, Belgien, Tjeckien, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Grekland, Island, Irland, Italien, Luxemburg, Nederländerna, Norge, Portugal, Spanien, Sverige, Schweiz och Storbritannien.
kan ha glömt alla de nya eu medlemarna
bln, USA har en tredje variant med mån. dag. och år.

Jag tror inte det är någon politiker som har kommit med idén
även om de har fastlagit det system som vi har.
Snarare en matematiker.

Alltså den mest betydande siffran först som vi alltid har annars.
i 73451 är det ju 7 som betyder mest.

i 20091130 är det tvåan som står först och som betyder mest.

Logiskt eller hur?

Vad står det ytterst på pärmarna?
ni kan ju grubbla över , varför man var så oroliga för mileniumbuggen i datorvärlden då skrev man yy.mm.dd

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem