Söndag 28 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Som att försöka gå i gröt....

Som att försöka gå i gröt....

Har en fråga...eller fler?
Min dator har blivit så slö. Den har väl aldrig varit blixtsnabb men nu är det hemskt.
Öppna en mapp och det kan ta evigheter.
Stänga ner program och det hänger sig.
Det är säker kanske dåligt med minne, men jag vet inte var man kan se det.
Nu står vi inför problemet om vi ska köpa ny dator eller uppgradera den jag har.
Kan man se någonstans i datorn vad som kan behövas.
Typ vad jag behöver snabba upp?

Vad jag har för dator?...den är ett ihop plock och så är den grå.......skrämmande va?...
men jag vet inte mer än så.
Kanske finns någon som kan ge tips ändå?

Åsa
Antal svar på detta inlägg: 52
Sidor: «1 2 3 4 5 6 Nästa »

Hejsan!

Daniel och Göcke:

Finns det ingen smilie för ^^ ? = förvånad..

Hej på er.
Jag är inte nybörjare på datorer, men när det gäller modeller, innehåll i maskineriet osv då vet jag inte mycket.
Tack m0zQit0z för utförlig förklaring. Det är vad jag brukar göra för att få den att bli lite snabbare. Förutom att rensa återställningspunkterna :)
Kanske lät som jag har en hel städfirma i datorn*S*
Jag har ad-Awaren, spyware och F-secure.
Håller på att "städa" nu så jag hör av mej i morron ang hur det gick.

Bubben: Tack för alla tips, Pc-hemma har jag slukat i mängder, men nog inte förkovrat mej ang modeller och att man nog borde veta vad man har för kapacitet i burken osv.
Det har alltid skrämt mej, vet inte varför och då känner man lite som att dom kan lura på en dynamitdatorer i butiken:)
Men tack, alla tips och ideer gör nytta.
Sov gott
Åsa
Ingen fel på DELL datorer.
Dell är enda fullpaket dator som är värde på.
compaq/hp dem har gjord så inställning för hårdvara man får massa problem man skall installera nytt vara.

om du skall uppdatera din dator ber jag dig du skall kontakta nämaste dator butik som sälger enbart datorer.
inte siba onoff
dem ger dig råd och vad du behöver
dom kollar din dator föst
Annons
Åsa:

Snabbaste sättet att få datorn snabb igen är troligen att spara allt viktigt och därefter formatera och ominstallera windows. Hjälper ALLTID* och går snabbare än att fundera fram 100 olika små knep.

* = ej mot hårdvarufel, men dessa är inte så vanliga.
Åsa:

Jo..om du vill se vad du har för dator så brukar man se detta i första rutan när man startar om datorn..Om du hinner läsa förståss..

Det brukar gå ganska snabbt och man stoppa det men jag kommer inte i håg hur..

bubben inte behöver man läsa vid uppstart,kolla bara i egenskaper för den här datorn,där står ju allt om datorn.
Åsa om du har windows xp så kan du genom att köra systeminformation hitta uppgifter på processor, minne mm.
Program/Tillbehör/Systemverktyg/Systeminformation.
Sannolikt så behöver du mera minne i datorn för att den ska bli acceptabel.
Begagnade minnen brukar gå att hitta för en 100:- beroende lite på vilken typ av dator du har osv.
Jag hjälpte nyligen min datorokunniga granne med exakt samma problem som du nämner. Bara att göra ett högerklick med musen tog 4-5 sekunder för att få upp menyerna. Efter att ha stoppat i lite mera minne från det ursprungliga 128 mb till 256 så blev maskinen helt annorlunda.
Åsa, en liten fråga,
har du Spybot, Search & Destroy installerat..?
moski:

Ok..jag glömde...

Säg det till Åsa ok..?

Morron.
Då kommer min rapport från städningen:)

m0zQit0z: Ytterst lite mer snabbhet fick jag fram men det hjälper inte upp problemet.

Los Lovos : Ja formatering hjälper,det vet jag sedan tidigare. Men sedan blir den snart lika körvig igen. Man ska väl inte behöva göra det typ varje halvår? Jag har sedan jag köpte min dator varit tvungen att göra det.

Bubben: Ja det går fort*S* Måste dessutom ta mej i kragen och lära mej så jag förstår vad för information jag får, om jag stoppar första rutan. inser det nu.

PerAsk: Tror du har helt rätt när det gäller minne. Kanske processorn oxå.

Gösta: Okej, då vet jag att Dell är ok. Man har hört både det ena och det andra.

lb : Ja, jag har Spybot, Search & Destroy och jag uppdaterar 2 ggr veckan.

Summa av kardemuma:

Jag ska ge mej ner till datorbutiken och kolla upp vad dom har att erbjuda. Tror ändå att köpa nytt nog är det bästa.
Det kommer ju hela tiden nya prylar, så min dator klassas nog som antik:)

Tack allihopa för era svar.




Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem