Söndag 28 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Som att försöka gå i gröt....

Som att försöka gå i gröt....

Har en fråga...eller fler?
Min dator har blivit så slö. Den har väl aldrig varit blixtsnabb men nu är det hemskt.
Öppna en mapp och det kan ta evigheter.
Stänga ner program och det hänger sig.
Det är säker kanske dåligt med minne, men jag vet inte var man kan se det.
Nu står vi inför problemet om vi ska köpa ny dator eller uppgradera den jag har.
Kan man se någonstans i datorn vad som kan behövas.
Typ vad jag behöver snabba upp?

Vad jag har för dator?...den är ett ihop plock och så är den grå.......skrämmande va?...
men jag vet inte mer än så.
Kanske finns någon som kan ge tips ändå?

Åsa
Antal svar på detta inlägg: 52
Sidor: «1 2 3 4 5 6 Nästa »

34 processer verkar ju inte så farligt.. själv sitter jag med 38 på ett väl fungerande virusfritt system.
Och att SYSTEMETS VÄNTEPROCESS ligger högt i process listan verkar ju i.o.f.s bra..
men att det pendlar mellan 75 - 94%.. hmmmm
vad är det fler för processer som ligger under där.... dom brukar ju röra lite på sig dom rackarna, men det kan vara en bra idé att se vad för processer som Vänteprocessen "slåss" lite med..

Sedan vet jag att det finns ett hyperbra program som jag har hemma någonstans som kollar av vilka processer som körs för att sedan rapportera om de är ok eller något den inte känner igen.. men va fasen hette det igen... Wintask tror jag eller Wintasks... iallafall, där får man lite mer info om vad det är för processer som körs, och om dom är ok respektive "misstänkta".

Det kan vara svårt att se om Antivirus eller brandvägg är terminerade utifrån, och eftersom jag inte själv har F-Secure kan jag inte ge dig ett glasklart svar... det enda jag kan ge är ett exempel på Norton Internet Security.... när man klickade på ikonen vid klockan så kom ingen programruta upp alls, och när jag kollade i Processlistan såg jag att alla processer som Norton skulle köra var bortplockade.. eller "Disablade"...
Och ja, det beror en hel del på vilket program du använder, då vissa program använder olika metoder för att "köra" sig själva..

Det kan ju också vara som så att du fått in nåt virus/spyware som sedan förskt koppla upp sig, och som du godkänt via brandväggen, och som dessutom ditt antivirusprogram inte känner igen?.. svårt att säga...

hhmm.. en lösning skulle kunna vara att du gör en skärmdump på Aktivitetshanteraren som du sedan puttar ut på nätet om du kan... så skulle jag kanske kunna se om jag ser nåt misstänkt där.. så slipper du skriva mer..!

regards
:Mokos:
Går inte att klistra in här i forumet.
Kan jag skicka till dej.?...eller?
Ok...
christian.wall@home.se
Annons
Min rekommendation är att lägg ned o försök jaga processer köp en ny dator istället. har du inte råd med en sprillans ny gå in på http://www.it-auktion.se/ och kolla vad de har för auktioner igång. Auktionerna avslutas varje söndag och du kan göra riktiga klipp där.
Åsa:

Du måste se sanningen i vitögat, har man en så gammal dator som du har så går det segt, gör som Rob säger och försök skaffa nåt snabbare,nytt eller begagnat.

Mokos:

Vad håller du på med? Hur du än försöker så går det inte att göra en Ferrari av en Eu_moppe.
Rob och Christer....
Jag har förvandlat många Eu-moppar till välfungerande kanske inte Ferarris men åtminstonde till Saab 900...

Det är ju alltid enkelt och sitta och säga: Köp, Köp, Köp.....
sanningen är den att Åsas burk skulle kunna snurra på hyfsat iallafall, även fast den är gammal. Alla kan ju inte va som ni som är gjorda av pengar och som kan rusa iväg och köpa nya prylar stup i kvarten. Om jag hade fått en krona för alla gamla vrak jag byggt om till nya hyfsade burkar hade jag haft minst....(räkna,räkna---*) ett par hundra kronor nu..
Underskatta aldrig teknik. med rätt kunskaper så kan även en EU moppe flyga!!!

regards
:Mokos:
Mokos nja inte riktigt gjord av pengar men själv sluta jag använda min P2 266 för ca 5 år sedan då hade den jobbat in i det sista och ja lider man inte av stress innan så får man det av en sån burk. Och köra XP på en sån det ger ju vem som helst magsår.

Sedan var det ju åsa som undra om hon skulle köpa ny, och det är nog rekomendationen.

sådär ja grabbar, nu behöver ni inte fräsa åt varandra *S*

Lugn, jag ska köpa ny dator, men varför slänga den jag har nu när man tex har en son som skulle kunna ha användning av den?

Heder åt dej mokos som försöker, även om man inte kan trolla.
Alla kanske inte vill eller har råd med en ny burk.
Men man måste väl få diskutera även gamla burkar här , eller?

Även om jag ser sanningen i vitögat så vill jag inte göra som Rob, jag vill inte ha beg.
(tack Rob för tipset)
Hehe Jo klart man får men jag skulle nog rekommendera att stoppa in något annat operativ istället för XP på en 233:a.
Själv lider jag av teknikstress så jag hatar sega burkar därför skulle jag aldrig kunna tänka mig att använda en 233:a till xp.

TIll och med så att min p4 2.4Ghz är seg så det är jobbigt.. men jag har inte ork att bygga en eller lust o lägga pengar på en ny nu för nu är det lägenhet som gäller :)
Jo Rob... ifråga om ifall man skall satsa på en ny burk så har du i.o.f.s rätt.. en 233:a är nog i minsta laget, även om det går att köra med den...
Så om du kan och vill Åsa så byt upp dig. Men tänk lite på vad du köper så du inte "skjuter över mål", alltså köper en värstingmaskin som man ändå inte kommer att använda hela kapaciteten på (köp inte mer dator än du behöver!)
Det fanns några hyggliga datorer på www.datafynd.com
Eller vad sägs om en AMD 1700+ med 256Mb Ram och en 40Gb HDD för en 1000:- ???

regards
:Mokos:

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem