Söndag 28 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Som att försöka gå i gröt....

Som att försöka gå i gröt....

Har en fråga...eller fler?
Min dator har blivit så slö. Den har väl aldrig varit blixtsnabb men nu är det hemskt.
Öppna en mapp och det kan ta evigheter.
Stänga ner program och det hänger sig.
Det är säker kanske dåligt med minne, men jag vet inte var man kan se det.
Nu står vi inför problemet om vi ska köpa ny dator eller uppgradera den jag har.
Kan man se någonstans i datorn vad som kan behövas.
Typ vad jag behöver snabba upp?

Vad jag har för dator?...den är ett ihop plock och så är den grå.......skrämmande va?...
men jag vet inte mer än så.
Kanske finns någon som kan ge tips ändå?

Åsa
Antal svar på detta inlägg: 52
Sidor: «1 2 3 4 5 6 Nästa »

Mokos: Jag har Wxp.
Ledigt utrymme på C: 4,81 GB
E: 3,01 GB
F: 4,75 GB
Jag har ett grafikkort som ska vara helt okej enligt han som en gång satte i det, men allt är ju relativt:)

antalet processer och bakgrundsprogram som körs samtidigt....
Ja, sambon anser att det är mycket som är igång samtidigt.
Sedan till att veta vad som ska vara igång eller inte är ju inte lätt att veta.
Nu går det ju inte att lägga in här för då får jag sitta och skriva i en timma.
Ni ger bra tips och det ska ni ha ett stort tack för.
Och att ni förklarar som till ett barn*S* för det behövs
Åsa:
Kom denna seghet efter att du installerade F-Secure???
Nej segheten fanns innan.
Om jag tex formaterar om datorn så behöver man inte fylla datorn till bredden för att segheten ska börja.
Mest irriterande är att när man ska stänga ner program ibland så kommer det upp att "programmet inte svarar"

Jag hade Norton förut men det var ett segt program och när vi fick bredband så fick vi F-Secure med på köpet. Tycker det funkar mycket bättre än Norton.
Annons
Åsa:
Ja, det var ju skönt att det inte var det. Jag har heller inte upplevt att F-Secure segar ner.
Hmmm.. det verkar som att vi kommit fram till vad som segar ner din dator..
En kompetent gissning skulle kunna vara att det helt enkelt är för många program som snurrar samtidigt.. Det kan tillochmed vara som så att ett mindre trevligt program som ett spyware eller rentav virus kan ligga och köra...
Du kör med F-Secure nu, men jag ser ingenting om någon brandvägg? Jag hoppas verkligen att du kör med en bra brandvägg, för enbart ett Antivirus program ger inte ett fullgott skydd som det är idag. Kör du utan brandvägg så skulle det mycket väl kunna vara ett illasinnat program som tar upp din processorkapacitet eller ditt minne....
Gör såhär:
tryck CTRL-ALT-DEL på ditt tangentbord, du får nu upp AKTIVITETSHANETERAREN, där du ser vilka processer som körs, oftast en lång lista, och det kan vara riktigt svårt att skilja systemprocesser ifrån Virus och adware där...
Ok.. klicka på fliken PRESTANDA, där får du ett fint grafiskt gränsnitt över vad det är som jobbar, det kan antingen vara processorn eller minnet, mest troligt är att det är processorn.
Om CPU-Användning står på 100%, eller den grafiska skalan till höger visar att processorn använts mycket nyligen så klicka på fliken som heter PROCESSER. Där syns somsagt alla processoer som körs nu, Klicka på kolumnen märkt CPU så sorteras kolumnen efter det program som använder mest processorkraft, Om du inte gör något speciellt så skall SYSTEMETS VÄNTEPROCESS vara på typ 99%..
(oj... det här blev mycket text)
Om det nu ligger ett program längst upp i listan som nu är sorterad, och tar upp kanske en 80% av processortiden, så har du ditt svar där.. det är just det programmet eller den processen som kan vara boven i dramat.
Kolla upp detta, och sedan också vad för brandvägg du kör med..
så kanske vi kan lösa detta.. Du skall kunna fortsätta med din burk, fast den dock är lite på upphällningen,...
Oj.. ja just det, angående antivirus program... du kör ju med F-Secure nu, vilket säkert är ett jättebra antivirusprogram, (själv kör jag med McAfee) men man skall inte blint lita på att Antivirusprogrammet funkar som det skall... En erfaren och duktig hacker skulle med lätthet kunna ta sig in och "stänga av" ditt antivirus program, och terminera de processer som körs av ditt antivirus program. Jag har otaliga exempel på detta sedan jag jobbat på företag som nätverkstekniker m.m..

regards
:Mokos:
Jag har F-Secures brandvägg oxå, sorry glömde skriva det.
Systemets vänteprocess pendlar mellan 75-94.
Under prestanda så slår CPU- användning mellan 4-64%
Mest ligger den på runt 4% men så kan den sticka upp till runt 60.
Då har jag bara internetstartsidan uppe.
Är det så du menar?
Om jag kollar under totalt så står det 34 processer, är det något man kan gå på eller?
Slår mej för öronen....upphällningen???? hahaha*skojar*
Jo du har nog rätt, men skulle ändå vara kul att se om det finns någon lösning på detta......alltså om det typ är förmycket igång eller så...nu svamlar jag.

Det här med antivirusprogrammet förstår jag inte riktigt, ja att det kan stängas av utifrån ....det kan jag tänka mej.
Men det kvittar väl då vad man har för program..eller?

Dum fråga: Hur ser man om dom är "terminerade" då?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem