Söndag 28 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Som att försöka gå i gröt....

Som att försöka gå i gröt....

Har en fråga...eller fler?
Min dator har blivit så slö. Den har väl aldrig varit blixtsnabb men nu är det hemskt.
Öppna en mapp och det kan ta evigheter.
Stänga ner program och det hänger sig.
Det är säker kanske dåligt med minne, men jag vet inte var man kan se det.
Nu står vi inför problemet om vi ska köpa ny dator eller uppgradera den jag har.
Kan man se någonstans i datorn vad som kan behövas.
Typ vad jag behöver snabba upp?

Vad jag har för dator?...den är ett ihop plock och så är den grå.......skrämmande va?...
men jag vet inte mer än så.
Kanske finns någon som kan ge tips ändå?

Åsa
Antal svar på detta inlägg: 52
Sidor: «1 2 3 4 5 6 Nästa »

Jag hade problemet med spybot att det segade ner hela systemet. Högerklickning eller öppning av filer tog hur lång tid som helst.
Mitt tips är att ta bort hela det programmet, återställ det den har modifierat (gjorde jag) starta om... prova: jag tror det funkar!

Gör det inte det så kan du ju alltid sätta in det igen. Tar inte många sekunder...

Det tar ju ändå tid innan du får nya datorn.

//lb
Det kan vara en bra ide kanske, har ju klarat mej utan det förut så jag ska prova.
Spybot fungerar utmärkt om man vet hur man skall använda det.

Vad gäller omformatering så måste man göra det nån gång per år enligt min mening. Windows "läcker" information här och var och att rensa upp allting tar längre tid än att formatera om.

Ett tips till alla är att installera datorn exakt som ni vill ha den och därefter köra Norton Ghost, då är det busenkelt att när man än behöver få sitt windows precis som nytt!
Annons
Ja du Åsa....
Jag skulle bara vilja veta lite mer..
1.Vad har du för processor sittandes i? AMD eller INTEL , Mhz?
2.Hur mycket minne sitter i idag?
3.Vad kommer du huvudsakligen att använda datorn till?
Avancerade #D grafik spel, AutoCAD? eller som de flesta andra.. att surfa och spela lite patians?

Anledningen till dessa frågor är att nästan alla håller på och jagar omkring efter minne,processorer, större hårddiskar m.m...

Använder man datorn bara till det mest basala aktiviteterna så funkar en dator med en 500-1000Mhz Processor och 128-256MB ram alldeles utmärkt... Att jaga ner till en datorbutik utan att ha svaret på ovanstående frågor kommer garanterat resultera i att säljaren kommer att "övertyga" dig om att du behöver minst en 3Ghz processor med 1024Mb DDR2 RAM 2,5 CAS latency minnen och en jäkla massa annat....

Kolla upp ovanstående så skall jag ge dig svar om felet ligger i att du har för lite hårdvara eller om du kanske skall titta på om det kanske kommit in nåt litet virus eller spyware som ligger och kör och slöar ner andra processer....

regards
:Mokos:
Jag gör förutom det som ovan nämts, att jag kör med selektiv start.
Redigera de program som startas automatiskt i bakgrunden.
Ta bort realplayer, quiktime, acrobat writer etc. från att startas automatiskt när du startar winXP.
Ta bort alla program du känner igen (utom viruskydd och brandväggar) som du inte tycker att de ska vara igång i bakgrunden.

Använd aktivitetshanteraren för att kolla hur många processer du har igång samtidigt. (ctrl+alt+delete)
Här på min arbetsdator har jag bara 29, men hemma på mina datorer har ca 50-60 processer igång samtidigt.
Mina datorer hemma känns mycket slöare än den jag har här på jobbet, trots att de är mer än dubbelt så vassa prestandamässigt.

Skaffa mer minne!


Mokos : Intel Pentium II-processor
233 MHz
256 MB Ram
20 GB HD (tror jag)

Jag jobbar mycket med Paint Shop Pro och även Corel Draw11.
Ingen patians*S*


Så det är ingen värstingdator, men som sagt.....hur mycket kan jag behöva öka på minne och processor och ev HD?

Den där datorn skulle vara dyrare att updatera än att än att köpa en ny.

Jag jobba mycket med bilder förr och det var pest och pina att jobba på en burk med mindre än 1GB ram och under 2ghz.
Iof jobba jag mycket med vektorgrafik då. Men det är väl en fråga om vad plånboken tillåter igentligen.
Ok Åsa.. det var lite mer info att gå på...

Systemkraven för windows XP är som följer:
(jag antar att du kör Windows XP)

Processor
Processor med 300 MHz klockfrekvens eller snabbare rekommenderas, minst 233 MHz krävs,* Intel Pentium/Celeron eller AMD K6/Athlon/Duron eller kompatibel processor rekommenderas.
(så du ligger lite på gränsen när det gäller din processor)

Minne
Minst 128 MB RAM-minne rekommenderas (minst 64 MB krävs, men vissa prestanda och funktioner kan begränsas.)
(minnet verkar ok)

Hårddisk
Minimum: 1,5 GB ledigt utrymme på hårddisken
De faktiska kraven varierar efter systemkonfiguration och efter vilka program och funktioner du väljer att installera.
(Tja, här vet jag inte.. hur mycket är ledigt på din Hårddisk nu?)

Summa sumarium:
Ditt system verkar som att det rent teoretiskt skulle funka...
Något jag dock kom på är att anledningen till att din dator är seg kan vara mängden ledigt utrymme på hårddisken, och då kommer växlingsfilen lite ikläm. Vilket betydligt kan sega ner din dator.. Vidare kan det bero som Egil nämnde här ovan, antalet processer och bakgrundsprogram som körs samtidigt....

Dessutom nämnde du att du kör lite grafikprogram, vilket jag då skulle rekomendera ett grafikkort till din dator, sådana finns att köpa lite överallt och kostar från ett par hundralappar upp till hur mycket som helst....!
Den svaga länken skulle kunna vara din processor... om du bestämmer dig för att byta så skulle som sagt en 500Mhz till 1000Mhz räcka bra, men kom ihåg, vill du byta processor, ja då följer ett nytt moderkort och nya minnen med i beräkningen.


regards
:Mokos:
Åsa !
Jag håller helt med Rob att det inte är någon bra ide och heller inte värt att försöka uppgradera den dator (Pentium II, 233Mhz, 256MB ram) som du preciserade ovan. .Den är alltför gammal för de uppgifter som du vill använda den till.

Leta efter en dator med en procesor på säg 2,4Ghz upp till 2,8Ghz. . (Det är den hastighet med vilken processorn arbetar).
Och ram-minne på helst 1GB eller åtminstone 768MB.
Den nya hårddisken skulle kunna vara på 60-80 GB. . Och den gamla HD´n skulle du kunna använda för att lagra "backup-kopior" av C:/.

Jag tror inte att du har någon större glädje av att investera i en ännu häftigare dator nu. . Om du har råd så fundera istället på att skaffa en "flatting-skärm" om du inte redan har en sådan.
Jag kostade nyss på mig en 19-tum platt skärm och den har faktiskt större "bild-yta" än den stora platskrävande 21-tum skärmen som jag hade tidigare.
Ja, jag vet inte jag, men är det inte helt naturligt att en processor på 233 mhz och 256 ram är slö med XP.

Det går ej att uppgradera den burken( som sagts tidigare)dyrare än att köpa en ny med flerdubbel prestanda.


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem