Söndag 5 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Hobby och motor

Är du en samlare?

Är du en samlare?

Hej!

Vi har alla våra små hobbies. Jag är en s k samlare, det vill säga att jag samlar på det mesta och har svårt att släppa saker. Mina största samlingar är knivar (helst tillverkade i exklusiva material och handgjorda), armbandsur (mekaniska, inte det där quartz-skräpet) och Ambassadeurrullar (helst från 60-70 talet).

Min fråga lyder således: Vad samlar du på?

EZ
Antal svar på detta inlägg: 58
Sidor: «1 2 3 4 5 6 Nästa »

För att återgå till klockor,så menade jag,att quarts-ur,går och går
på sekunden,med ett batteribyte vart 5:e år.Är inte detta ett
mirakel.Jag var ju med när man måste vrida upp klockan varje dag,
och jag var med när man bara rörde armen en gång i kvarten,så
gick klockan.Men blev man sjuk eller medvetslös,så stannade den.
Ett quarts-ur,går till och med fem år efter du är död,om du nyss bytt
batteri.Därför måste det vara ett av världens underverk.
Dom är till och med radiostyrda,men dom fungerar inte norr om
Umeå.Så svenkalle ligger dåligt till,med sina klockor.

Varför har ingen fått Nobelpris,för allt detta.Eller är det någon som
har fått kanske.......?
Det här med radistyrda klockor,är ett mirakel oxå.Kolla bifogad
länk,så har ni något att pyssla med i värmen.He,he

www.casio-europe.com/se/watch/technology/radiocontrolled/ - 39k
Att samla kraft är ju som att samla pengar. Det används ju hela tiden och går stegvist upp och ner, men det gör ju inte t.ex samling av klockor såvida man inte köper och säljer!

Jag samlade på kapsyler som liten. Någon annan som gjorde det?
Annons
Ehm, många roliga åsikter

leiake, det du tycker är framgång och utveckling, anser jag är precis det motsatta. Ett litet exempel. Om ditt quartzur (som de flesta) går ca 0,5 sekunder fel per dag, så är det inget att göra åt. Du får helt enkelt inrikta dig på att rätta till klockan efter några dagar. Det vill säga, om du önskar att klockan går någorlunda rätt.

De flesta, förhållandevis mediokra manuella klockor reagerar på viloläge. Dvs, en manuell klocka kan gå fortare eller saktare beroende på i vilket läge den finns när du inte har den på handleden. Med andra ord: Du kan själv styra din klocka åt rätt håll (tid).

Det finns manuella armbandsur som är justerade till ett antal positioner. Detta betyder att man har tagit hänsyn till lägespositionen och dragit ett snitt (upp, ner, vä sida, hö sida och lägen emellan). En sådan klocka går avsevärt exaktare än de flesta quartzur. Som sagt, min Lanco har gått på sekunden i 5 år!

Det du tycker är styrka hos quartzur tycker jag är deras största svaghet. Det har hänt mig två ggr nu att när jag behövt klockan som mest så har den slutat att fungera pga att batteriet har tagit slut. Något som inte kan hända med en manuell klocka.

EZ
Just det. Glömde svara på åsikten om radiostyrda klockor. Jag har en sådan i mitt sovrum. Den klockan projicerar också en bild mot taket, så att jag mitt i natten kan se rådande förhållanden (temp och tid). Märket är Oregon Scientific.

Nackdelen med dylika klockor är signalstyrkan. Det kan ibland ta veckor (för en som bor i Göteborgstrakten) för att få in signalen som rättar till klockans gång. Med andra ord, en sådan klocka går under den mesta tiden mycket mer fel än vad mitt manuella armbandsur gör.

Så återigen; teknikens under?? Jag vill inte påstå att jag är emot utveckling, men ibland är det manuella bra mycket mer utprovat och tillförlitligt än det nya.

EZ
Jag har samlat på vykort sedan jag var kring året. Fick mitt första vykort av min styvpappa när jag var lite mer än 1 år o har samlat sen dess, det var förstås min mamma som sparade dem när jag var liten men sen tog jag över. Har nästan från hela världen. Det första är från 1956.
Annars är jag som många andra samlar på bra att ha grejer.
tozza, det första vykortet är lika gammalt som du själv. Är du säker på att du vill ha det? (säger en som är lilka gammal)

EZ
ElectricZombie, nästan lika gammalt, ja man kan undra om jag vill ha kvar det men, men samlar jag så samlar jag.
Skoja med dig lite. Klart att man samlar på det gamla, det är ju de som är roligast.

Jag har i mina unga dagar också samlat på frimärken, som alla andra, klubbmärken och insekter. Hm undrar var de samlingarna har tagit vägen...

EZ

Knivarna:
www.freewebs.com/depaul56
Tack för tråden!

När jag läste din fråga EZ så tänkte jag varför har jag inte samlat på något?

Som sagt var så tar det ju lite tid för gamla kä----gar att komma ihåg, så helt plöstligt ser jag en karamellburk framför mig som jag gömt någonstans och hittar den också.

I den har jag sparat ettöringar, tvåöringar o femöringar, samt två o femkronor från 40-talet. Pengar som gått ur tiden men fortfarande väcker minnen. Nu får man väl lägga dit femtioöringarna också, det kanske blir kul för barnbarnen nån gång i framtiden.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem