Söndag 5 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Hobby och motor

Är du en samlare?

Är du en samlare?

Hej!

Vi har alla våra små hobbies. Jag är en s k samlare, det vill säga att jag samlar på det mesta och har svårt att släppa saker. Mina största samlingar är knivar (helst tillverkade i exklusiva material och handgjorda), armbandsur (mekaniska, inte det där quartz-skräpet) och Ambassadeurrullar (helst från 60-70 talet).

Min fråga lyder således: Vad samlar du på?

EZ
Antal svar på detta inlägg: 58
Sidor: «1 2 3 4 5 6 Nästa »

ja har en vän som vars far hade samlat på mynt (inte föråldrade) i rätt många år. Men när han sen skulle växla in pengarna till sedlar så fick han flera tusen!

Tro det eller ej!
Inte illa. Det finns en hel del pengar i folks samlingar utan att de vet om det.

EZ
Jag samlar inte på något just nu. tidigare har det varit mynt, frimärken, telefonkort, mm.
Däremot är jag lycklig ägare till en Ambassadeur 5001 C från tidigt 70-tal, vet du EZ var man kan få sådant värderat?
Annons
Hej Claes. Kul med en likasinnad!

Enklaste sättet att få rullen värderad är nog att komma i kontakt med någon av medlemmarna i Samlarklubben rullen: http://www.fiskejournalen.se/rullen/

Det de här killarna inte vet är inte heller värt att veta då det gäller sportfiskerullar.

Jag har en likadan rulle som du. Svarta, räfflade gavlar, vänstervevad, kullager, kupad/snedgreppad bullitvev, originalväska m tillbehör.

Min rulle är i mint condition. Dvs, den är aldrig använd. Tyvärr har jag inte kvittot kvar och därför kan man inte bedöma den som NIB (New In Box), vilket skulle höja värdet ytterligare.

Beroende på slitage och graden av kompletthet så är dessa rullar värda allt fr 100 till omkring 3.500 kronor.

~Paul~
Jag samlar på kyssar, nu för tiden så får jag dom från en och samma person, men det är mitt intresse.

Sen så samlar jag på minnen och dom skriver jag in i min dator varje dag, väldigt kul att läsa när det har gått en tid.


EZ
ElectricZombie: Nä tyvärr har jag inte sådan kortlek...

har tyvärr bara från lite olika städer och lite olika andra motiv..allt från finlandsbåtar till flygplan till bilar osv..
Låter intressant ahnmarker! Hur många kortlekar har du ungefär?

EZ
Alltså jag har inte hunnit spara på mig så många, jag är så pass ung och pluggar att jag inte har råd att köpa var enda kortlek jag ser =)

men just nu har jag kanske runt 30 olika kanske.. så inte så många än.. men jag lär nog köpa någon då och då, speciellt då om man kommer till lite olika städer framöver.

/Johan
Förstår. Men det var inte illa med 30 kortlekar, tycker jag. Vilken är den mest exklusiva?

EZ

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem