Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: InternetStart

Expressen plagierar InternetStart?!!!

Expressen plagierar InternetStart?!!!

Kolla in Expressens kändislista på:
www.expressen.se/index.jsp?a=666899 (sen den 7/9 har expressen tagit ner sidan)

och jämför den med min som jag har på:
www.internetstart.se/kandisar.asp

Känner ni igen er?

Ja det är min lista som Expressen har på sin sida. Samma kändisar i listan och i samma A-K, L-Ö ordning. Tänk att Expressen med deras resurser plagierar från mig. Hur ska lilla jag vinna mot Expressen?
Antal svar på detta inlägg: 40
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Det är kul med länkar till artister och kändisar. Nästan varje dag hittar man länkar till bra sidor som man inte sett förut. Jag har gjort en egen hemsida med tips på länkar till artister, bokningsbolag etc. Man kan även skicka in sin egen favoritlänk via gästboken.

http://www.geocities.com/linkhometop

Johan
Har just skickat ett mail till expressen hoppas att dom läser det.
Står på er sida .
Expressen har inga idrottsstjärnor på sin lista........................
Annons
Om någon får svar så skulle det vara kul att få se vad dom har skrivit!
Jag ska just själv skicka ett mail till dom som jag hoppas dom kommer att svara på..

Emans: Nej, men det syns ju lång väg att dom har plagierat Daniels kändislista, och sen gjort lite småförändringar här och där bara.
Vem som helst som gör en länksamling till kändisar kan ju råka göra en exakt likadan lista, så vad är detta att bråka om...
Jag måste nog hålla med Provocateur. Det är inget plagiat det är en liknande sida och internet fullständigt kryllar av sidora som är lika varandra just för att man inspireras av varandra. Och det är inte plagiat, ett plagiat är en exakt kopia av det som fanns nån annanstans och eftersom expressesn lista ej är en exakt kopia inte ens om man kolla rpå koden så ser den helt annolunda ut.

Sedan om det är dålig stil eller ej är något helt annat, men inget olagligt har skett och det är något som är helt normalt på internet.
Principen... Att Daniel har lagt ner tid på att sammanställa en lista och sedan tar någon annan den och publicerar den utan att ens nämna varifrån man har hämtat materialet. Jag tycker man kan kalla det stöld...

Tänk om situationen hade varit den omvända istället... Jag tror inte att Expressen hade uppskattat det.

Tips till Daniel: Gör en länk till en sida där du testar bilar. Ta testerna man har gjort på Expressen och ta bort källan och utge dig för att ha gjort testerna själv... Det är säkert ok för Expressen
Du måste läsa lite om upphovsrätt.Man får inte göra så,utan att Daniel
tillfrågas.

www.skolutveckling.se/skolnet/kolla/upphovsratt/inde
x.html - 21k
Man får göra en egen kändislista och ta intryck från andra listor men man får inte kopiera källor utan hänvisning till upphovsmakaren. Sen håller jag inte med dig att det går att råka göra en exakt likadan lista med samma ordning och struktur som jag har, sannolikheten för att det ska hända är minimal/obefintligt. Dessutom finns det en kändis med i listan som jag har lagt in som en joker som kan bevisa att den är hämtad från mig! Jag kan alltså styrka att de inte gjort den själv utan kopierat den från mig och då är det plagiat (brott mot upphovsrätten).

Förtydligande ang plagiat: Plagiat är när man kopierar en källa men gör om det till sin egen version men fortfarande har kvar samma innehåll, struktur och katalogisering.

Jag har mailat Expressen och deras ansvarige utgivare men fortfarande inte fått något svar...

Tack för tipset Andreas, expressen skulle säkert stämma sönder mig om jag "råkade" göra samma biltester som de har.
Hahaha...skitbra Daniel! Jag hittade din Joker! *asg*
Och Expressen tycker tydligen om den kändisen de också!!!

Där satt den!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem