Fredag 10 maj 2024 vecka 19
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Margarin eller olja

Margarin eller olja

Jag tillhör den generation som vuxit upp med att man steker all mat i margarin, men nu finns det ett otal andra sätt.

Olivolja, matolja, flytande margarin i flaskor m.m, men vilken är egentligen bäst, tycker ni att någon av dem framhävdar smaken bättre än de andra, vilket är mest ekonomiskt och vilket är mest miljövänligt.

Har du några synpunkter?
Antal svar på detta inlägg: 36
Sidor: 1 2 3 4 Nästa »

Ja utan tvekan är Smör det bästa smakhöjande grejen när man steker. Själv skulle jag aldrig drömma om att steka i margarin.
Och om det är ekonomiskt det bryr jag inte mig om, mat skall smaka bra och det tycker jag är viktigast.
I februari lade jag om kosten till LCHF.
Tidigare följde jag rekommendationer från dietist, läkare - att äta fettsnålt. Lättmjölk, lättmargarin, etc.
Nu använder jag Naturligt fett dvs Smör, ev olivolja, grädde och mår jättebra (-24 kg), skippat kolhydrater (nästan).
Läst en del om hur margariner framställs. Blir då "mörkrädd".
Se bl a http://www.gunnarlindgren.com/ och klicka på Matfett.
Sverker i Plus var helt i händerna på dietisten i senaste programmet. Ingen har bevisat att margariner är nyttiga.
Om du är rädd för cancer ska du undvika flytande margarin på flaska då det är en flaska med transfett.
Annons
Grattis Birger. Kul att höra!

Det kommer nya rön hela tiden kring kolesterol. När man summerar alla dessa expertutlåtanden så blir man varse om en sak: De vet inte mer än du och jag!

Strunta därför i experternas varnande fingrar och ät allt - dock med måtta!

Det är detta som antagligen är den viktigaste faktorn.

-------------------

Och så till själva kärnfrågan. Vilken typ av fett man skall använda i samband med diverse matlagning? En enkel fråga på pappret men avsevärt svårare än man först tror.

Till att börja med så beror det på vad det är för mat du lagar. Nästa fråga blir; vilken typ av smak är du ute efter och slutligen; hur pass bråttom har du?

Den så populära olivoljan hälls hinkvis över allsköns mat idag. Titta bara på Jamie Oliver. Likaså så steks allting i denna. Men är det så klokt? Knappast. Olivolja har en sotningsgräns på låga 140 grader, dvs klart under den vanligaste stektemperaturen. Jag har t o m sett folk fritera i olivolja. Det är ett vansinne. Olivolja skall användas till sallader och pensling av diverse maträtter varvid man är ute efter den speciella smaken som olivolja ger. Inget annat.

Margarin? Jovisst, finns vissa som tycker om den smaken. Personligen anser jag att vi snabbt kan passera den och till nästa fett.

Smör är enligt min mening kungen i köket. I kombination med en neutral olja kan man steka i det, som ensamt tillbehör kan man laga ett otal diverse såser, redningar, Beurre Manieres, späckningar och kryddsmör/vitlökssmör. Det är dessutom ett måste i pannkakor, våfflor, bearnaisesås, bechamellsås, crepes och gu vet vad.

På andra plats i min lista kommer en neutral olja. T ex rapsolja, solrosolja, majsolja och framför allt jordnötsolja. Dessa oljor har en sotningsgräns runt 250 grader och lämpar sig således till hastig steking och fritering. Inget annat duger här.

Ett rent praktiskt exempel. Många misslyckas med att tillaga en god Wienerschnitzel. Varför? Jo, de steker den på medelvärme och i margarin

EZ
Tack till alla!

Slutsatsen verkar ni var helt överens om, smör och aldrig margarin, så nu byter jag til smör!
Margarin är egentligen en kvarleva från den tiden det var ont om äkta smör (läs under beredskapsåren).

EZ
Margarin, har jag till matbröd och ibland till mjuka kakor. Smör till småkakor och stekning + rapsolja, båda alltså vid stekning( lite av varje)!
Det finns duktiga män vid spisen, här på Forum! Kul!!
pensionär: till ditt matbröd räcker olja alldeles utmärkt och till dina mjuka kakor är smör bättre än margarin .

EZ
pensionär, om du vill så kan du ta del av en del av mina recept som jag har lagt in på ett annat forum (ett matforum). Säg vilken inrikting du är intresserad av

EZ
Hoppas att det är ok: Sida 7-11 är mina recept:

http://www.flashback.info/showthread.php?t=349149&page=7

EZ (aka dePaul)

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem