Måndag 20 maj 2024 vecka 21
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Margarin eller olja

Margarin eller olja

Jag tillhör den generation som vuxit upp med att man steker all mat i margarin, men nu finns det ett otal andra sätt.

Olivolja, matolja, flytande margarin i flaskor m.m, men vilken är egentligen bäst, tycker ni att någon av dem framhävdar smaken bättre än de andra, vilket är mest ekonomiskt och vilket är mest miljövänligt.

Har du några synpunkter?
Antal svar på detta inlägg: 36
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Sedan minst 30 år tillbaka har jag alltid köpt extrasaltat smör.
Jag vägrar att äta alla olika "konsistensfetter" som nu finns i olika
burkar och förpackningar.
Ett litet praktiskt tips om hur jag få smöret att hamna på brödet
( oftast Lövånger Bamseråg ). . Jag tar fram smörpaketet från kylskåpet
och då är det ju lite för hårt för att kunna använda en smörkniv för att bre på brödet. . Så eftersom jag är praktiskt lagd så tar jag osthyveln och hyvlar av en tunn "skiva" smör och lägger på brödet. . Det är enkelt och går fort.
När det gäller olja så använder jag mest majsolja, fast inte till bilarna.
Margarin har jag inte köpt på många, många år.
För stekning kommer jag att använda smör alltmer i fortsättningen.
Tack för det tipset.
Jag föredrar att blanda smör och en neutral olja i samband med stekning. Risken för att man bränner smöret är då avsevärt mindre. Smör sotar redan vid 75 grader medan en sådan olja som jordnötsolja har en sotningsgräns på mellan 250 - 270 grader (beroende på kvalité)!

EZ
Avstå från
Margariner
Omega-6-rika matoljor (som majsolja, solrosolja, sojaolja, jordnötsolja)

Undvik majsolja, linfröolja, solrosolja eller rapsolja då dessa oxiderar väldigt lätt och förlorar sina egenskaper (och blir lätt giftig). Vanliga matoljor eller margarin är också rent skräp!


Håll dig till
Kokosfett, Smör, olivolja

Annons
Jag använder aldrig smör på mackan förutom när jag har ostskiva eller någon korv/skinka på. Då använder jag yttest lite som klister *L*

Till matlagning använder jag alltid olivolja i olika varianter.

Det tycker jag är super.
Om man vill ha smakupplevelse kan man alltid krydda lite.

Jag har lärt mig att flytande fetter är onyttigt och fasta fetter är nyttigt

Varför ska man tillsätta mer fett än det man redan har i maten? helt onödigt.
Ett litet påpekande Birger. Visserligen kan oljor oxidera och förlora i kvalité men det gäller olivoljan också!

Rapsolja är väl så bra som olivolja inom matlagningen. Dessa två har lite olika inriktningar.

Eftersom olivolja har så pass låg sotningsgräns (runt 140 grader) så lämpar sig denna av naturliga orsaker inte till wokning, snabbstekning eller fritering. I dessa sammanhang är rapsolja således mycket bättre.

Det som händer när en olja tangerar sotningsgränsen är att den ändra smakkarraktär och börjar få en oangenäm, ofta bitter smak. När oljan väl har sotat så är den minst lika farlig som t ex jordnötsolja som du ratar helt. Det finns en hel del att diskutera i samband med de oljor du har dömt ut men det skulle tarva en "universitetsavhandling"

Eftersom båda oljorna är rika på enkelomättade syror så har man ansett att de är bra i förebyggande syfte i samband med hjärt/kärlsjukdomar. Senaste rönen tyder dock på att det inte är så enkelt. Vi behöver mättade fetter också!

Avslutningsvis. Ät vad du tycker är gott men gör det med måtta samt rör på dig. Så levde våra förfäder och mådde inte dåligt av smör, ost eller liknande "farliga" maträtter.

EZ
EZ: Ett bra avslutande stycke!!
Jag kan inte tänka mig att steka i olivolja! Steker helst i smör och ibland ihop med rapsolja,lite beroende av vad jag ska steka.
Detta var spännande läsning.
Har länge funderat på att återgå till att steka i smör.....nu har jag definitivt bestämt mig att så får det bli hädanefter.
Än en gång Tack till alla, som engagerat sig i detta ämne, kunde aldrig tro jag skulle få en sådan respons.

Ninan jag o flera andra, har tydligen bestämt oss för att ändra våra vanor, så förhoppningsvis har vi alla lärt oss något av alla goda råd!
Ninan, smör är jättegott att steka i men inte allt passar därtill. Några exempel:

1. Att lagar pommes i smör går inte.
2. Att steka en Wienerschnitzel i smör blir heller inte bra.
3. Att woka i smör blir värdelöst.
4. Att ha smör i grönsallaten blir heller inte bra.
5. Att steka korv i smör är oftast inte lämpligt.

Å andra sidan så finns det rätter som inte blir bra om man inte använder smör till stekning:

1. Pannkakor bli inte bra att steka i olja.
2. Att steka lök i olja är inte lika gott som smörsteka den.
3. Att steka rotgrönsaker i olja blir inte bra. Framför allt morötter.
4. Att steka sparris i olja blir heller inte någon höjdare.
5. Kronärtskockor blir också bättre i smör.
6. Bechamelsås går inte att göra på olja med lyckat resultat.
7. Likaså bearnaisesås.
8. Att sautera musslor i olja blir helt värdelöst.

Vad vill jag säga med det här? Jo, att varje typ av stekfett har sin plats i köket. Det gäller att lära sig i vilka sammanhang de funkar bäst .

EZ
Micke03, det viktiga är egentligen sammanhanget, dvs att lära sig matlagning från grunden

Jag har jobbat som kock i mitt liv och därefter har det förblivit min hobby. Jag har sålunda fortsatt att "utbilda" mig under hela mitt liv. Det tar aldrig slut.

Jag menar inte att alla skall behöva göra på samma sätt för att kunna laga till en vanlig middag. Men vad jag har uppmärksammat på sista tiden är att unga människor inte behärskar de mest grundläggande kunskaperna i matlagning.

Ett exempel från ett annat forum. En av medlemmarna frågade på fullt allvar hur man kokar och steker ägg. När denne körde ägg i micron så exploderade de!

EZ

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem