Måndag 20 maj 2024 vecka 21
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Margarin eller olja

Margarin eller olja

Jag tillhör den generation som vuxit upp med att man steker all mat i margarin, men nu finns det ett otal andra sätt.

Olivolja, matolja, flytande margarin i flaskor m.m, men vilken är egentligen bäst, tycker ni att någon av dem framhävdar smaken bättre än de andra, vilket är mest ekonomiskt och vilket är mest miljövänligt.

Har du några synpunkter?
Antal svar på detta inlägg: 36
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

EZ: Jag tycker bäst om att ha´margarin i matbrödet, men visst går det bra med olja också.Jag skrev, ibland till mjuka kakor, det var för att markera, att margarin använder jag sällan, men det kan förekomma, och då i mjuka kakor.
Förstått

EZ
Aldrig margarin till något för min del.
Bättre är då Bregott som jag har fått för mig är smör och rapsolja blandat för bredbarheten.
Rapsolja eller smör till stekning.
Smöret bryner bra, ger fin stekyta, men ska du steka på hög värme använd hellre olja. (Eller blanda smör och olja!)
Olivolja är nyttigt i sallader men inte så bra att steka i då det gröna i den lär utveckla cancerogena ämnen vid stark upphettning.
Rapsolja innehåller lika nyttiga fetter som olivolja och funkar bättre till stekning och den är neutral i smaken.

Så hemma hos mig finns alltid Oliv och rapsolja och i kylen Smör och Bregott.
Det räcker så.
Annons
Håller med Egil!

EZ
EZ: Det fanns många bra recept, på den länken! Din Glaserade Kyckling, verkar jättejobbig, massor ingredienser, men man kan ju´om jag förstår rätt förbereda en hel del, sedan blanda ihop det och hetta upp, strax innan man ska äta.
Det är helt riktigt pensionär. De flesta kinarätter tar lång tid att förbereda men däremot tar de kort tid i pannan.

EZ
Olivolja rapsolja är det som jag anväder som mest. Man kan använda smör och olja tillsammans när man steker det är otroligt gott.
SMÖR MICKE 03 så inge annat
Personligen föredrar jag osaltat smör. Tyvärr är det dyrare (!?!) än det vanliga salta smöret. Förklara det den som kan.

EZ
Tack än en gång alla, jag är helt övertygad, det blir smör i fortsättningen, och kanske lite rapsolja.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem