Måndag 20 maj 2024 vecka 21
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Margarin eller olja

Margarin eller olja

Jag tillhör den generation som vuxit upp med att man steker all mat i margarin, men nu finns det ett otal andra sätt.

Olivolja, matolja, flytande margarin i flaskor m.m, men vilken är egentligen bäst, tycker ni att någon av dem framhävdar smaken bättre än de andra, vilket är mest ekonomiskt och vilket är mest miljövänligt.

Har du några synpunkter?
Antal svar på detta inlägg: 36
Sidor: «1 2 3 4

EZ - jag blir imponerad av dina kunskaper. Misstänker dock att du inte satt in dig i LCHF-kosten. Så lite kolhydrater som möjligt - behöver inte vara rädd för smör, grädde, ost, fläsk, fettinslag i kött. Margariner är inflammationsskapande i blodkärl. Ej bra.
Kolla goda recept på Airams matblogg
http://airamsmat.webblogg.se/recept.html
Inspirerande läsning, får många idéer.
Jag är medveten om denna teori Birger. Det kommer nya "upptäckter" varje vecka. När jag i början på 80-talet tränade styrka på allvar så var jag bland de första i det här landet att prova den mest extrema dieten, dvs inga kolhydrater och inga fetter heller. Allt skulle hämtas från proteinkällan.

Jag gick ner 17 kilo på en månad och blev därmed rejält deffad

Tyvärr gick jag upp allt senare när jag började äta lite mer vanligt igen.

Men visst är jag medveten om raffinerade fetter (margariner) och deras negativa inverkan på våra kärl. Jag äter heller aldrig margarin. Till att börja med så tycker jag inte att det smakar gott

EZ
Låt bli att tvätta håret i en månad och gnugga sen skallen i stekpannan då blir det ett ekonomiskt fett att steka i, miljövänligt. (ifall du inte har nåt hår så går det lika bra med selleri)
Annons
Tack för alla seriösa svar, och för alla recepten, nu är det bara smör och olja som gäller vid matlagning, och smaklökarna njuter.

Låter trevligt.

EZ
He på er.
Gå in och läs på Tommy Svenssons hemsida om mat. Där står det mesta man ska undvika.
www.utbildningscenter.se

Sida:
« 2 3 4


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem