Torsdag 2 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Datorn bara piper????

Datorn bara piper????

Finns det någon som är mera datakunnig har stött på ett problem med min:

AMD Athlon XP 2600+ Datortyp: AT/AT Compatible
Bios-version: VKT400 - 42302e31
Processortyp: x86 Family 6 Model 8 Stepping 1
Processortillverkare: AuthenticAMD
Minne: 512MB
HDD: Maxtor Diamond Max Plus 9 80GB ATA/133

Det började med att hårddisken crashade vid en ominstallation då satte jag in en Samsung SP1614N (den var väl inte helt okej men hade inte crashat) bytte då batteri i datorn men det hjälpte inte heller för datorn står fortfarande bara och piper med lång signal med 5 sekunders mellanrum, har också provat att ta ur batteriet över en natt men det hjälpte inte heller vad är det som är fel?
Antal svar på detta inlägg: 85
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 Nästa »

Vet inte om jag är till nån hjälp men jag kom att tänka på tagentbordet.

Om en knapp är nertryckt länge så brukar datorn pipa en del.

En liten tanke bara
Kan det vara så enkelt??
Hej Telamundo!

Jag provade att starta utan minne i går men den pep i varje fall kan det vara minnet ändå?
Vet varken in eller ut just nu men har inte gett upp ännu.

Gia.
Hej baloo!

Finns varken tangentbord eller mus inkopplat just nu så det kan inte vara det men tack för förslaget, alla förslag är verkligen välkommna.

Gia.
Annons
Gia!!

Du var en riktigt enveten kvinna. Du slåss för livet minst sagt. Bra gjort!!

Jag har googlat runt i hela världen och du är inte ensam om att ha bekymmer med detta. Den saken är säker.

Din dator är 5 år gammal. Du blandar alla komponenter i en salig röra. Det kan väl aldrig gå att få till. Hopplöst fall anser jag. Troligtvis måste du köpa delar för ca:2000:-. Tror jag.

Ditt pip finns inte dokumenterat någonstans. Möjligen detta:
. One long beep then machine shuts down - faulty, improperly installed or missing CPU

Det betyder ju att processorn är lite trött. Den kostar 1000-1500:-

Jag följer detta drama med stor spänning. Hoppas verkligen att du lyckas.

Jag antar att du hör av dig när du lyckats.
Sitter Processorfläkten som den ska???
Är det punkt 10 som stämmer bäst?

10. Long(Beep) continuous DRAM isn't inserted correctly

Om du startar datorn utan minne i så är det ju verkligen inte "isatt korrekt" och om det sedan låter likadant när du har satt i det så är det kanske inte korrekt då heller.

Ett stort mysterium detta

Om det är fel på minnet så borde det ju pipa enligt punkt 6. Kolla noga på minnet om det är skadat på kontaktytan och tryck sedan in det ordentligt.
Hej killar!

Jag älskar verkligen datorer annars hade jag gett upp för länge sedan men jag tänker inte ge upp förrän det börjar att ryka om datorn HaHa.

Jag hade en dator (PII) som inte gick att starta för ca 7 år sedan också ett hopplöst fall det var flera som försökte att få igång den men misslyckades gjorde vi alla så den fick stå tills lusten kom tillbaka och det var när minsta dottern kom och sa att hon ville ha en egen dator, så jag körde allting genom dos och lyckades vecka denna gamla dator till liv igen och den går som tåget fortfarande.

Denna dator är köpt på internet år 2003 tror jag att det var och det satt dom komponenterna i när dom köpte den.
Det var när jag skulle formatera och installera om programvaran som det hela började, stannade på 98% formatering svarade att det var ett allvarligt fel på disken så den fick stå tills jag fick tag på Samsungdisken som ju inte heller var helt okej (enligt sonen).
Sedan kom pipen (och som ni läste) att i dag satte jag tillbaka batteriet startade 1 ggr pep startade om då var den tyst startade om igen och då pep den igen.

Ska försöka att lossa processor med fläkt och alltihopa (har aldrig gjort det förut) men någon gång ska ju vara den första.
Tips på hur man lossar är välkommet, det sitter 4 skruvar en i varje hörn på fläkten dom ska man väl lossa antar jag, ska man dra processorn uppåt sedan eller? HJÄLP vad läskigt.

Självklart kommer jag att skriva om detta hela vägen ut för det kan ju hjälpa andra som sitter i samma båt.

Gia.
Fläkten sitter fast på en kylfläns, en metallgrej som ser skivad ut. Du kan ta bort allt det tillsammans. Fläkten kan vara kvar fastskruvad på den. Förmodligen är det någon form av snabbfäste som håller fast allt det.

Processorn sitter sedan direkt under kylflänsen och är fastspänd.
hej Telamundo!

Har tagit ut minnet igen tittat på det med förstorningsglas men kan ej se några skador på det.
Piper inte som punkt 6 utan ett långt pip med 5 sekunders uppehåll och så håller den på i all oendlighet.
Tror inte att det är minnet, grafikkort längre eftersom jag provat en massa på just den biten, tänker satsa på processor och fläkt lite senare så får man väl se om det kan vara något utav dessa.
Återkommer.
Hej Telamundo!

Ja det är precis som du säger fläkten sitter på kylflänsen och är fastskruvad i kylflänsen och det ser ut att vara två snabbfästen ska bara komma underfund med dom och det är ca: 2cm upp till nätagget så det är ju gott om plats att hålla på funderar på att lossa nätagget först då blir det mycket plats att jobba på.
Gör rent alltihop sätter tillbaka grejorna och försöker igen, skam den som ger sig

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem