Fredag 3 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Datorn bara piper????

Datorn bara piper????

Finns det någon som är mera datakunnig har stött på ett problem med min:

AMD Athlon XP 2600+ Datortyp: AT/AT Compatible
Bios-version: VKT400 - 42302e31
Processortyp: x86 Family 6 Model 8 Stepping 1
Processortillverkare: AuthenticAMD
Minne: 512MB
HDD: Maxtor Diamond Max Plus 9 80GB ATA/133

Det började med att hårddisken crashade vid en ominstallation då satte jag in en Samsung SP1614N (den var väl inte helt okej men hade inte crashat) bytte då batteri i datorn men det hjälpte inte heller för datorn står fortfarande bara och piper med lång signal med 5 sekunders mellanrum, har också provat att ta ur batteriet över en natt men det hjälpte inte heller vad är det som är fel?
Antal svar på detta inlägg: 85
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 Nästa »

Hur gör man när man resettar CMOS minnet?
Skulle vilja prova det som en nästan sista utväg, någon som har tid och lust att hjälpa mig.
Vet ej var på moderkortet det sitter och ej heller hur det ser ut.
Snälla hjälp mig.

Gia.
Det ska väl räcka med att ta bort det lilla batteriet (knappcell) som sitter någonstans på moderkortet. Ta bort det i en minut.
Egentligen finns det någon resetknapp eller ochså ska man flytta någon liten bygel mellan några kontakter.
Jag vet inte vad du har för moderkort, så jag kan inte hitta vart dessa sitter
det kan stå , clrCMOS (Clear CMOS) vid bygeln

som kan finnas i närheten vid cmos kretsen.
då resettas det till grundinställningen som biosversionen ligger på.
till detta så måste man sedan kanske ändra parametrar som
berör extra utrustning som hängs på moderkortet.

Gia, när du nu har jobbat så frenetiskt

så borde du ha nämnt vad det är för märke på datorn
och vad moderkortet heter.

sedan så ligger det helt klart i linje att ladda hem användar manualen
för moderkortet om det är möjligt.
där finns det ibland mer kött på benen att hämta.
bland annat så kan beepen finnas listade där.


själv så står mitt bud till att du blåste IDE styrningen när du bytte hårddisk
och då är det byte av moderkort som ligger i tiden.

frågan vad du kan göra mera , alternativen till try and error är att köra tillverkarens diagnosverktyg för moderkortet.
om det är möjligt att ladda hem det och köra det.
Annons
Har haft batteriet ute ur datorn vid 3 tillfällen så jag har gett upp att resetta CMOS Minnet.

Finns inget märke på datorn (tyvärr) jag vet att det var en firma på nätet som sålde dessa år 2003.

Den informationen jag fick om datorn när jag skrev ut systemsammanfattning var bland annat detta:

AMD Athlon (tm) XP 2600+ Datortyp: AT/AT Compatible med BIOS-versionen: VKT400 - 42302e31 BIOS-datum: 01/28/03
Processortyp: x86 Family 6 Model 8 Stepping 1
Processortillverkare: AuthenticAMD
Processor 1 (ID) = 0)
Number of cores: 1
Number of threads: 1 (max 1)
Name: AMD Athlon XP
Codename: Thoroughbred
Specification: AMD Athlon (tm) XP 2600+
Package: Socket A (462)
CPUID: 6.8.1
Extended CPUID: 7.8
Core Stepping: B0
Technology: 0.13 um
Core Speed: 2075.2 MHz (12.5 x 166.0 MHz)
Rated Bus speed: 332.0 MHz
Instructions sets: MMX (+), 3DNow! (+), SSE
L1 Data cache: 64 Kb Bytes, 2-way set associative, 64-byte line size
L1 Instruction cache: 64 Kb Bytes, 2-way set associative, 64-byte line size
L2 cache: 256 KBytes, 16-way set associative, 64-byte line size
FID/VID Control: no
k7 Thermal Sensor: yes
Och den betäckning jag kan se på moderkortet är:
L7VTA REV:1.0 Färgen på moderkortet är mörklila (om det kan vara till någon hjälp).

1. Jag undrar vilket moderkort och processor jag kan köpa till denna dator? utan att behöva byta grafikkort ljudkort m.m. Helst något större om det finns som passar.
2. Kan man byta moderkort och processor så att datorn blir en Intel Pentium? utan att behöva byta grafikkort ljudkort m.m.
Skalet har måttet 42.5cm x 42cm x 19cm men skalet kan jag köpa ett nytt om det är så.

Hej Göcke!
Jag kan nog inte köra tillverkarens diagnosverktyg för moderkortet (tyvärr) vet ej vilket moderkortdet är, datorskärmen går i viloläge, datan piper och ingen reaktion på diskettstationen men skulle kunna bränna på en skiva med boot kanske, vad vet jag

Gia.
Gia!

Datorn är troligen en HP.

Jag kan berätta för dig att du är makalös. Du har slagit alla rekord med din utförliga beskrivning av din dators kapacitet. Ofattbart!!

Jag har 2 bärbara som bara ligger och ser dumma ut. Men jag kan ju inte skänka bort dom. Men man har ju god lust.

Utan att vara elak så vill jag påstå att det verkar snart löjeväckande. Du ställer ju frågor som är av ofattbar dignitet.

Mitt råd Gia. Köp en ny dator. Jag tror inte ens du hittar "Felsäkert läge"
på den du har. Det finns ett ord. "Skrot"

Men att det fanns sådana kvinnor som du. Ofattbart!!
Glömde att säga att jag har en skiva som hör till moderkortet men vet ej riktigt vad den är till för, på skivan står det:
Mainboard
Enriching your PC Experience
Valuable Software Bundled
PC-cillin
Ver.1.9VI

Gia.
moderkortet är tydligen
ECS L7VTA (KT400) Motherboard
hemsidan för detta moderkort är
[ http://www.ecs.com.tw/ECSWebSite ]

bioas är Award BIOS som nämnts tidigare

och långt tjut med 3s mellanrum som inte slutar, CPU relaterat fel.
en fläckt som inte kan få upp farten (kan vara felet)
Hej leiake!

Det var roligt att få veta att datorn är en HP jag vart överraskad eftersom jag trodde det var som ett hemmabygge.

Synd att man inte kunde få en bärbar dator till för jag älskar verkligen dator och vill lära mig så mycket jag kan om dessa mystiska maskiner.

Det sägs att inga frågor är för dumma, kanske för er men inte för mig som vill lära, synd att man är så dålig på engelskan bara men man får hanka sig fram med den man kan.

Alldeles riktigt inget Felsäkert läge just nu men hoppas att jag kan få det när datorn fungerar igen om den kommer att göra det något mera.

Vill bara säga till er killar att ni är fantastiska som tar er tid med att hjälpa oss som har problem med datorerna och inte fixar det själva

Hej Göcke!

Tack för att du hittade hemsidan med mitt moderkort det var snällt.
Hade nästan gett upp hoppet men nu tändes en gnista igen tack vare dig.

Det stämmer som du säger ett långt tjut med ca:3-4s mellanrum som ALDRIG slutar.
Du skriver att det är CPU relaterat fel och att en fläckt som inte får upp tillräcklig fart kan vara felet.
1. Ska fläkten starta sakta och öka succesivt?
2. Vad ska jag göra? ska jag byta bara processorfläkten? går det?
3. När jag tog isär processorfläkten och kylflänsarna så var det en kabel från fläkten som gick emellan kylflänsarna och satt fast, måste jag inte köpa dessa ihop då?
4. Måste man köra om BIOS efter att man fixat felet (felen)?

Är JätteTacksam för att ni vill hjälpa mig och att ni står ut med alla mina frågor som mer än gärna vill ha ett svar.

Gia.
fläckten borde starta med en gång ser du vingarna i början så har förmodlige lagren lagt av i fläcket, och då hinner cpu-n bli varm innan
fläckte kommer igång.

testa med att byta fläckt , glöm inte att den skall ha rätt spänning och storlek, det är en billig test , ca 100kr

bios behöver du inte grubbla över tror jag , om du inte har varit inne och
moddat cuphastigheten. eller något annat.

annars så finns det ett läge i detta bios som man ställer in som läge när
datorn skall varna , det värdet syns inte vad det står på i någon manual. men det kan vara cputemp kanske ???
bara en gissning.

finns det någon annan som har jobbat med detta budgetkort???
Jag ser vingarna går väldigt sakta.

Kunde jag byta bara fläkten? hur gör jag med kabeln som går ner i kylflänsen?

Skulle det vara kylpasta över hela processorn eller skulle det vara tomt på en liten kvadrat i mitten?

Jag har inte ändrat något i BIOS.

Vet ej vad den här datorn är inställd på om den ska varna eller ej, han inte kolla den så noga innan HDD kraschade sedan kom allt tydligen.

Har laddat hem en del saker ifrån hemsidan om moderkortet som du gav mig. Håll i dig nu, Thank You.

Gia.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem