Torsdag 2 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Datorn bara piper????

Datorn bara piper????

Finns det någon som är mera datakunnig har stött på ett problem med min:

AMD Athlon XP 2600+ Datortyp: AT/AT Compatible
Bios-version: VKT400 - 42302e31
Processortyp: x86 Family 6 Model 8 Stepping 1
Processortillverkare: AuthenticAMD
Minne: 512MB
HDD: Maxtor Diamond Max Plus 9 80GB ATA/133

Det började med att hårddisken crashade vid en ominstallation då satte jag in en Samsung SP1614N (den var väl inte helt okej men hade inte crashat) bytte då batteri i datorn men det hjälpte inte heller för datorn står fortfarande bara och piper med lång signal med 5 sekunders mellanrum, har också provat att ta ur batteriet över en natt men det hjälpte inte heller vad är det som är fel?
Antal svar på detta inlägg: 85
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 Nästa »

hitta detta/Processorfläkten går för långsamt

Några moderkort spelar upp pip/tjut om processorfläkten inte uppnår en viss hastighet. Kontrollera då först att fläkten verkligen snurrar. Om den inte gör det kontrollera kopplingen till moderkortet. Testa även med att byta fläkt om du har möjlighet. Vissa fläktar är större till ytan och ger mer kylning med mindre rotation. Då vissa moderkort kräver ett visst varvtal från processorfläkten kan användande av stora fläktar leda till problem. Försök då komma åt inställningarna i BIOS för att ändra denna spärr. Detta görs ofta under menyvalen "Power Management" eller "PC Health Status". Mer information om hur du gör det finns i din moderkortsmanual. Var noggrann med att kontrollera processortemperaturen efter en sådan manöver då borttagandet av spärren kan vara skadligt för processorn. Temperaturen bör aldrig vara högre än 70 grader, lite beroende på vad för processor som används.
Hej Aspen!

Processorfläkten ökar stegvis visar det sig för ju längre den får stå och gå ju fortare går den.

Nu har jag städat hela datorn tagit ut processorn, fläkt nätagget och gjort rent och satt tillbaka alltihopa igen men den piper fortfarande så det var inte städningen den behövde i varje fall.
La märke till att dvdn och brännaren blinkar några gånger men diskettstationen verkar livlös har provat 3 ggr nu undrar om det kan ha någon inverkan? eller fungerar bara den om det finns en HDD i maskinen?

Gia.
har du inte testat att ta bort periferienheterna ????

var är logiken i felsökningen?
Annons
det jag har kvar nu är moderkortet, processor, fläktar, nätagg, grafikkort, ljudkort och minnet. Ska jag plocka bort något mera? och testa.
Jag försöker att få igång datorn utan en massa beep när jag startar den och så vill man ju gärna kunna se något i skärmen, men det finns ingen inkopplad nu.

Gia.
vad menas med detta: bios checksumefel och hur uppstår det?
finns det någon som kan förklara för en nyfiken.

Gia.
[ http://sv.wikipedia.org/wiki/Kontrollsumma ]

i princip så får du en ny summa den dagen du ställer klockan i bios och sparar
Hej Göcke!

Vad kan jag göra om jag inte får igång datorn så jag kan se något på skärmen, är det mycket invecklat att få den att fungera igen?
Finns det något jag kan göra för att få igång den?
Snälla hjälp mig.

Gia.
Testa att starta datorn med BARA moderkort och processor. Vet inte om du ska sätta dit tgb också, vissa BIOS piper ju om man inte har tgb.
Ta bort alla andra prylar från moderkortet så att det inte sitter onödiga kablar på det.
Piper det då också är det nog processor eller moderkort. Om inte är det ju bara att börja plocka på prylar en efter en...

/Claes
Hej claes!

Tack för tipset ska prova detta också när mitt barnbarn sover middag, är barnvakt i dag men han verkar att gilla datorer också sitter i mitt knä och gurglar o pratar.
Hör av mig senare hoppas det har kommit hjälp ifrån Göcke då, för det kanske är bios checksumefel men det låter krångligt att fixa om det ens går men jag lever på hoppet.

Gia.
Nu har jag provat att starta upp med bara moderkort och processor men icke sa nicke det bara piper ändå, jag hade tgb och mus ikopplad men det hjälpte inte.

Jag provade med en sjyst HDD i och skärmen ikopplad också men det kommer upp en ruta på skärmen i några sekunder och det står något om: not cable conected (fast kablarna är i) sedan släcker den ner skärmen men jag har provat med bägge grafikkorten och det blir likadant.

Hur kollar man om det har blivit bios checksumefel? jag börjar att tro att det är något med BIOS ändå, någon som vet hur man går tillväga får gärna svara på detta då blir jag jätteglad (om det går att fixa?)

Gia.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem