Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Pirate Bay

Pirate Bay

Vad har nu för uppfattning om fildelning ? Kunde vara intressant se .Skiljer det mellan åldersgrupper .Blir dom fällda ?
Antal svar på detta inlägg: 52
Sidor: «1 2 3 4 5 6 Nästa »

Tyvärr så kan det nog bli en fällande dom i slutändan, jag tror som Thomas2 det är påtryckningar från USA. Var det inte så att staten för en herrans massa år sedan la en straffskatt på videoband och kassettband för att den skatten skulle tillfalla artister som inte fick skivor sålda då folk spelade in musik på band. Det var väl därför de pratade sönder låtarna många av dessa radiopratare. Nä jag hoppas att PirateBay klarar sig från dom så vår fria nedladdning får leva kvar. Jag har inte köpt en cd skiva på de senaste 10 åren.
Sen har vi ju sådant som YouTube och Spotify det går ju lika lätt att ladda ner musik därifrån
Jag tror att det enda sättet är att stänga ner internet
ok göcke
vad är trovärdigt å inte trovärdigt i denna debatt
fildelning har å kommer att förbli fritt
fundera nu lite hur mycket reklam piratebay får tack vare detta medie pådrag
men göcke ja tar då biblioteken som exempel , vem betalar författaren för sina böcker som står i bibliotekets hyllor . och betänk då att dagens författare TJÄNAR pengar på sin verk eller hur??
fort farande är sajten byggd för användaren inte ägarna eller hur?? oki visst de tjänar kosing på reklam bla , men hur många sajter gör inte de!!! eller är det olagligt att tjäna pengar i detta land??
ja ställer till sist en fråga som jag gärna ni tar en funderare över den lyder :
hur många gånger har ni kopierat lp-skivor, cd- skivor , dvd-filmer , kassetter vhs-filmer ????
undrar ja om inte det är samma sak eller hur ????

Annons
Stänga ner Internet. Då blir det väsen. Den regeringen kan lika gärna begå självmord.

Jag tycker att det är konstigt att Pirate Bay är så snälla att dom hjälper oss att olagligt ladda ner olika material. Det finns ju en baktanke. Pengar!!

Någon säger att han inte har köpt en CD-skiva på 10 år. Jag har inte köpt någon med musik på i alla fall på 20 år.

Däremot ramlar det ner skivor i brevlådan. Gratis.!!!

Pirate Bay finns inte nästa år. Men det finns troligen något annat. Jag kör mycket med Youtube. Skall jag hinna med allt där,så måste jag nog bli 200 år.
Minst.
Jag tror nog att det blir en fällande dom, vilket är helt fel, då dom enbart förmedlar en tjänst som gör det möjligt att dela filer med varandra..
Men pressen från andra länder kommer göra att domstolen vacklar och ger med sig.

Man kan dock vara rätt säker på att The Pirate Bay aldrig kommer att gå under på grund av detta, även om det blir en fällande dom.
När polisen beslagtog servrarna vid razzian så öppnades sajten upp redan efter ett dygn igen, på nya servrar i bland annat Holland..

Så, en fällande dom betyder egentligen inte ett skit för oss användare. För myndigheterna kommer aldrig att kunna stoppa The Pirate Bay..
Man har bytt och delat med sig i alla tider, och nu vill den giriga film/musikbranschen sätta stopp för det.
Men jag tror att de biter sig själv i arslet... om de lyckas så kommer folk inte att "provlyssna" på nya artister i samma utsträckning som idag.

Jag tror faktiskt att skivförsäljningen kommer att gå ner...

Jag tycker att för privat bruk är fildelning helt OK, det är helt upp till musikbranschen att anpassa sig och skapa sina intäkter på ett sätt som ligger i tiden.
Hade vi fått Spotify och låtit ännu inte existerande motsvarigheter för film och spel att växa till sig så hade nog fildelningen av idag självdött, och industrin fått sina intäkter genom premiumkunder och reklamintäkter från gratisnyttjarna.

Ska några jagas så är det de som fildelar för ekonomisk vinning... exempelvis de som kopierar och säljer billiga filmer och musik på marknader...
det är inte fult att tjäna pengar, ,

men då kan man ju undra över varför det är fult att en musiker skall kunna leva på det han har jobbat på för att få fram,
eller en filmakare som har förbrukat stora pengar för att skapa en film ,
som inte ens kommer till premiären, innan den går att laddas ned från
olika håll.

det är alltså inte fildelningen i sig detta handlar om utan principen om hur vi skall kunna gynna fria kreativiteter i sitt skapande , så att de kan leva av det.

att ni inte vill betala för er , det är en skjukdom i sverige idag.
och det får ni skälva bearbeta.

att fildelning är fritt ?? , pyttsan , din isp/leverantörer tar betalt för din bandbredd idag.
risken med dena oförsonliga snålhet är att den kostnaden blir ännu dyrare
i morrgon. och med vetskapen av hur giriga alla är, så inte blir det den som
konsumerar som går vinnande ur detta.

och det kommer att slå på de kids som inte fattar det ännu.
Mindre viktigt om PirateBay finns kvar eller inte, det finns många andra ställen där man kan ladda ner så kallade "privata sajter" där man måste logga in på, men där är också höge kvalitet på det man laddar ner...

Av 100% användare på PirateBay är endast 2% Svenskar resten kommer från övriga världen (såg det på Metro, tror jag)

Det finns Rapidshare där man kan välja vilken server man vill ladda ner från. Jag har valt Telias server ibland (har slutat att ladda ner därifrån), medverkar inte då Telia också till olaglig fildelning eftersom det går att ladda ner upphovsskyddad material där med..?
Girigheten är nog roten till allt ont, kanske om både film/musikbranchen hade sålt sina CD/DVD till lägre priser, och delat med sig bättre till sina artister så hade nog alla haft ett drägligt liv.

Och Göcke, "principen om hur vi skall kunna gynna fria kreativiteter i sitt skapande , så att de kan leva av det" kanske vi ska värdera på nytt när man ser hur våra framtida konstnärer på konstfack skapar konst, men det är nog en annan diskussion.
Stänga Internet?Ja varför inte,Kan "man" ha tankar på att avveckla Kärnkraften så är "man" nog tillräckligt "Idiot" för det också...........

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem