Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Pirate Bay

Pirate Bay

Vad har nu för uppfattning om fildelning ? Kunde vara intressant se .Skiljer det mellan åldersgrupper .Blir dom fällda ?
Antal svar på detta inlägg: 52
Sidor: «1 2 3 4 5 6 Nästa »

Ingarm , det är en annan tråd.
den får du nog skapa , så vi får dra den med.
citerar göcke här och nu :
det är inte fult att tjäna pengar, ,

men då kan man ju undra över varför det är fult att en musiker skall kunna leva på det han har jobbat på för att få fram,
eller en filmakare som har förbrukat stora pengar för att skapa en film ,
som inte ens kommer till premiären, innan den går att laddas ned från
olika håll.

det är alltså inte fildelningen i sig detta handlar om utan principen om hur vi skall kunna gynna fria kreativiteter i sitt skapande , så att de kan leva av det.

att ni inte vill betala för er , det är en skjukdom i sverige idag.
och det får ni skälva bearbeta.

att fildelning är fritt ?? , pyttsan , din isp/leverantörer tar betalt för din bandbredd idag.
risken med dena oförsonliga snålhet är att den kostnaden blir ännu dyrare
i morrgon. och med vetskapen av hur giriga alla är, så inte blir det den som
konsumerar som går vinnande ur detta.

och det kommer att slå på de kids som inte fattar det ännu.

då undrar ja du ,daniel å noflo ni tjänar inge kosing då om vi som är medlemmar på is besöker din sida
åter kommer igen till författare de finns bibliotek med böcker i all oändlighet å ändå så tjänar författare kosing
å varför utpeka bara piratebay hela tiden vi har ju limewire som är i princip samma sak där folk kan ladda ner mp 3 låtar då är de ingen som tjötar
å vem har sagt att internet är gratis göcke??? hela världen utnyttjar ju de dagligen inte bara vi här på is .
så du kallar oss som laddar ner från pirate bay för sjuka människor ja de får stå för dig göcke ja gillar dig ändå även om de va dumt skrivet
och girighet finns å kommer att finnas så länge vi lever va så säker !!!
men ja får stå mitt kast å vara sjuk å girig då ja har väl inge val , och blir de inge fällande domar så blir jag glad annars får ja väl gå till spotify eller msn å betala en slant dummare än så är ja inte även om de ja skriver på is kopieraså kommer upp på andra forum!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
fjällkobonde ,
biblioteken har varit i statlig ägo och bidragit med kunskap sen den tanken kom,
att även icke bemedlade skulle kunna läsa litteratur och förkovra sig,
och det har varit positivt även för författare att blivit lästa av
dem som inte kan köpa sig den möjligheten.
De nådde på detta sätt ut till alla de som man förr inte nådde.

så där har det funnits en överenskommelse att gör på detta viset. bla.

när det gäller webbsidor. så har man
en kostnad. en hyra av ett webbhotell,
den kostnaden vill jag tro att ni alla
förstår, tar Daniel ur egen ficka,
och med hjälp av affilate så kan man få lite stöd , den vägen.

Jag och de andra moderatorerna , får inget av detta ,
jag är och förblir en glad amatör som jobbar ideellt för denna sida,,
ni ser inte heller att jag gör reklam för aktiviteter jag har vid sidan om.
eller säljer och köper något här på IS.

räcker det som svar fjällkobonde!
Annons
angående Jocke458 start av denna tråden:
jag är för fildelning,
men jag är emot de som kör ut upphovs skyddat materiel på nätet.
för allmän åtkomst.

Jag är även emot de personer som säger sig , att det är rätt och riktigt att
inte hjälpa till med att ta bort obduktionsbilder och annat snask på internet
och där föll PiratBay ned i kistan för mej.

så om de försvinner eller ej , är inget huvudbry för mig.
För det finns bättre ställen att ansluta sig till , för att hämta material
som nämnts tidigare.

Det viktiga i detta är om vi kan få något positivt av det.
och jag tror det.
Göcke - Jag tror inte på en fällande dom. varför? Lagstiftningen ligger alltid ett par steg efter utvecklingen.

Problemet är som jag ser det att Upphovsrättsinnehavarna inte anpassat sig till dagsläget, inte utvecklat sina produkter.

Jag tror inte de fått sån skada som åklagaren hävdat. Varför? Jo, hur många har inte bara laddat ner för att kolla? Är det inte nåt man gillar så väck. M ao inga köpare av produkten. Att då som åklagaren hävdar betalning för alla nedladdningarär inte förenligt med vanligt rättsmedvetande, ångerrätt etc....

Denna möjlighet att kolla produkten tycker jag är bra, att inte köpa grisen i säcken.

Kanske borde det ha utvecklats en tjänst kopplat till PiratBay som gjorde möjlighet till en betalningsfunktion om man var nöjd med produkten. En betalningstjänst med betydligt lägre priser än på skivaffären då nerladdaren själv gör jobbet.

I grunden tror jag att de allra flesta skulle acceptera en sån funktion. 100%-igt blir det ju aldrig - jfr TV-licensen
Att det är Pirate Bay som står vid skranket är helt enkelt för att de är störst och kaxigast.... Sen räknar film och musikbolagen med att de förlorar så mycket pengar som det har laddats ner för.... det är nog att ta i lite väl för inte skulle alla som laddat ner köpa produkten. Då är det som förr med VHS:en t.ex. man "fildelar" mellan vänner och bekanta istället vilket skulle innebära lite fler sålda ex. för bolagen. Och storleken på det får vi nog inte veta för det är nog svårt att stoppa fildelningen över nätet om det inte blir billigare att köpa och en mindre slant för att ladda ner.
Birger produkterna är väl utvecklade , men inte distrubutionsformen.

jag håller med er att det kommer att hända förrändringar på den fronten
om det är PiratBay eller någon annan som tar hem segern , kommer vi att se.

men eftersom CD-n är i princip död som media så , kommer det bli någon
annan form , och där kommer förmodligen mobilen in i bilden och då har
tekniken företräde i betalformen.
Göcke- Jag håller med dig om distributionsformen, inte utvecklad.

Det är inte säkert att PirateBay ska sköta Pay-delen men det vore en just gest gentemot Upphovsrättsarna att utveckla en sådan tjänst.

(Varför kör du med Radbrytning där du tycker - det ser hispigt ut. Varför inte låta Radbrytning ske Automatiskt? Eller har det med Webbläsaren att göra? Jag bara undrar?)
Birger
beror mer på vilken dator jag skriver ifrån
ja då göcke de räcker mer än väl som svar

men som sagt mitt stöd har då piratebay
å vad ni andra tycker å tänker accepterar ja till fullo inget annat med de
ha de bra vi höres säkert under dagen no hard feelings göcke

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem