Torsdag 2 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: InternetStart

Skriv under för ett fritt Intenet

Skriv under för ett fritt Intenet

Efter påtryckningar från amerikanska kommersiella intressen så är nu nya lagar påG i USA för att stoppa piratkopiering. De nya lagarna ska enl förslag inte bara förbjuda kopiering utan det ska oxå bli förbjudet att länka till en sida med upphovsrättsskyddat material.

Ex på vad då kommer att bli förbjudet:

Någon här på Internetstart frågar en datorfråga. Vår mod här, den ku...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 45
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

DedaPera....Du har rätt - köper Ditt resonemang.
Mitt inlägg tidigare innehöll lite överdrifter för att få igång en debatt.

I en normal rättsprocess i Sverige så måste åklagaren bevisa "skyldig", så är den norm som varit i de flesta länder med demokrati.

I det lagförslag som nu Hollywood har lobbat igenom i Washington angående olaglig fildelning så är alla amerikanska medborgare skyldiga om de inte kan bevisa "oskyldig".

Såna här tendenser har vi sett i Sverige oxo vad gäller terrormisstänkta, p-böter och även trängselavgift i Sthlm. Med den här utveckligen så flyttas väl snart ansvaret för fortkörning från bilförare till bilägare.

Internetoperatörerna och serverägarana görs ansvariga för hur deras tjänster används och deras verksamhet kan strypas om de används olagligt.

Det är ju ungefär som om taxiföretaget skulle hållas ansvarig om bankrånare använder deras tjänster för transport till rånet.

I den här soppan så kan oskyldiga förväntas vara både utredare och spanare och i vissa fall även domare, annars så blir de medbrottslingar.

Rättsröta.


Dom som har attraktiv infrastruktur att leverera dom styr själva sina priser.
Dessutom lägger staten på skatt och moms.

Nu har vi elskatt, bensinskatt,vägskatt,energiskatt o.s,v

Om man tycker att elen är dyr så kan man ju säga upp abonnemanget, och
sitta i mörkret och "glo", men det gör man inte gärna. Man betalar.

Snart blir det skatt på Internet. Det känner jag på mig. Allting som låter
för bra,är oftast lite lurigt.

Nordea missade visst pensionutbetalningen i morse. Dom blev totalt
nedringda. Så beroende är folk av internet.

Priset på bensin hade gått upp med 30 öre litern. Då sa min kompis att det gör
inget för jag tankar bara för en hundralapp varje gång.
Annons
pedhan... Yes, jag förstår hur Du menar.

Ytterst sett så handlar det om vilket samhälle vi vill ha. Att tillägna sig rättigheter att strypa viss kommunikation för att det finns de som missbrukar den, är var diktaturs resonemang för att utöva kontroll. Så tänker man i Kina också som anser att just deras särintressen skall få sätta gränserna...

Upphovsrättsindustrin äger sin rätt att skydda sina intressen. Men de vill gå en väg som kliver brett utanför de spelregler som gäller idag. Och det är det som alla protester handlar om. Inte om att "ladda ner/upp olagligt" eller inte.
Topnotch, en mycket bra sammanfattning.

Jag försökte få fram vilka krafter i USA som ligger bakom lagförslaget och det verkar vara en samstämmighet på am bloggar och liknande att det är filmindustrin enbart som driver frågan. Musik och mjukvarubranschen har inte alls varit så aggresiva.

Musikindustrin har ju delvis löst problemet med lagliga nedladdningsalternativ medan filmbranschen inte alls har moderniserat sig utan vill köra på som förr. Tydligen så släpps filmer olagligt på internet innan de har officiell premiär. Läckor i egen organisation och distribution alltså.
vi är tillbaka på ruta ett i detta .

Ytterst sett så handlar det om vilket samhälle vi vill ha
snacka om inledning va.
Den kan man böja efter plånboken.

Filmbranchen kommer att hitta en lösning
det är inget vi behöver att oroas över.

det jag oroar mig för fortfarande , efter alla dessa år , är :
att det fortfarande finns så många som gillar att sno andras verk.
och att de anser det legitimt.

jag gillar inte SOAP förslaget, men jag gillar inte tjuvar heller.

kan jag bevisa stöld så anmäler jag.
Suck!.... Förslaget till SOAP-lagen existerar just därför att filmbranchen inte hittar någon annan lösning - därför oroar man sig och det handlar inte om att "gilla tjuvar" eller inte.

gör det inte??
jag skulle kunna säga suck! jag med

men får man inte tillbaka pengarna efter ett inbrott så , får man jobba in dem igen
och igen och igen.

till slut så tar tålamodet slut.
jag har förståelse för filmbolagen

men jag gillar inte SOAP
osv.
Inställningen att sno åt sig så mycket man kan utan att betala går inte att lösa genom lagstiftning, det är en normal reaktion i ett superkapitalistiskt samhälle där egoismen är varje persons ledstjärna.

Ojdå nu fick jag till det va....


pedhan , du har nog missat att det görs i alla världsdelar, oavsätt vilken ism det handlar om.

annars så håller jag med om att SOAP lagen skall vi protestera mot

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem