Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Spel, mobil och teknik

GPS

GPS

Jag har förstått att man kan spåra var t.ex. fordon har varit, via GPS:en.
Måste man gå in i GPS:en och kolla, eller hur går det till?
Antal svar på detta inlägg: 21
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Sörping ska spåra upp sina elever som försvinner under sommarlovet
Jo du Göcke, adressen till spårhunden är: http://www... *S*
Ja, jag måste ju ha koll vad dom gör
Kan ju vara något kul jag missar annars
Annons
Iggesörping!

Nästan alla under 50 år har en mobil med en GPS inbyggd. Då är barnen lätta att hitta om man har behov av övervakning. Typ, är mitt barn i Stockholm eller Ystad.
Det är inte lätt att vara förälder idag. Vips så är dom i en annan stad för 147:-
med snabbtåg.

LociLoci är ett program, men det kostar 400:-/år. Då har man" kollen "så länge
mobilen är påslagen antar jag.

OBS! Det kostar pengar. Har ni inget behov av att veta var ni befinner Er, så
glöm LociLoci. Det är lite "lurigt".

http://tinyurl.com/boy8tod
Det här läste jag i dagen Aftonblad:
"Inne i bilen tvingade chauffören henne att utföra oralsex på honom.
Genom gps-utrustningen i taxibilen har polisen kunnat binda honom till platsen. Och han dömdes nyligen mot sitt nekande av en oenig tingsrätt till två års fängelse för våldtäkten. Rättens ordförande ansåg att större vikt borde läggas vid 40-åringens egen berättelse som gick ut på att han försökt köpa sex av 13-åringen men ångrat sig. Han åtalades också för människorov i samband med våldtäkten men tingsrätten ansåg inte att bevisningen för den åtalspunkten höll.

Tvingades till oralsex
Den 40-åriga chauffören var även åtalad för två ytterligare övergrepp. En 19-åring kvinna som blev uppblockad utanför en krog på Södermalm berättar hur hon somnade i bilen och vaknade av att chauffören tryckte ner hennes huvud mot sitt skrev och tvingade till sig oralsex. Han ska även ha fört in fingrar i hennes underliv. Eftersom händelsen inträffade i juli förra året fanns inte bilens gps-positioner sparade och tingsrätten ansåg inte att bevisningen mot chauffören höll."
Var det alltså en spårsändare som menas???? Inte bara en GPS-mottagare?
Iggesörping , allt ska inte tas upp på internet.
men det är ju klart att lagrar man en position, så måste det finnas en best före datum.

betalsystem idag kan vara rätt luriga
ta tex hemtjänst, vissa far runt och loggar sig för jobb via sin mobil.
och får tiden avläst i realtid.
här finns det stora möjligheter att även ta med possition osv.

angående Taxi så finns det möjligheter där med. att få possition.

spårsändare är en radio som sänder signaler i intervaller
typ svarta lådan.
Det var alltså inte en vanlig GPS-mottagare. Det är det jag försöker utröna...
"Taxibilen tillhörde Sverigetaxi, ägd av en arab, som gärningsmannen körde för. Polisen lyckades spåra taxibilens färdväg under den aktuella natten genom dess GPS-positionering och taxichauffören greps, mot sitt nekande."
Loggas det i mottagaren, var man har varit?
förmodligen loggas det hos taxibolagets dator i realtid, om bilen även har överfallslarm så larmas alla om det var jag som skapat systemet, eller så loggas det i bokningssystemet
När jag körde taxi, före GPS:ens tid, så gick larmet över T-80:n, alltså, bokningsdatorn. Man var tvungen att ha rätt område inslaget så att datorn visste var larmet kom ifrån. En del områden var stora, särskilt i förorterna, Åby, Kolmården, Skärblacka...osv
Men, det vore ju möjligt att GPS:en lagrade gps kordinaterna i en logg, ett tag, eller vad tror du Göcke?
nu är det något helt annat,
kan tyvär inte skriva om det hur det fungerar rakt av
idag är det ju en del av taxiförarens säkerhet.
och Norrköping var bland de första att köra skarpt med en version.

men det är baggis att logga en gps motagare , den lämnar bara koordinaterna med önskad intervall. och hur man vill göra det är ju bara i fantasin som man sätter gränsen.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem